Kansen voor managers

Testosteronniveau bepaalt voorkeur luxeartikelen

Sommige mannen kunnen geen genoeg krijgen van luxegoederen zoals dure accessoires, gadgets en designerkleding. Wetenschappers van onder meer de California Institute of Technology (Caltech) hebben de reden voor dit verlangen ontdekt. Volgens hen beïnvloedt testosteron de voorkeur van een man voor merken die als statussymbolen worden beschouwd. Een hoger niveau van testosteron maakt het waarschijnlijker om een dure sportwagen te verkiezen boven een eenvoudige hatchback. De bevindingen staan in het

Koffie helpt teams om beter samen te werken

Goed teamwerk begint met een kop koffie. Dat is de suggestie uit een nieuwe studie naar de effecten van cafeïne op de werkvloer. Koffie in de morgen… De onderzoekers ontdekten dat mensen een positievere beoordeling over teamwerk geven wanneer ze van tevoren een kop koffie met elkaar hebben gedronken. Ook toonde een tweede experiment aan dat mensen beter met elkaar communiceren onder invloed van cafeïne. Volgens onderzoeker Amit Singh, marketingpromovendus

Snelle beloningen verhogen motivatie

Krijg je dat rapport voor je manager niet af? Geef jezelf dan een snelle beloning in plaats van te wachten op de eindwinst. Uit onderzoek van Cornell University blijkt namelijk dat het een goede manier is om je motivatie te verhogen. De studie is gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology. Snelle beloningen Kaitlin Woolley, hoogleraar marketing aan de universiteit, ontdekte dat het goed werkt om mensen in

Inspelen op jaloezie kan averechts werken

Al tientallen jaren wordt er door marketeers ingespeeld op menselijke emoties als jaloezie om geld in het laatje te krijgen. Maar werkt die benadering eigenlijk wel? Uit een onderzoek van de UBC Sauder School of Business blijkt dat het twee kanten op kan gaan, en dit is grotendeels afhankelijk van het zelfvertrouwen van de consument. Jaloezie, zelfvertrouwen en consumentengedrag Hoewel er al lange tijd gebruik wordt gemaakt van vergelijkingsdrang, is

Multisensorische ervaring beïnvloedt consumentengedrag

Volgens een onderzoek van onder andere de University of Arts Helsinki creëert een combinatie van voedsel, verlichting, kleuren, meubels, sfeer, geluid en omgeving een multisensorische ervaring die het consumentengedrag positief kan beïnvloeden. De voorlopige resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat natuurgeluiden op de groente- en fruitafdeling een duidelijke invloed hebben op de verkoopcijfers. In de eerste week van het experiment werd er namelijk 20 procent meer groene en fruit verkocht, en

De invloed van temperatuur op het consumentengedrag

Er wordt weleens gezegd dat liefde ons hart verwarmt en dat we koude rillingen krijgen van angst, maar in werkelijkheid is de relatie tussen emotie en temperatuur nog sterker dan we denken. Dat blijkt namelijk uit nieuw onderzoek van de Massey University dat aantoont dat consumenten beter reageren op positieve en warme advertenties wanneer ze het daadwerkelijk koud hebben. Temperatuur en consumentengedrag Het tegenovergestelde effect is eveneens het geval: ‘koude’

Plots waarschuwt de bureaustoel: rechtop zitten jij!

Zelf zit hij nog op een doorsnee exemplaar, maar het moment dat kantoormedewerkers door een bureaustoel vol sensoren worden gewaarschuwd voor een verkeerde houding, komt snel dichterbij. Hans Wortmann (67), hoogleraar Information Management, is ervan overtuigd dat telecare een grote vlucht zal nemen: zorg op afstand gevoed door continue data van sensor-gedreven apparaten. De coachende bureaustoel is slechts een van de innovatieve producten waarmee hij oudere werknemers duurzaam inzetbaar wil

Aankomende afspraak vermindert productiviteit

Stel je voor: je hebt nog een vol uur voordat je een afspraak hebt op werk. Kun je dat uur dan net zo goed benutten als wanneer er niks op de agenda staat? Uit onderzoek van de Ohio State University blijkt dat dit veel mensen niet lukt. Mentale belasting Tijdens een reeks van acht studies, zowel in het laboratorium als op de werkvloer, ontdekten de onderzoekers dat beschikbare tijd korter

Nieuw model voor de dynamiek van financiële markten

Investeren in financiële markten is een populaire manier om vermogen op te bouwen en trekt dan ook veel nieuwkomers aan. De enorme variatie aan ervaring die hieruit voorkomt, heeft als resultaat dat de markten vaak fluctueren. Deze fluctuatie kon voorheen nooit echt verklaard worden met economische theorieën, maar een nieuw model is daar misschien wel geschikt voor. Beginners vs. ervaren beleggers Het internationale team van wetenschappers dat het model heeft

Hoge werkdruk belemmert professionele ontwikkeling

Young professionals binnen de accountancy-sector ervaren hoge werkdruk waardoor hun professioneel kritische instelling en daarmee de kwaliteit van hun werk in het geding komt. Dat stellen Marlies de Vries van Nyenrode Business Universiteit en Bas Herrijgers van de NBA Young Profs in het gezamenlijk onderzoeksrapport van Nyenrode Business Universiteit en NBA Young Profs: ‘Young professionals – opvattingen over het accountantsberoep’. In het drukke seizoen werken en studeren young professionals gemiddeld

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'