Net binnen
  • Geen enkel artikel is gevonden

IT Algemeen

Veilig IT mixen en matchen in de cloud

De cloud zorgt dat bedrijven IT anders gaan benaderen. Nieuwe mogelijkheden voor het opslaan en verwerken van data komen op. Outsourcen blijft echter een natuurlijke drempel, zeker met de cloud. Hosting providers en datacenters stellen daarom veiligheid voorop. De adoptie van de cloud in Nederland valt nog enigszins tegen, blijkt uit een recent rapport van media technologie bedrijf IDG. Veel bedrijven hebben wel geconcludeerd dat ze beter af zijn met

Business Intelligence geen moderne flauwekul

Business Intelligence (BI) kan voor ondernemingen en organisaties een nuttig instrument zijn bij het bepalen van de beste strategie. Nog niet iedere CEO, directeur of manager heeft het in de gaten, maar anno 2016 is bijna iedere onderneming of organisatie data gedreven. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) stuwt de economische ontwikkeling, zoals vroeger aardolie de economie aanjoeg. Dat geldt uiteraard voor ICT-bedrijven, maar inmiddels ook voor ondernemingen uit álle andere sectoren.

De verwachtingen van IoT zijn huizenhoog

21 miljard ‘dingen’ zullen er volgens marktonderzoeksbureau Gartner in 2020 verbonden zijn met het Internet of Things (IoT), het internet der dingen. Dit jaar is dat aantal waarschijnlijk al 6,4 miljard. Het zijn flinke cijfers voor een term die bij het grote publiek eigenlijk nog maar een paar jaar bekend is en die pas sinds 2011 in Gartners Hype Cycle voor de verwachtingen van opkomende technologieën te vinden is. Het

Software Legacy, koesteren of vervangen?

Wanneer men spreekt over software legacy zullen veel mensen oude computers uit de jaren tachtig voor zich zien. Dit is echter een eenzijdig en incompleet beeld, aangezien alles wat vandaag geschreven wordt, morgen al legacy is. “Maar dit hoeft niet erg te zijn, want ook legacy kan zeer nuttig zijn. Neem bijvoorbeeld de A16 of de Van Brienenoordbrug; beiden zijn oud en daarmee legacy, maar nog zeer nuttig”, vertelt Ad

Digitalisering doet de maakindustrie herrijzen

Om volop internationaal te kunnen concurreren moet de Nederlandse maakindustrie alle pijlen richten op de digitalisering. Met een goede internetinfrastructuur, fieldlabs en de actieagenda Smart Industry is dat mogelijk. De Tweede Kamerverkiezingen zijn nog maanden ver weg, maar FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie, heeft in Den Haag al een verkiezingsprogramma ingediend met punten waar de politiek op moet letten. De kern: de digitalisering in de industrie verder aanjagen.

Digitale economie begint bij het onderwijs

De Nederlandse economie is steeds meer aan het digitaliseren. Dat is belangrijk, want zo kunnen we sneller innoveren en effectiever werken. Veel mkb-bedrijven moeten deze digitaliseringsslag nog maken. Minister Henk Kamp legt uit hoe en op welke gebieden ze kunnen digitaliseren. Remco van Lunteren, bestuurlijk aanjager van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT, vertelt hoe scholing de groeiende vraag naar ict’ers op de arbeidsmarkt kan opvangen. Belang digitalisering bedrijven “Digitalisering wordt

Zelf software ontwikkelen loont niet altijd

Of je nu tien of vijfhonderd man personeel hebt: zelf software ontwikkelen die precies aansluit bij bestaande bedrijfsprocessen is een ingewikkeld proces. En vaak ook nog niet eens nodig. Vroeger was er maar weinig geschikte software op de markt en ging iedereen z’n eigen administratiepakket ontwikkelen, vertelt Menzo de Muinck Keizer, expert op het gebied van near- en offshoring van softwareontwikkeling. Inmiddels is het zakelijke softwareaanbod zo groot, dat het

Ambtenaar 2.0: ‘digi-proof’ vakmanschap

Burgerzaken is van oudsher het visitekaartje van de gemeentelijke overheid; het zijn immers de ambtenaren van deze afdeling die het meeste contact hebben met de burger. Die stond vele decennia aan de balie voor bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs en om gezinsuitbreiding te melden. Door de digitalisering van de informatievoorziening neemt het baliebezoek af. Typische baliehandelingen als verhuizen, het sluiten van een huwelijk of overlijdensaangiftes kunnen inmiddels digitaal worden

Document Capture: naar een papierloze organisatie

Voor sommige bedrijven is het nog verre toekomstmuziek, andere zijn al in een vergevorderd stadium van het worden van een papierloze organisatie. Wie dat traject slim aanpakt, maakt processen vele malen efficiënter en bespaart zo uiteindelijk een flinke som geld. Waarom een papierloze organisatie? Papier is langzaam. Het komt een organisatie binnen, moet gesorteerd worden en misschien gekopieerd. Het raakt vaak kwijt en neemt bovendien veel ruimte in beslag. Duurzaamheidsoverwegingen

De relatie tussen digitalisering en klantcontact

Digitalisering is een belangrijke ontwikkeling in het klantcontact. Er zijn bedrijven die costumer services helemaal hebben gedigitaliseerd, maar tegelijkertijd heeft menselijk contact nog steeds toegevoegde waarde. Volgens Steven van Belleghem, expert op het gebied van klantcontact, moeten bedrijven zorgen dat digitalisering en persoonlijk contact elkaar versterken. Hogere verwachtingen door technologie Door de technische vooruitgang zijn de verwachtingen enorm gestegen. Op het vlak van snelheid, gebruiksgemak, maar ook op het gebied

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'