Business

De 7 principes van beïnvloeding in B2B-marketing

Wanneer een B2B-verkoper je een gratis testproduct aanbiedt, is dit allesbehalve gratis. De achterliggende gedachte is namelijk dat je je geroepen zult voelen om deze gulhartigheid te belonen. Deze vorm van beïnvloeding kan er zelfs in resulteren dat je uiteindelijk meer geld spendeert dan jij – of de verkoper – in gedachten had. En deze quid pro quo-benadering is slechts het topje van de ijsberg van de psychologische mechanismen die

Met preventie en verzekering continuïteit waarborgen

Bedrijfsschade kent tal van variaties: brand, stormschade, inbraak, hackers die een systeem binnendringen, noem maar op. De gevolgen ervan kunnen groot zijn. Denk aan de fabriek die al na een klein brandje een paar dagen stil kan komen te liggen, of aan de webshop die na een hack niets meer kan verkopen. Loonkosten en andere vaste lasten moeten in de periode dat een bedrijf stilligt immers gewoon worden doorbetaald. Wat

Fintech: Scenario’s voor de bankwereld

Technologische innovatie is een van de belangrijkste factoren die de bancaire wereld veranderen. Innovaties in met name betalingsverkeer, (internationale) kredietverlening, veiligheid en beurshandel vormen uitdagingen voor de verdienmodellen van gevestigde financiële instellingen, maar bieden ook tal van kansen. De consequenties voor het bancaire landschap, heeft DNB (De Nederlandse Bank) onderzocht en in kaart gebracht. Fintech-startups springen in nichemarkten die voor traditionele banken minder interessant zijn geworden. Dat heeft alles te

BCM is een essentieel bedrijfsproces

Cyberaanvallen, ICT-storingen, extreem weer zijn factoren die bedrijfsprocessen ernstig kunnen verstoren. Business Continuity Management (BCM) is een essentieel bedrijfsproces, want het houdt je bedrijf draaiende als er iets misgaat. NEN-ISO 22301 is de norm voor een solide business continuity managementsysteem die 163 landen hanteren. Oorspronkelijk komt de norm uit het Verenigd Koninkrijk, waar onheil zich begin deze eeuw verkondigde met overstromingen en de gekkekoeienziekte. De Britse overheid verplichtte onder meer

Digital marketing vraagt om balans

De digitale revolutie is overal. Ook in de wereld van marketing en reclame. De technologie biedt op dit vlak vele mogelijkheden, maar marketeers zijn geen technici. Daarnaast speelt het spel om de balans in het optimaal benutten van de technologie tegenover het ‘opdringen’ van al te veel op de persoon gerichte marketing. De vraag over de goede balans keert steeds weer terug, ook in het Rapport Digital Marketing Innovation dat

Project Management Office biedt meerwaarde

Menig projectmanager maakt onvoldoende gebruik van de mogelijkheden die een Project Management Office biedt. Wat doet een PMO? De PMO binnen een organisatie is verantwoordelijk voor de begroting, planning en sturing van projecten, programma’s en portfolio’s. Door gespecialiseerde kennis en een zoveel als mogelijk gestandaardiseerde werkwijze kan een PMO zorgen voor een gestroomlijnd verloop van het programma, betere managementkeuzes en betere resultaten. De meerwaarde van een PMO zit vooral in

Een AOV gaat vooral om bewust keuzes maken

Uit onderzoek blijkt dat slechts 36% van de zelfstandig ondernemers een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft afgesloten. Met het toenemende aantal zzp’ers in Nederland komt het onderwerp AOV regelmatig terug in de media. Premies zouden (te) hoog zijn en er zijn vaak uitsluitingen, waardoor verzekerden geen premie uitgekeerd krijgen. ZZP en AOV Fred de Jong is zelfstandig en onafhankelijk onderzoeker en adviseur op het gebied van financiële markten. De Jong legt uit

De relatie tussen digitalisering en klantcontact

Digitalisering is een belangrijke ontwikkeling in het klantcontact. Er zijn bedrijven die costumer services helemaal hebben gedigitaliseerd, maar tegelijkertijd heeft menselijk contact nog steeds toegevoegde waarde. Volgens Steven van Belleghem, expert op het gebied van klantcontact, moeten bedrijven zorgen dat digitalisering en persoonlijk contact elkaar versterken. Hogere verwachtingen door technologie Door de technische vooruitgang zijn de verwachtingen enorm gestegen. Op het vlak van snelheid, gebruiksgemak, maar ook op het gebied

Met een stappenplan je sales verbeteren

Er is geen ideaal scenario waarmee je gegarandeerd de beste verkoopresultaten behaalt. Je realiseert meer sales aan de hand van een goed uitgedacht en op het bedrijf afgestemd stappenplan. Maar goede sales is vooral persoonsafhankelijk en een intelligente verkoper creëert zijn eigen stappenplan. Wat is een goede verkoper? “Een goede verkoper kan zich inleven in de situatie van de koper en speelt daar met zijn aanbod op in”, legt professor

Het bedrijf van de toekomst is een utopie

De organisatie van de toekomst wordt gemaakt door de werknemers van de toekomst. Er wordt vaak gezegd dat ondernemingen in de toekomst dynamischer, flexibeler, opener en duurzamer worden. Patrick van der Duin, universitair docent innovatiemanagement en  toekomst onderzoek  aan de TU Delft gelooft  daar  niet automatisch in. Van der Duin houdt zich bezig met toekomstonderzoek en innovatiemanagement en de relatie daartussen. Hij promoveerde in 2006 op een onderzoek naar hoe

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'