Je hebt een mooie website en alles is perfect geregeld om je doelgroep te voorzien van je producten of diensten. Maar hoe trek je bezoekers naar de website? Hoe zorg je ervoor dat ze je naam leren kennen en dat deze blijft hangen? Wij helpen je in dit artikel op weg met een stappenplan om je online business een boost te geven. 

Stap 1: breng je doelgroep in kaart

Deze eerste stap is het belangrijkste in het gehele proces, want als je je doelgroep niet goed kent, weet je ook niet hoe en waar je deze het beste kunt bereiken. Stel daarbij altijd de vraag voor wie je producten of diensten écht bedoeld zijn en welke doelgroep het meest interessant is. Een te brede doelgroep is namelijk niet heel ideaal en kost je uiteindelijk meer geld qua promotie. Hoe specifieker de doelgroep is, hoe beter. En je kunt er altijd voor kiezen om je te richten op meerdere doelgroepen, waarvoor je ook een specifieke marketingstrategie opzet. Iedere doelgroep heeft namelijk weer eigen kenmerken. Zet alle kenmerken op een rij zoals de algemene gegevens, functies, interesses, doelen, frustraties en mediakanalen waarvan ze gebruikmaken. Weet je dit niet precies? Dan kom je dit het beste te weten door een aantal mensen uit de doelgroep te interviewen. Vervolgens kun je één of meer profielen opstellen van je ideale doelgroep met een fictieve naam en foto, zodat je ook echt iemand voor je hebt. Dit noemen ze ook wel ‘buyer persona’. Pak deze er altijd even bij wanneer je bezig bent met je marketing en communicatie.   

Stap 2: bepaal je marketingstrategie 

Nu je weet wie je doelgroep is, kun je je marketingstrategie bepalen. Doe dit aan de hand van de kanalen waar je doelgroep actief is. Denk daarbij niet alleen aan het inzetten van online, maar ook offline middelen. Je kunt een online campagne heel makkelijk combineren met offline middelen door bijvoorbeeld producten te laten bedrukken met de boodschap en de url van de campagnepagina. Een leuke manier om te zorgen voor een extra boost. Daarnaast kun je bijvoorbeeld denken aan adverteren in Google of op de social kanalen en het plaatsen van advertorials op blogs en in tijdschriften die je doelgroep leest. Alles valt of staat bij een goede boodschap, dus zorg er ook voor dat je daar goed over nadenkt. Het kan daarbij helpen om eens te kijken naar welke keywords je doelgroep zoekt om je producten of diensten te vinden.

Stap 3: meet je resultaten

De eerste marketingcampagne zal nooit perfect zijn. Daarom is het belangrijk om goed te meten wat het effect is van de campagne en wat wel of niet werkt. Dit kan bijvoorbeeld met een statistiekenprogramma zoals Google Analytics. De resultaten gebruik je om de volgende campagne te verbeteren. Zo kom je stapje voor stapje steeds tot een betere campagne. Je kunt bijvoorbeeld eerst ook meerdere kanalen inzetten en proberen en de volgende keer alleen de best presterende kanalen inzetten. Hetzelfde geldt voor targeting. Je kunt de targeting specifieker maken, zodra je weet wat het beste werkt.

Stap 4: zorg voor een goede klantenbinding

Dat je meer klanten binnenhaalt is een belangrijke stap, maar zorg er ook voor dat je ze blijft binden. Zo kan een relatiegeschenk een groot effect hebben, zoals een bedrukt relatiegeschenken met logo (verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Pinkcube of Greengiving). Omdat je logo erop staat, zorgt het er meteen voor dat je merk blijft hangen. Maar ook een belletje of een borrel kan heel goed werken om ervoor te zorgen dat de klant zich gewaardeerd voelt en je bedrijf weer wat meer top of mind komt.  

Met behulp van deze stappen kun jij aan de slag met de promotie. Heb je een fysieke winkel en ben je op zoek naar manieren om meer mensen in je winkel te krijgen? Lees dan het artikel met tips voor het bevorderen van verkoop. En lees nog meer artikelen in de categorie ‘Business’ ter inspiratie voor je bedrijf.