Hoewel er sinds de introductie van Google Performance Max een aantal zaken zijn die je niet meer zelf kunt doen, zoals handmatige biedingen instellen, zijn er nog altijd veel dingen die je wél kunt doen om je campagne te optimaliseren. Nuttig is bijvoorbeeld de automation-oplossing van Adchieve, een specialist op het gebied van Performance Max optimization.

Sleutelen aan je creative assets en extensies

Een van de manieren om je Performance Max-campagne te verbeteren, is door de kwaliteit van je creative assets en extensies te verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van aansprekende afbeeldingen of video’s of het optimaliseren van teksten. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om je campagne aan te passen aan het seizoen of aan lopende acties. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens de kerstperiode specifieke aanbiedingen promoten.

Verbeter je product feed

Een andere manier om je campagne te verbeteren, is door je product feed te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door het verbeteren van de titels, beschrijvingen en kolommen in je feed. Door relevante en aantrekkelijke informatie te verstrekken, zorg je ervoor dat je beter wordt gevonden door potentiële klanten. Dit kan een echte omzet- en winstmaker zijn, dus vergeet niet om je product feed regelmatig onder de loep te nemen en indien nodig bij te sturen.

Splits je campagnes uit voor verschillende doelgroepen

Door je campagnes op te splitsen voor verschillende doelgroepen kun je gerichter adverteren. En dit is al langer een wetmatigheid in de marketingbranche: doelgericht betekent vaak ook efficiënt en winstgevend. Uitsplitsen kan bijvoorbeeld op basis van marge, merk, producttype enzovoort. Uiteraard is het wel belangrijk om je doelgroep goed te kennen voordat je begint met het uitsplitsen van je campagnes.

Voeg first-partydata toe

Door first-partydata toe te voegen kun je je campagne verder verfijnen en gerichter maken. Remarketing-doelgroepen stellen je in staat om mensen die eerder op je website zijn geweest of die je eerder hebt benaderd, opnieuw te benaderen met specifieke advertenties. Vaak heeft men verschillende contactpunten nodig voordat men overgaat tot actie, dus het toevoegen van first-partydata in het kader van remarketing is ongelooflijk belangrijk. Het is een van de redenen waarom marketingspecialisten bijvoorbeeld vaak de Facebook Pixel aanbevelen.

Sluit doel-URL’s en plaatsingen uit

Je kunt ook bepaalde doel-URL’s of plaatsingen uitsluiten om je campagne te optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn als je niet wilt dat je advertenties op bepaalde websites of in bepaalde gebieden worden getoond. Locaties met ongewenste content laat je bijvoorbeeld links liggen, zodat je hier niet mee wordt geassocieerd. Door dergelijke plaatsingen uit te sluiten, kun je er meteen ook voor zorgen dat je advertenties alleen worden getoond op locaties die relevant zijn voor je doelgroep. En zo wordt je budget beter ingezet.

Maak gebruik van Google Automation Software

Een goede oplossing voor het maximaliseren van je resultaten met Performance Max is gebruikmaken van Google Automation Software. Softwarespecialist Adchieve heeft bijvoorbeeld een speciale oplossing voor Performance Max ontwikkeld. Deze software maakt het onder andere mogelijk om automatisch campagnes en assets te creëren op basis van je product feed. Zo haal je nog meer uit je campagnes.