Google ontwikkelt zich razendsnel en wat ‘vroeger’ nog werkte voor je SEO kan tegenwoordig meer kapot maken dan je lief is. Daarom is het goed om jouw SEO strategie te blijven evalueren. Wat werkt wel en wat werkt niet en is jouw werkwijze nog wel in lijn met de richtlijnen van Google? In dit artikel gaan we dieper in op de don’ts binnen SEO. Want wat keurt Google af, met welke activiteiten kan je beter vandaag dan morgen nog stoppen?  

Don’t #1: het hebben van een onvriendelijke website 

Laten we beginnen bij de basis: de website. Of jouw website nou dient als online visitekaartje of verantwoordelijk is voor de miljoenen euro’s aan omzet die je jaarlijks genereert. In 2020 kan jouw website niet meer slecht scoren op gebruiksvriendelijkheid. Aspecten binnen gebruiksvriendelijkheid waarop jouw website eigenlijk geen onvoldoende meer mag scoren: 

  • Te hoge laadtijd van je pagina’s;
  • Pagina’s die mobiel niet optimaal te gebruiken zijn;
  • Een website die de gegevens van je bezoekers niet beveiligd.

Tip: open je Google Search Console in de rapporten ‘Site-vitaliteit’ en ‘Mobiele bruikbaarheid’ om te kijken hoe jouw website scoort op gebruiksvriendelijkheid. 

Don’t #2 niet optimaliseren van ‘technische’ SEO-aspecten

We weten inmiddels allemaal dat we zoektermen in de belangrijke onderdelen van een pagina moeten verwerken willen we de relevantie van een pagina aantonen. Toch zijn er ook wat andere technische eigenschappen binnen een website of een individuele pagina, die ervoor kunnen zorgen dat je pagina slecht rankt op een zoekterm. Check zelf, of laat het SEO bureau waarmee je samenwerkt eens kijken of de volgende zaken wel goed staan ingesteld: 

  • Canonicals: verwijst de canonical wel naar zichzelf, verwijst deze naar een andere URL of staat er helemaal geen canonical in de code? Zou toch zonde zijn als je veel moeite steek in het optimaliseren van een pagina terwijl er een verwijzende canonical naar een andere URL staat ingesteld; 
  • Robots.txt: wordt een pagina niet geïndexeerd maar staat er wel een zelfverwijzende canonical ingesteld? Check eens of er geen disallow in de robots.txt staat genoteerd. Het kan voorkomen dat er een disallow staat ingesteld voor één of meerdere zoekmachines, waardoor Google je pagina niet mag crawlen en deze daardoor niet vindbaar wordt.  

Don’t #3: denken in individuele zoektermen in plaats van onderwerpen 

Als SEO specialist weet je als geen ander dat je het zoekgedrag van je doelgroep serieus moet nemen. Welke relevante zoekopdrachten doet je doelgroep en hoe zorg je ervoor dat jouw website hiervoor als eerste wordt getoond? Nou, in ieder geval niet door voor iedere zoekterm en daarvan alle varianten en synoniemen een losse pagina te maken. Helaas zien we vaak genoeg dat er over een bepaald onderwerp minimaal twee maar in het ergste geval zelfs tientallen landingspagina’s zijn gemaakt. Eigenlijk zeg je dan tegen Google: ‘Wanneer iemand op deze zoekterm zoekt, mag je zelf bepalen welke van deze tien pagina’s je toont’. Dit wordt ook wel interne concurrentie genoemd en websites die dit hebben zullen niet hoog ranken binnen zoekmachines. Onthoud in plaats daarvan het volgende: ‘één pagina per onderwerp en één onderwerp per pagina’ en je komt er wel. Wanneer je ergens content voor wilt maken bedenk je dan eerst goed of er misschien al een pagina voor bestaat die je kan uitbreiden. Let dus ook op dat wanneer je één van je belangrijkste diensten op een bepaalde zoekterm positioneert, dat je hier vervolgens niet een uitgebreid blogartikel over schrijft. Want zo creëer je onduidelijkheid naar Google en voor je het weet wordt jouw blog geïndexeerd en loop je misschien zelfs conversies mis. 

Don’t #4: het ontwikkelen van zwevende landingspagina’s  

Voortbordurend op don’t nummer 3: we weten al dat we liever niet meer dan één pagina per onderwerp binnen één domein hebben omdat je zoekmachines anders moet laten kiezen. Maar wist je al dat het aanmaken van ‘zwevende’ landingspagina’s ook geen effect heeft? We zie nog steeds websites die de content van pagina A kopiëren en vervolgens op allerlei pagina’s plakken en dan alleen de stad aanpassen. Hier gaan meerdere dingen mis:

  1. Duplicate content issues: wanneer Google teveel duplicate content waarneemt is het algoritme in staat om zelf de canonical aan te passen waardoor pagina B niet geïndexeerd wordt maar pagina A. Dus zelfs wanneer je handmatig een zelf-verwijzende canonical hebt ingesteld voor pagina B kan Google dit overrulen; 
  2. Google is steeds beter in staat om de fysieke locatie van een zoekopdracht te koppelen aan het adres van een bureau. De kans is 0% dat 2Bfound uit Dordrecht met een landingspagina gericht op ‘SEO Bureau Groningen’ bovenaan in Google komen wanneer iemand uit Groningen deze zoekterm gebruikt. 
  3. Sommige partijen denken gebruik te kunnen maken van landingspagina’s die niet terug komen in de structuur van de website. Zeer nadelig voor je SEO omdat Google deze pagina slecht waardeert. Een kwestie van tijd dus voordat Google dit soort praktijken gaat afstraffen. 

Denk dus op voorhand goed na over jouw landingspagina, zoals wat voor waarde die pagina toevoegt en waar in de structuur deze pagina thuishoort.

Don’t #5: websites zonder Structured Data  

We weten allemaal dat onze grootste concurrent misschien wel Google zelf is. Zo wordt in Nederland op 38% van alle zoekopdrachten minimaal één Google Ads resultaat getoond, zit er op 7,50% van alle zoekopdrachten een featured snippet en blijft het pakket aan SERP-features alleen maar toenemen (bron: RankRanger). Kortom; het aantal zero-click searches neemt toe en zo ook de druk op de organische zoekresultaten. Wil je er dan toch het beste van maken dan doe je tegenwoordig niet meer mee als je geen Structured Data mark-up aanbrengt binnen je pagina’s. Met Structured Data zorg je ervoor dat Google informatie makkelijker kan uitlezen én deze informatie kan tonen in de SERP. Voordeel? Een groter stuk van de taart (lees: ruimte op pagina 1) en meer zichtbaarheid. 

Is jouw strategie voor 2020 SEO proof?

Kortom, door bovengenoemde don’ts te vermijden zorg je ervoor dat jouw SEO strategie helemaal up-to-date is! Je weet nu welke SEO aspecten echt  niet meer kunnen en wat je minimaal op orde moet hebben, wil je meedoen om de strijd om de hoogste posities in Google.

Voor meer informatie:

www.2bfound.nl
078-2033943