Kansen voor managers

10 psychologische tips voor betere vergaderingen

Vergaderingen op werk: sommige professionals zweren erbij en anderen vinden het tijdsverspilling, maar wat heeft de wetenschap erover te zeggen? Een team van deskundigen heeft op basis van bijna 200 onderzoeken over werkvergaderingen een lijst met aanbevelingen samengesteld. Deze adviezen kunnen voorafgaand, tijdens en na de vergadering helpen om effectiever te vergaderen. Wetenschap achter vergaderingen Vergaderingen zijn een bijna onmisbaar onderdeel van de huidige professionele werkplek, en er is een

Goede managementkwaliteiten bevorderen bedrijfsprestaties

Industriële bedrijven met een hogere kwaliteit van het management presteren beter. Een hoge productiviteit en meer internationale activiteiten van het bedrijf gaan vaak samen met een hogere managementkwaliteit van de leiding. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het CBS, op aanvraag van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De kwaliteit van het management van een representatieve groep van ongeveer 450 grotere industriële bedrijven is in

De kracht van dankbaarheid op de werkvloer

Als je wist dat het tonen van dankbaarheid een win-winsituatie oplevert voor zowel jouw leven als die van je collega’s, zou je het dan vaker doen? In een nieuw onderzoek van Portland State University is namelijk een verband gevonden tussen het tonen van dankbaarheid op de werkvloer en de fysieke en mentale gezondheid van de ‘gewaardeerde’ collega. Gezondheidsvoordelen van dankbaarheid Het onderzoek, dat bestond uit een steekproef onder een groep

VCA steeds vaker gevraagd

Ongelukken op de werkvloer zijn in ons land nog altijd aan de orde van de dag. Uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat jaarlijks meer dan 200 duizend werknemers een arbeidsongeval krijgen. Ongeveer 23 duizend keer leidt dat tot ziekenhuisopname of blijvend letsel. Gemiddeld zestig keer per jaar valt er een dodelijk slachtoffer. Om werknemers die actief zijn in risicovolle werkomgevingen te helpen om veilig

5 best practices voor een succesvolle salesafdeling

Hoewel de salesafdeling voor elk bedrijf van even groot belang is, verschillen de verkoopresultaten tussen organisaties enorm. Dit roept de vraag op welke strategieën succesvolle bedrijven gebruiken om hun salesmedewerkers optimaal te laten presteren. Uit een wereldwijde enquête onder zo’n 1200 respondenten (salesmanagers én verkoopmedewerkers) van onderzoeksbureau McKinsey zijn 5 best practices gekomen die het kaf van het koren scheiden. 1. Capaciteitsopbouw voor de lange termijn Bedrijfsleiders in organisaties die

Werken in meerdere teams tegelijk leidt bij jongeren tot stress

Werken in meer dan één team tegelijk is een alledaags fenomeen op de werkvloer van grote bedrijven en overheidsinstanties. Multiple team membership maakt het werk voor ervaren werknemers uitdagender en interessanter. Maar bij jongere werknemers leidt gelijktijdig lidmaatschap van verschillende teams juist tot problemen. Zij ervaren ongezonde stress en zijn daardoor vaker ziek. Dat concludeert Joost van de Brake. Hij promoveert op donderdag 28 februari aan de Rijksuniversiteit Groningen. Organisaties

Betere lessen? Zet iemand achterin de klas

Regelmatig observeren van docenten en gerichte feedback zorgt ervoor dat die docenten betere lessen geven. Dat blijkt uit het eindrapport van het project ‘Van Zwak naar Sterk’ (vZnS), uitgevoerd door de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van het ministerie van OCW. In 2014 is de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen samen met een aantal scholen het vZnS-project gestart. Doel was om de pedagogisch-didactische kwaliteit van docenten van middelbare

Funshoppen maakt gelukkig

Mensen die aan funshoppen doen worden vaak als ‘materialistisch’ gekenschetst. Doorgaans wordt dat gezien als een ‘slechte’ eigenschap. De meeste mensen worden niet graag door anderen als materialistisch bestempeld. Promovenda Esther Jaspers laat in haar onderzoek zien dat materialisme als ‘slecht’ beoordelen te ongenuanceerd is. Ze toont aan dat dingen kopen en bezitten omdat je daar plezier aan beleeft, bijdraagt aan levensgeluk, en dat het bezitten van spullen als een

Kan social media leiden tot arbeidsmarktdiscriminatie?

Een nieuw onderzoek, dat gepubliceerd is in de Journal of Economics & Management Strategy, neemt de rol van social media bij arbeidsmarktdiscriminatie onder de loep. Centraal staat de vraag of de inhoud van een socialmediaprofiel de doorslaggevende factor kan zijn in het sollicitatieproces. Arbeidsmarktdiscriminatie in Frankrijk Voor de studie hebben de onderzoekers een experiment opgezet waarbij er meer dan 800 sollicitaties werden ingediend door twee fictieve personen. De ene sollicitant

De psychologische factoren bij online reviews

Een nieuw onderzoek onthult hoe psychologische factoren van invloed kunnen zijn op online reviews en het beschrijven van ervaringen. Onderzoekers van de University of East Anglia (UEA) beweren dat de tijd tussen de consumptie van een product of dienst en het schrijven van een recensie de uiteindelijke beoordeling kan beïnvloeden. In- en uitzoomen De onderzoekers ontdekten dat hoe eerder klanten een beoordeling plaatsen, hoe meer ze nog in staat waren

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'