title=

Pensioen

Competitie van buitenaf bevordert vertrouwen onder collega’s

Werken in een competitieve sector bevordert vertrouwen onder collega’s, zo blijkt uit een nieuwe studie van de University of British Columbia, Princeton University en Aix-Marseille University, gepubliceerd in Science Advances. De onderzoekers stellen dat sterke concurrentie binnen een sector leidt tot meer sociaal gedrag binnen een bedrijf, zoals delen, samenwerken en het doen van vrijwilligerswerk. “In competitieve sectoren zullen werkgevers die niet in staat zijn om dergelijk coöperatief gedrag te stimuleren, waarschijnlijk worden overtroffen door de bedrijven die dit wel lukt”, aldus Patrick Francois, coauteur en professor aan de University of British Columbia. “Sociaal gedrag van werknemers maakt hen productiever, wat goed is voor het bedrijf.” Publieke voorzieningenspel Het fenomeen was eerst geïdentificeerd op basis van data uit verschillende productiesectoren. Het onderzoeksteam besloot vervolgens om deze data te reproduceren in een gecontroleerde omgeving, middels het ‘publieke voorzieningenspel’. Met dit spel moeten deelnemers een keuze maken tussen een financiële bijdrage leveren aan een gezamenlijk zwembad of hun geld voor zichzelf houden. Als onderdeel van het onderzoek, speelden de deelnemers tweemaal het spel; één keer de traditionele versie en één keer een competitievere versie, waarbij het verschil in competitie van de verschillende sectoren werd nagebootst. Twee testen Bij het traditionele spel werden

Personeel

De gulden middenweg tussen samenwerking en zelfstandigheid

Meer dan een decennia na de introductie van de eerste smartphones zijn we aanbeland in een ‘tijdperk van verbondenheid’. Door middel van e-mails, social media en andere digitale toepassingen delen we continu onze vragen, ideeën, antwoorden en manier van denken met de rest van de wereld. Hieruit is een soort collectieve kennisbank ontstaan die een ideale voedingsbodem biedt voor het oplossen van problemen, of is dat niet helemaal het geval? Onderzoekers van onder andere de Harvard Business School (HBS) suggereren dat constante samenwerking niet altijd tot de beste oplossing leidt. Mate van samenwerking Tijdens het onderzoek bestudeerden hoogleraren Ethan Bernstein van HBS, Jesse Shore van Questrom School of Business en David Lazer van Northeastern University verschillende teams in hun omgang met problemen. Al deze teams hadden een drietal leden waartussen geen, middelmatige of constante samenwerking plaatsvond. De teams uit de laatste categorie vertegenwoordigden de ‘always-on’ cultuur van de afgelopen decennia. Kwaliteit van oplossingen Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat isolatie tot innovatie kan leiden, omdat teams waarin leden niet met elkaar communiceren tot de meeste unieke oplossingen komen. Dit kunnen goede of slechte ideeën zijn, en door deze variatie is de kwaliteit van de oplossingen gemiddeld wat lager. Tijdens

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'