title=

Pensioen

5 veelgemaakte fouten bij het verkleinen van de salesafdeling

In bijna alle sectoren komt het weleens voor: de salesafdeling moet ingeperkt worden om de kosten te dekken, een andere strategische koers te varen of om een nieuwe markt aan te boren. Ongeacht de reden erachter is het beperken van de verkoopkracht een stressvol en emotioneel proces waar veel fouten gemaakt kunnen worden. Het resultaat: belangrijke klanten haken af en de verkoopresultaten blijven achter. Welke fouten worden er het meest gemaakt? En hoe kunnen deze voorkomen worden? 1. De omzetimpact negeren Wanneer bedrijven geen duidelijk beeld hebben van de manier waarop kostenbesparing impact heeft op de omzet, worden er vaak te veel salesmedewerkers ontslagen. Dit zorgt er onvermijdelijk voor dat de verkoopkracht achteruitgaat, aangezien de omvang van de salesafdeling een directe invloed uitoefent op de verkoopresultaten. Om excessieve kostenbesparing door het verkleinen van de salesafdeling te voorkomen, moeten de kosten en inkomsten zo goed mogelijk ingeschat worden over een tijdshorizon van minstens drie jaar. Alleen op die manier kan er een weloverwogen keuze gemaakt worden wie er wel of niet kan blijven. Daarnaast moeten bedrijven beseffen dat als ze de salesafdeling verkleinen, de omzet uiteindelijk ook omlaag gaat. 2. Meerdere ontslagrondes hanteren Het geleidelijk verkleinen van de salesafdeling kan effectief

Personeel

‘Een passend verzuimbeleid draait om samenwerking’

Het is van groot belang om werknemers voor de langere termijn inzetbaar te houden. Niet alleen voor de arbeidsorganisatie, maar ook voor de maatschappij als geheel. Een goed verzuimbeleid en passende verzuimbegeleiding kunnen hierbij helpen. In dat kader wordt ook wel van duurzame inzetbaarheid gesproken. Een situatie waarin medewerkers zowel in hun huidige als toekomstige baan met behoud van gezondheid en welzijn in staat zijn om blijvend te functioneren. In de eerste plaats is dit essentieel voor werknemers zelf, aldus Gert-Jan Beens, bedrijfsarts en voorzitter van de beroepsvereniging NVAB. Werken is immers een manier om zelfstandig te kunnen leven en jezelf in een inkomen te kunnen voorzien. Daarnaast draait het in de huidige maatschappij steeds meer om participatie, wat betekent dat mensen iets moeten kunnen en inzetbaar dienen te zijn. Ook de grote vergrijzing heeft tot gevolg dat mensen langer moeten doorwerken. En wie uitvalt, zal direct worden gemist. Duurzame inzetbaarheid waarborgen Het is dan ook cruciaal dat werkenden zo lang mogelijk productief en vitaal bij het arbeidsproces betrokken blijven, stelt Beens. Dit betekent ten eerste een goede gezondheid om aan de lichamelijke en mentale eisen van het werk te kunnen voldoen. Maar ook andere, meer sociale factoren spelen een

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'