Kansen voor managers

Seksuele intimidatie heeft nog steeds een grote impact

Twee onderzoekers van de University of Texas hebben na bijna 20 jaar opnieuw de impact van seksuele intimidatie op de werkvloer onderzocht. En hoewel het aantal klachten sindsdien met 28 procent is verminderd, is er nog steeds een lange weg te gaan. James Campbell Quick publiceerde al in 1998 een onderzoeksrapport over het fenomeen in de Journal of Occupational Health Psychology. Samen met Ann McFadyen, universitair docent strategisch management, heropende

Match tussen persoonlijkheid en functieprofiel levert hoger salaris op

Een werknemer met een persoonlijkheid die nauw aansluit bij het functieprofiel, verdient vaak meer dan collega’s bij wie dit minder het geval is. Dat blijkt uit een onderzoek dat verschenen is in een uitgave van Psychological Science. Persoonlijkheid en functieprofiel “Onze bevindingen laten zien dat een goede match tussen karaktereigenschappen en functie-eisen een belangrijke voorspeller is van bepaalde uitkomsten zoals salaris,” zegt Jaap Denissen van de Tilburg University. “Dit bouwt

De invloed van het vertonen van verkoop- en voorraadcijfers

Als er in een kledingwinkel een stapel truien ligt die duidelijk kleiner is dan de rest, gaan deze truien vaak nog beter verkopen. Dat komt doordat mensen denken dat ze met die trui de beste deal hebben of het meeste met de mode meegaan. Onderzoekers Yongfu He en Harmen Oppewal van de Monash Business School hebben nu aangetoond dat het vertonen van verkoop- en voorraadcijfers ook van invloed is in

De merkimpact van adverteren op social media

Een breed opgezet onderzoek van Oxford University en onderzoeksbureau Kantar Millward Brown toont aan dat adverteren op social media enorm effectief kan zijn voor de merkimpact op de lange termijn. De menselijke benadering lijkt hierbij het beste te werken. De studie, die onderdeel was van het Oxford Future of Marketing Initiative, werd uitgevoerd door marketingprofessor Andrew Stephen en zijn collega Felipe Thomaz. Effectiviteit van social media In de eerste grootschalige

Facilitymanagement spil in een succesvol bedrijf

Facilitair management of facilitymanagement (FM) gaat verder dan het schoonhouden van een werkplek of het bewaken van een parkeerplaats. Het bevordert alle activiteiten die binnen een organisatie worden verricht en is gericht op het besturen en beheersen van de ondersteunende activiteiten voor het primaire proces. Daarbij gaat het om activiteiten die zowel op het strategische als het operationele niveau nodig zijn om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Basisgedachte achter FM is

Licht en donker houden bioritme op orde

Met de opmars van ledverlichting blijkt dat de invloed van kunstlicht op het bioritme van mensen groter is dan gedacht. Tegelijk biedt de nieuwe technologie tal van innovatieve mogelijkheden. Ledlampen hebben verschillende voordelen. Zo zijn ze 85 procent zuiniger dan gloeilampen, kunnen ze beter tegen schokken en zijn ze bestand tegen lage temperaturen. Bovendien bevatten ze weinig schadelijke stoffen, kunnen ze vaak aan- en uitgeschakeld worden zonder kapot te gaan

Nieuwe methode voor het identificeren van vaardigheden

Door automatisering en de daaropvolgende afname van productiebanen, is de economie nu steeds meer gericht op kennis. Veel bedrijven focussen zich dus op het implementeren van nieuwe ideeën rondom technologie, product design, machine learning en andere digitale vakgebieden. In deze nieuwe economie kan het moeilijker zijn om de waarde van mensen in te schatten, omdat het nu met name om een combinatie van vaardigheden gaat. Een softwareontwikkelaar met designvaardigheden is

Het meten van potentie met breinkennis

Nu de arbeidsmarkt aantrekt, is de kans groot dat de war on talent, zoals de competitieve zoektocht naar geschikt personeel ook wel wordt genoemd, weer in alle hevigheid losbarst. Selectieprocedures zijn nog vaak hetzelfde als tientallen jaren geleden; maar leiden de geijkte wegen van sollicitatiebrieven en -gesprekken wel tot het aantrekken en behouden van het personeel met de beste potentie? En wat kan kennis over het brein betekenen in deze

Problemen bij agile-implementatie

Agile werken wordt steeds populairder. Bedrijven gaan over op agile als ze een risicovol project starten en niet willen verzanden in een te groot, complex, onduidelijk project vol miscommunicatie, met als resultaat een te trage oplevering en vaak een ontevreden klant. Agile, dat resultaatgericht werkt met kleine teams, kort-cyclische opleveringen en continu nauw contact met de klant, kan dan uitkomst bieden. Het is een populair antwoord voor klanten, die steeds

Talent draait om de juiste persoon op de juiste plek

Hét talent bestaat niet. Bedrijven die hiernaar op zoek gaan doen zichzelf tekort. Deze bedrijven zouden hun tijd beter kunnen steken in het selecteren van de juiste persoon voor de organisatie, die zich als talent voor het bedrijf kan ontpoppen. Bij het werven van deze mensen spelen passie en affiniteit een grote rol. Daarnaast moet er sprake zijn van gedeelde doelen en een soortgelijke werkethiek. Enkel dan kunnen deze personen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'