Kansen voor managers

Funshoppen maakt gelukkig

Mensen die aan funshoppen doen worden vaak als ‘materialistisch’ gekenschetst. Doorgaans wordt dat gezien als een ‘slechte’ eigenschap. De meeste mensen worden niet graag door anderen als materialistisch bestempeld. Promovenda Esther Jaspers laat in haar onderzoek zien dat materialisme als ‘slecht’ beoordelen te ongenuanceerd is. Ze toont aan dat dingen kopen en bezitten omdat je daar plezier aan beleeft, bijdraagt aan levensgeluk, en dat het bezitten van spullen als een

Kan social media leiden tot arbeidsmarktdiscriminatie?

Een nieuw onderzoek, dat gepubliceerd is in de Journal of Economics & Management Strategy, neemt de rol van social media bij arbeidsmarktdiscriminatie onder de loep. Centraal staat de vraag of de inhoud van een socialmediaprofiel de doorslaggevende factor kan zijn in het sollicitatieproces. Arbeidsmarktdiscriminatie in Frankrijk Voor de studie hebben de onderzoekers een experiment opgezet waarbij er meer dan 800 sollicitaties werden ingediend door twee fictieve personen. De ene sollicitant

De psychologische factoren bij online reviews

Een nieuw onderzoek onthult hoe psychologische factoren van invloed kunnen zijn op online reviews en het beschrijven van ervaringen. Onderzoekers van de University of East Anglia (UEA) beweren dat de tijd tussen de consumptie van een product of dienst en het schrijven van een recensie de uiteindelijke beoordeling kan beïnvloeden. In- en uitzoomen De onderzoekers ontdekten dat hoe eerder klanten een beoordeling plaatsen, hoe meer ze nog in staat waren

Moeten bedrijven altijd reageren op online recensies?

Steeds meer bedrijven hebben een eigen Facebook-, LinkedIn- of recensiepagina waarop klanten hun positieve of negatieve ervaringen kunnen delen. Maar hoe wenselijk is het eigenlijk om klanten een dergelijk podium te bieden, en moet je juist wel of niet reageren op de recensies? Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat het reageren op slechte online recensies het aantal negatieve reacties juist kan verhogen. Invloed van online recensies In het onderzoek werd

Beter adverteren door volgen van slaap-waakritme

Bedrijven investeren in toenemende mate hun marketingbudget in social media. Het vergroten van traffic en advertentie-inkomsten door strategische contentplanning blijkt echter niet makkelijk, door de vele manieren waarop men dit kan aanpakken. Nieuw onderzoek gepubliceerd in de Journal of Marketing laat zien dat digitale advertentie-inkomsten kunnen worden vergroot door het simpelweg volgen van de slaap-waakritme van het targetpubliek. Adverteren op social media Het onderzoek toont aan dat het afstemmen van

Competitie van buitenaf bevordert vertrouwen onder collega’s

Werken in een competitieve sector bevordert vertrouwen onder collega’s, zo blijkt uit een nieuwe studie van de University of British Columbia, Princeton University en Aix-Marseille University, gepubliceerd in Science Advances. De onderzoekers stellen dat sterke concurrentie binnen een sector leidt tot meer sociaal gedrag binnen een bedrijf, zoals delen, samenwerken en het doen van vrijwilligerswerk. “In competitieve sectoren zullen werkgevers die niet in staat zijn om dergelijk coöperatief gedrag te

Uitstelgedrag managers veroorzaakt slecht gedrag personeel

Managers die bij het maken van beslissingen en het uitvoeren van taken uitstelgedrag vertonen, kunnen ervoor zorgen dat hun werknemers minder betrokken zijn. Ook kan het een minachtende houding onder het personeel teweegbrengen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek, geleid door Alison Legood en Allan Lee van de Universiteit van Exeter, dat gepubliceerd is in het Journal of Occupational and Organizational Psychology. Uitstelgedrag managers Het internationale onderzoeksteam onderzocht hoe slechte gewoonten

De relatie tussen stress en werken op afstand

Thuis of op een andere plek buiten kantoor werken, zorgt niet altijd voor vrijheid en stressvrije werktevredenheid, aldus een nieuwe studie gepubliceerd in het European Journal of Work and Organizational Psychology. De managementonderzoekers stellen dat mensen met een hoge mate van emotionele stabiliteit en autonomie het geschiktst voor werk op afstand zijn. Het onderzoek De nieuwe studie van Baylor University, Out of office: Examining the relationship between stress and remote

Kans op burn-out medewerker groter door prestatiedrang leidinggevende

Recent kwam uit onderzoek naar voren dat leidinggevenden zich niet altijd bewust zijn van de impact die zij hebben op het privéleven van hun medewerkers en verwachten van hen dat er ook buiten werktijd aandacht is voor de zaak. De hoogste prioriteit ligt op een beter resultaat. Dit kan negatieve gevolgen hebben. Organisatiepsychologen van onder meer de UvA laten nu zien dat leidinggevenden op nog een andere manier invloed kunnen

De gulden middenweg tussen samenwerking en zelfstandigheid

Meer dan een decennia na de introductie van de eerste smartphones zijn we aanbeland in een ‘tijdperk van verbondenheid’. Door middel van e-mails, social media en andere digitale toepassingen delen we continu onze vragen, ideeën, antwoorden en manier van denken met de rest van de wereld. Hieruit is een soort collectieve kennisbank ontstaan die een ideale voedingsbodem biedt voor het oplossen van problemen, of is dat niet helemaal het geval?

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'