Kansen voor managers

Wendbaarheid begint waar besturen eindigt

Wendbaarheid of agility, is een werkwijze die ongeveer twee decennia geleden geboren werd in de IT-wereld. Hier heerste veel frustratie over het onvermogen van organisaties om snelle vorderingen te maken in het ontwikkelen van producten en diensten. Vandaag de dag is de IT geen geïsoleerde sector meer, en maakt het een integraal onderdeel uit van het bedrijfsleven. Een interessante ontwikkeling, want waar bedrijfstakken samenkomen wordt onderling veel geleerd en gekopieerd,

4 stappen om Artificial Intelligence te laten slagen

Cognitieve technologie is in opkomst in het bedrijfsleven en termen als Artificial Intelligence (AI), deep learning, big data en automatisering komen steeds vaker voorbij. Uit een recente enquête van het internationale adviesbureau Deloitte blijkt ook dat 76 procent van de early adopters van AI denkt dat het hun bedrijf binnen de komende drie jaar substantieel zal veranderen. Maar welke 4 stappen zijn er nodig om AI ook daadwerkelijk te laten

Slijmen op de werkvloer kan slecht gedrag bevorderen

In elke organisatie komt het weleens voor: werknemers die slijmen bij de baas of het management om hun carrièreperspectieven te verbeteren. Een veelgebruikte strategie die soms kan werken, maar het kan ook een negatieve impact hebben op de zelfbeheersing van de werknemer in kwestie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Oregon State University (OSU). Impact van slijmen Slijmen is slechts een van de gedragsstrategieën die werknemers gebruiken om

Testosteronniveau bepaalt voorkeur luxeartikelen

Sommige mannen kunnen geen genoeg krijgen van luxegoederen zoals dure accessoires, gadgets en designerkleding. Wetenschappers van onder meer de California Institute of Technology (Caltech) hebben de reden voor dit verlangen ontdekt. Volgens hen beïnvloedt testosteron de voorkeur van een man voor merken die als statussymbolen worden beschouwd. Een hoger niveau van testosteron maakt het waarschijnlijker om een dure sportwagen te verkiezen boven een eenvoudige hatchback. De bevindingen staan in het

Koffie helpt teams om beter samen te werken

Goed teamwerk begint met een kop koffie. Dat is de suggestie uit een nieuwe studie naar de effecten van cafeïne op de werkvloer. Koffie in de morgen… De onderzoekers ontdekten dat mensen een positievere beoordeling over teamwerk geven wanneer ze van tevoren een kop koffie met elkaar hebben gedronken. Ook toonde een tweede experiment aan dat mensen beter met elkaar communiceren onder invloed van cafeïne. Volgens onderzoeker Amit Singh, marketingpromovendus

Snelle beloningen verhogen motivatie

Krijg je dat rapport voor je manager niet af? Geef jezelf dan een snelle beloning in plaats van te wachten op de eindwinst. Uit onderzoek van Cornell University blijkt namelijk dat het een goede manier is om je motivatie te verhogen. De studie is gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology. Snelle beloningen Kaitlin Woolley, hoogleraar marketing aan de universiteit, ontdekte dat het goed werkt om mensen in

Inspelen op jaloezie kan averechts werken

Al tientallen jaren wordt er door marketeers ingespeeld op menselijke emoties als jaloezie om geld in het laatje te krijgen. Maar werkt die benadering eigenlijk wel? Uit een onderzoek van de UBC Sauder School of Business blijkt dat het twee kanten op kan gaan, en dit is grotendeels afhankelijk van het zelfvertrouwen van de consument. Jaloezie, zelfvertrouwen en consumentengedrag Hoewel er al lange tijd gebruik wordt gemaakt van vergelijkingsdrang, is

Multisensorische ervaring beïnvloedt consumentengedrag

Volgens een onderzoek van onder andere de University of Arts Helsinki creëert een combinatie van voedsel, verlichting, kleuren, meubels, sfeer, geluid en omgeving een multisensorische ervaring die het consumentengedrag positief kan beïnvloeden. De voorlopige resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat natuurgeluiden op de groente- en fruitafdeling een duidelijke invloed hebben op de verkoopcijfers. In de eerste week van het experiment werd er namelijk 20 procent meer groene en fruit verkocht, en

De invloed van temperatuur op het consumentengedrag

Er wordt weleens gezegd dat liefde ons hart verwarmt en dat we koude rillingen krijgen van angst, maar in werkelijkheid is de relatie tussen emotie en temperatuur nog sterker dan we denken. Dat blijkt namelijk uit nieuw onderzoek van de Massey University dat aantoont dat consumenten beter reageren op positieve en warme advertenties wanneer ze het daadwerkelijk koud hebben. Temperatuur en consumentengedrag Het tegenovergestelde effect is eveneens het geval: ‘koude’

Plots waarschuwt de bureaustoel: rechtop zitten jij!

Zelf zit hij nog op een doorsnee exemplaar, maar het moment dat kantoormedewerkers door een bureaustoel vol sensoren worden gewaarschuwd voor een verkeerde houding, komt snel dichterbij. Hans Wortmann (67), hoogleraar Information Management, is ervan overtuigd dat telecare een grote vlucht zal nemen: zorg op afstand gevoed door continue data van sensor-gedreven apparaten. De coachende bureaustoel is slechts een van de innovatieve producten waarmee hij oudere werknemers duurzaam inzetbaar wil

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'