Krijg je dat rapport voor je manager niet af? Geef jezelf dan een snelle beloning in plaats van te wachten op de eindwinst. Uit onderzoek van Cornell University blijkt namelijk dat het een goede manier is om je motivatie te verhogen. De studie is gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology.

Snelle beloningen

Kaitlin Woolley, hoogleraar marketing aan de universiteit, ontdekte dat het goed werkt om mensen in een vroeg stadium te belonen. Het zorgt er namelijk voor dat ze meer motivatie krijgen voor de opdracht zelf, en dit hield zelfs aan nadat eventuele beloningen werden weggehaald. In een reeks van vijf experimenten analyseerde Woolley hoe het vooruitzicht op een beloning de intrinsieke motivatie kan bevorderen. Dit is een vorm van motivatie die van binnenuit komt en dus niet opgewekt wordt door externe prikkels.

“Het idee dat snelle beloningen de intrinsieke motivatie kunnen verhogen klinkt contra-intuïtief. Mensen zien beloningen namelijk vaak als iets dat hun oprechte interesse in een taak ondermijnt”, stelt Woolley. Dit kan ook verklaren waarom ontwikkelingshulp bijvoorbeeld vaak vrijwilligerswerk is. “Maar bij activiteiten zoals betaald werk kunnen snelle beloningen de intrinsieke motivatie daarentegen juist wel verhogen. Zeker in vergelijking met uitgestelde of ontbrekende beloningen.”

Intrinsieke motivatie

Woolley: “Als je een hobby hebt zoals muziek maken is het gehele proces plezierig om uit te voeren. Je wordt er dus intrinsiek door gemotiveerd en dan doe je het eigenlijk meer om de daad zelf dan het daadwerkelijke resultaat.” Het krijgen van snelle beloningen doet iets soortgelijks: het verhoogt de positieve ervaring van de taak met gunstige gevolgen voor de motivatie en het doorzettingsvermogen.

In een van de experimenten werden de deelnemers bijvoorbeeld gevraagd om de verschillen tussen twee afbeeldingen te identificeren. Sommigen van hen zouden een snelle beloning krijgen na het voltooien van de taak, terwijl de anderen dat slechts na een maand kregen. De snelle beloningen zorgden ervoor dat het percentage van de deelnemers die zonder beloningen door wilden gaan met 20 procent werd verhoogd.

In een ander experiment vergeleken de onderzoekers de timing van een beloning met de omvang. Ze ontdekten dat een directe compensatie resulteerde in 35 procent meer ‘onbetaald overwerk’, vergeleken met een vertraagde beloning. Terwijl dit bij een grote beloning slechts 19 procent was in vergelijking met een kleine compensatie. Dit suggereert volgens Woolley dat de timing belangrijker is dan de omvang als het gaat om het bevorderen van intrinsieke motivatie.

Implicaties voor organisaties

De bevindingen uit het onderzoek hebben belangrijke implicaties voor het bedrijfsleven. Het werkt bijvoorbeeld een stuk beter om werknemers te motiveren met frequente, kleine beloningen in plaats van een enorme eindejaarsbonus. En marketeers zouden hun klanten volgens diezelfde logica regelmatig kunnen belonen met kleine aanbiedingen, om ze zo aan te sporen om meer te kopen.

Ironisch genoeg hebben veel organisaties volgens Woolley geen zin om dit soort beloningen te verstrekken en zijn ze soms in de veronderstelling dat het juist negatieve gevolgen kan hebben. “Maar opstapelend bewijs laat zien dat snelle beloningen effectief zijn. Het zijn handige hulpmiddelen om de interesse in een activiteit te verhogen.”