Je kunt er eigenlijk bijna niet meer om heen: heb je een website, dan zou zoekmachine optimalisatie op je to-do lijst moeten staan. Met SEO zorg je ervoor dat jouw website beter opvalt in de zoekmachine resultaten en hoger in de ranking komt. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer bezoekers; en met een beetje geluk uiteindelijk voor meer omzet. Maar hoe pak je dit nu aan? Kun je zoekmachine optimalisatie beter zelf doen, of uitbesteden?
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Hoewel het mogelijk is om je SEO (deels) zelf te doen, heb je meer baat bij het uitbesteden hiervan. Waarom? Dat vertellen we je meteen:
1. Schoenmaker blijf bij je leest
- Waar je de SEO een aantal jaar geleden zelf nog wel bij zou kunnen houden, zijn de algoritmes steeds complexer, uitgebreider en slimmer geworden. Dit betekent dat ook de SEO een stuk ingewikkelder wordt. Naast je content zijn namelijk ook de techniek en autoriteit van je website van groot belang geworden: en niet iedereen heeft hier evenveel verstand van. Focus je dus liever op waar jij goed in bent, en laat anderen doen waar zij in gespecialiseerd zijn.
2. SEO blijft veranderen
- Er worden jaarlijks tientallen updates uitgevoerd wat de algoritmes betreft. Een organisatie die zich gespecialiseerd heeft in SEO is hiervan op de hoogte, en kan op tijd de nodige aanpassingen maken. Zou je dit zelf moeten doen, dan zou dit een flinke portie tijd en energie kosten – tijd en energie die je beter aan andere zaken kunt besteden.
3. Ervaring is een must
- Hoewel je zelf best wel wat dingen op kunt pakken (het schrijven van blogs met relevante keywords bijvoorbeeld) is het toch belangrijk om op andere gebieden de juiste ervaring met SEO te hebben. Het werken aan de techniek van de website of het onderhouden (en verkrijgen) van een goede ranking en autoriteit is namelijk net wat ingewikkelder.
4. BIj het begin beginnen
- De kans is groot dat je, net als veel andere bedrijven, nog niet veel aan SEO gedaan hebt. DIt hoeft geen probleem te zijn, maar betekent wel dat er een flinke klus op de planning staat. Door dit uit te besteden weet je dat het direct goed aangepakt wordt, en bespaar je tijd en geld.
5. De juiste tools
- Als laatste heeft een SEO specialist een legio aan programma’s en tools waarmee ze hun werk makkelijker en sneller kunnen maken. Schakel je een specialist in, dan krijg je deze tools er natuurlijk gewoon gratis bij.
Hoewel het dus mogelijk is om een deel van je zoekmachine optimalisatie zelf op te pakken, is het op een gegeven moment toch belangrijk om de expertise van een specialist in te schakelen. Deze heeft ervaring, weet waar hij of zij mee bezig is, kan volledige focus bewaren en heeft de benodigde tools om het goed aan te kunnen pakken.
Het resultaat? Tijd en energie genoeg om je bezig te houden met je core business, en ondertussen tientallen al dan niet honderden nieuwe bezoekers naar je website, voor een eenmalige investering.
De moeite waard als je het ons vraagt!