Innoveren om het spoor op de rails te houden
Wanneer bij aankomst op het station blijkt dat er werk aan het spoor is, leidt dit bijna zonder uitzondering tot grote ergernis van de reizigers. Ook wanneer de werkzaamheden van tevoren aangekondigd zijn, kan de spoorsector rekenen op de nodige kritiek. “Waarom kan dat niet ’s nachts, of op een ander moment dat ik er geen last van heb?”, is een veelgehoorde kreet. Daarnaast wordt er veel gemopperd over de weersinvloeden op het spoor: “Het is weer herfst, en de treinen kunnen niet rijden door de blaadjes.” Voor een onwetende reiziger is het veelal niet te begrijpen waarom de sporen niet uit voorzorg herfst- of winterklaar kunnen worden gemaakt, en al helemaal niet dat, wanneer er wel aan het spoor wordt gewerkt, dit tijdens reisuren moet. Wat komt er eigenlijk kijken bij het onderhouden en innoveren van het spoor? Welke obstakels liggen op de loer en welke kansen zijn er om te benutten? Nederland hoort bij internationale top Nederland heeft het drukst bereden spoornet van Europa. Als men naar de cijfers kijkt, doet dit land het erg goed, stelt Rolf Dollevoet, hoogleraar Railbouwkunde bij de TU Delft en systeemexpert spoor. Ondanks dat Nederland in de top drie van spoorprestatie staat
-
Meten en monitoren van het spoor
In de railsector worden steeds hogere eisen gesteld aan beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor. Daarom zijn geavanceerde meetsystemen en
-
Verbeterde spoorsector door technische innovaties
De afgelopen jaren zijn er grote stappen gemaakt in de Nederlandse spoorbranche en is de punctualiteit van treinen gestegen. Deze
-
Reiziger gebaat bij complementaire denkwijze
Optimalisaties binnen de spoorsector worden nu vaak doorgevoerd binnen individuele projecten. De reiziger is er echter bij gebaat wanneer de
-
Samen op weg naar innovaties op het spoor
De spoorbouwsector bestaat uit een groot aantal meewerkende partijen, zoals de infrabeheerder, aannemers en toeleveranciers. Het op een snelle en
Nederland zet in op Smart Mobility
Van werk tot vrijetijdsbesteding en van scholing tot sociale contacten of medische zorg: er zijn talloze redenen waarom mensen mobiel willen zijn. In een relatief klein en dichtbevolkt land zorgt de behoefte aan mobiliteit voor steeds meer problemen. Overvolle wegen en treinen, schadelijke uitstoot en verkeersongevallen. Meer asfalt is niet zaligmakend, stellen deskundigen. Hoe kunnen we de huidige capaciteit beter en slimmer benutten? Voor structurele verbeteringen is het noodzakelijk om slimme antwoorden te vinden op het complexe mobiliteitsvraagstuk. Smart mobility is het antwoord. Nederlandse snelwegen De Nederlandse snelwegen scoren hoog in mondiale vergelijkingen en behoren tot de meest intensief gebruikte wegen ter wereld. Dat gebruik wordt de komende jaren nog intensiever: door de aantrekkende economie groeit de mobiliteit over de weg tot 2021 met bijna 10 procent. “We verwachten dat hierdoor de files met een derde zullen toenemen”, zegt Kai Feldkamp, programmadirecteur smart mobility van Rijkswaterstaat. De toename is gebaseerd op de toekomstige rijstrookcapaciteit, inclusief de aanleg van nieuwe wegen en extra rijstroken door Rijkswaterstaat. “Het is een ontwikkeling die vraagt om slimme maatregelen, zoals vrachtvervoer over de weg verschuiven naar vervoer over water, inzet van nieuwe vormen van openbaar vervoer, faciliteren van woon- werkverkeer op de (elektrische) fiets en
-
Deelauto onderdeel van groter mobiliteitsvraagstuk
Als het gaat over het mobiliteitsvraagstuk, wordt vaak gekeken naar stedelijke regio’s en dan met name naar de binnensteden. Op
-
Testen is te laat
Met de groei en ontwikkeling van smart mobility wordt de infrastructuur complexer. Steeds meer hardware, software en communicatiestromen moeten met
-
Slimme mobiliteit draait om evenwicht
Slimme mobiliteit ofwel smart mobility biedt nieuwe mogelijkheden om de bestaande infrastructuur zo efficiënt mogelijk in te richten en Nederland
Mobiliteit is in beweging
Dankzij de herstellende economie groeien ook de dagelijkse files weer. Niet alleen de rijks- en provinciale wegen staan vol, dat geldt net zo voor de binnensteden. De laatste jaren is er veel aandacht geweest voor het verkeer en vervoer náár de steden, maar minder ín de steden. Wat kan gedaan worden om de vitale stad van de toekomst mobiel te maken en te houden? Met het aanbieden van het adviesrapport ‘Dichterbij en sneller’ van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu op 26 januari, krijgen de onderwerpen ‘bereikbaarheid’ en ‘mobiliteit’ opnieuw de nodige aandacht. En dat is nodig. Het huidige bereikbaarheidsbeleid is te sterk in hokjes verdeeld om Nederlandse stedelijke regio’s in de toekomst bereikbaar te houden, stelt de Rli in het samenvattend persbericht. Het aantal mogelijkheden om een bestemming te bereiken neemt weliswaar toe, maar beleids- en wetgevingskaders belemmeren het verzilveren van kansen die daardoor ontstaan. Het beleid stuurt te veel op extra infrastructuur en snellere verplaatsingen en onvoldoende op de locaties van voorzieningen en activiteiten. Daarnaast is veel geïnvesteerd in infrastructuur tussen de steden, maar niet in de bereikbaarheid in de stad. Trek naar de stad Zonder het
-
Data en technologie hoofdspelers in mobiliteit
Hoe de stad van de toekomst eruitziet blijft gissen, maar zeker is dat mobiliteit een belangrijke rol speelt en data
-
Jouw fiets is mijn fiets
We leven in een land dat meer fietsen heeft dan inwoners. Tegelijkertijd is dit het land waar nog steeds zoveel
-
De revolutie van de e-bike
Het mobiliteitsvraagstuk vraagt om verduurzaming. Daar komt bij dat fossiele brandstoffen eindig zijn. Elektrisch vervoer heeft de toekomst en met
-
Online meldplatform verbetert openbare ruimte
De stad van de toekomst vraagt om betere beheersing van de openbare ruimte en een betere relatie met de burger.
Menselijk gedrag nu ook in risicomanagement
Het belang van gedrag bij risicomanagement werd pijnlijk duidelijk bij het ongeluk met de hijskraan in Alphen aan den Rijn. De Onderzoeksraad voor Veiligheid constateerde dat partijen het werk benaderden als een routineklus waarbij de risico’s systematisch werden onderschat en partners zich niet bemoeiden met elkaars voorbereidingen. Deze projectblindheid is een groot risico. Een soft skill als communicatie heeft in het verleden minder aandacht gekregen dan harde kennis en kunde in de bouw. Dat verandert nu projecten steeds complexer worden in een volgebouwd land en nu de overheid steeds meer risico’s neerlegt bij private partijen. Kostenoverschrijdingen worden niet meer geaccepteerd. Vroeg aan tafel, veel innovaties De wensen van de opdrachtgever zijn dynamisch en daarmee kunnen ook verantwoordelijkheden verschuiven. Juist dan is het hard nodig om zowel aan tafel als in een contract vast te leggen wie welk risico voor zijn rekening neemt. Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) concludeerde in een rapport over de kansrijke waterbouw (marktomvang ruim 2,5 miljard euro) dat sinds 2014 de toepassing van nieuwe contractvormen sterk is toegenomen. Marktpartijen worden tegenwoordig vroeg bij een project betrokken en dat schept ruimte voor innovaties. De contractering moet volgens het EIB echter nog wel worden verbeterd door een
-
Ervaren verzekeraar kent risico’s bouwprojecten
Bouw- en infrastructurele projecten zijn complex en kennen vele risico’s. Goed verzekerd zijn is onontbeerlijk. “Opdrachtgevers en opdrachtnemers kunnen hun
-
‘De mobiliteitswereld gaat er heel anders uitzien’
De leasewereld maakt momenteel een flinke verandering door. Er wordt minder vaak gereden in een auto van de baas, maar
-
Elektrisch leasen heeft de toekomst
Lease wordt steeds populairder in Nederland. Vanuit het perspectief van de leasemaatschappij wordt er echter weinig gekeken naar elektrisch vervoer
-
‘Het gaat veel meer over brede mobiliteit’
Athlon bestaat ruim honderd jaar. Wat doet de lease-gigant om mee te bewegen met digitale ontwikkelingen en de almaar groter