Marketing

Moeten bedrijven altijd reageren op online recensies?

Steeds meer bedrijven hebben een eigen Facebook-, LinkedIn- of recensiepagina waarop klanten hun positieve of negatieve ervaringen kunnen delen. Maar hoe wenselijk is het eigenlijk om klanten een dergelijk podium te bieden, en moet je juist wel of niet reageren op de recensies? Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat het reageren op slechte online recensies het aantal negatieve reacties juist kan verhogen. Invloed van online recensies In het onderzoek werd

Beter adverteren door volgen van slaap-waakritme

Bedrijven investeren in toenemende mate hun marketingbudget in social media. Het vergroten van traffic en advertentie-inkomsten door strategische contentplanning blijkt echter niet makkelijk, door de vele manieren waarop men dit kan aanpakken. Nieuw onderzoek gepubliceerd in de Journal of Marketing laat zien dat digitale advertentie-inkomsten kunnen worden vergroot door het simpelweg volgen van de slaap-waakritme van het targetpubliek. Adverteren op social media Het onderzoek toont aan dat het afstemmen van

Als online consument switcht van smartphone naar pc is de aankoop nabij

De smartphone speelt een niet te onderschatten rol bij ons online shoppen. Veel consumenten beginnen hun zoektocht op een telefoon of tablet, raken overtuigd van een product en stappen daarna over naar een minder mobiel apparaat (zoals pc of laptop) om de gewenste aankoop te realiseren. De kans dat een consument uiteindelijk een bestelling plaatst is liefst 70% hoger wanneer de online klant begint op een smartphone en tijdens het

Testosteronniveau bepaalt voorkeur luxeartikelen

Sommige mannen kunnen geen genoeg krijgen van luxegoederen zoals dure accessoires, gadgets en designerkleding. Wetenschappers van onder meer de California Institute of Technology (Caltech) hebben de reden voor dit verlangen ontdekt. Volgens hen beïnvloedt testosteron de voorkeur van een man voor merken die als statussymbolen worden beschouwd. Een hoger niveau van testosteron maakt het waarschijnlijker om een dure sportwagen te verkiezen boven een eenvoudige hatchback. De bevindingen staan in het

Inspelen op jaloezie kan averechts werken

Al tientallen jaren wordt er door marketeers ingespeeld op menselijke emoties als jaloezie om geld in het laatje te krijgen. Maar werkt die benadering eigenlijk wel? Uit een onderzoek van de UBC Sauder School of Business blijkt dat het twee kanten op kan gaan, en dit is grotendeels afhankelijk van het zelfvertrouwen van de consument. Jaloezie, zelfvertrouwen en consumentengedrag Hoewel er al lange tijd gebruik wordt gemaakt van vergelijkingsdrang, is

Multisensorische ervaring beïnvloedt consumentengedrag

Volgens een onderzoek van onder andere de University of Arts Helsinki creëert een combinatie van voedsel, verlichting, kleuren, meubels, sfeer, geluid en omgeving een multisensorische ervaring die het consumentengedrag positief kan beïnvloeden. De voorlopige resultaten tonen bijvoorbeeld aan dat natuurgeluiden op de groente- en fruitafdeling een duidelijke invloed hebben op de verkoopcijfers. In de eerste week van het experiment werd er namelijk 20 procent meer groene en fruit verkocht, en

De invloed van temperatuur op het consumentengedrag

Er wordt weleens gezegd dat liefde ons hart verwarmt en dat we koude rillingen krijgen van angst, maar in werkelijkheid is de relatie tussen emotie en temperatuur nog sterker dan we denken. Dat blijkt namelijk uit nieuw onderzoek van de Massey University dat aantoont dat consumenten beter reageren op positieve en warme advertenties wanneer ze het daadwerkelijk koud hebben. Temperatuur en consumentengedrag Het tegenovergestelde effect is eveneens het geval: ‘koude’

4 regels voor betere content marketing

In het afgelopen decennium is content marketing een belangrijke discipline geworden in het communicatievakgebied, en er worden steeds meer journalisten en redacteurs ingehuurd om blogs, nieuwsbrieven en andere teksten te schrijven. Maar wat is content marketing eigenlijk? En hoe kan het optimaal toegepast worden? Content marketing Het idee is simpel: trek potentiële klanten aan met content die relevant is voor elke fase van de customer journey, en pluk vervolgens de

De bedrijfsreputatie verbeteren met ‘menselijke’ Tweets

In tijden van Facebook-dataleaks, het dubbele aantal tekens op Twitter en de overname van Instagram en Snapchat weten bedrijven niet meer waar ze moeten beginnen als ze online contact zoeken met de consument. Het promotieonderzoek van Corné Dijkmans biedt solaas; bedrijven moeten gebruik maken van een ‘menselijke’ conversatiestijl via social media, ook een goede tip voor Facebook zelf. Verbeteren van de bedrijfsreputatie De reputatie van bedrijven is het afgelopen decennium

De geloofwaardigheid van betaalde online productbeoordelingen

Consumenten baseren aankoopbeslissingen steeds vaker op online productbeoordelingen. Bedrijven bieden mensen dan ook steeds vaker geld om online productbeoordelingen te schrijven. Gewoonlijk gaat het dan om lage bedragen, maar volgens onderzoeker Dr. Christilene du Plessis van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), doet dat meer kwaad dan goed. Zij ontdekte dat consumenten online productbeoordelingen meer vertrouwen wanneer recensenten een hoger bedrag betaald krijgen. Online productbeoordelingen Eerder onderzoek toont aan

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'