Wat te doen bij gedeeltelijk arbeidsongeschikten?
Wanneer een werknemer gedeeltelijk arbeidsongeschikt of geheel maar niet duurzaam (iets dat veel vaker voorkomt) raakt draagt de werkgever twaalf jaar de financiële verantwoordelijkheid voor de werknemer. Gedurende deze periode moeten werkgever en werknemer zich ten volste inspannen voor het vinden van passend werk voor de werknemer. Door het lange kostentraject komt steeds meer aandacht voor preventie van arbeidsongeschiktheid, waarbij duurzame inzetbaarheid een belangrijke rol speelt. Helaas blijkt wetgeving het proces van re-integratie niet altijd te bevorderen. Arbeidsongeschikten Werknemers die arbeidsongeschikt raken, krijgen twee jaar lang (in ieder geval 70 procent van het) loon doorbetaald door de werkgever. In deze periode van twee jaar moeten de werkgever en werknemer er, samen met de arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts, alles aan doen om de werknemer weer aan het werk te helpen. Deze verplichting is vastgelegd in de Wet verbetering poortwachter. Als terugkeren naar de eigen functie niet mogelijk is, moet passend werk gezocht worden. Dit kan bij het eigen bedrijf of bij een andere organisatie. Het UWV toetst of de verplichting is nagekomen door werkgever. Wanneer dit niet het geval is, of slechts gedeeltelijk, kan de werkgever een sanctie krijgen. Als de werknemer niet meewerkt of werk weigert, kan deze op diens
-
Grip op sociale zekerheid
De financiering en risico’s rondom sociale zekerheid in Nederland verschuiven steeds meer van de overheid naar werkgevers en werknemers. Zij
-
In 10 stappen naar een veiliger bedrijf
Brand is verreweg het grootste bedrijfsrisico binnen het midden- en kleinbedrijf (mkb). Veel branden hebben een eenvoudige oorzaak. Kortsluiting en
Verzuim voor zijn door duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid en een goed preventiebeleid om verzuim te beperken zijn onlosmakelijk verbonden. Het is daarom van belang dat werknemers arbeid verrichten die gebaseerd is op de mogelijkheden en talenten die zij hebben. Want een werknemer mag dan wel fysiek aanwezig zijn, dat wil nog niet zeggen dat hij of zij op de juiste plek zit binnen een organisatie. Dit kan gevolgen hebben voor de duurzame inzetbaarheid binnen een organisatie. Drie soorten verzuim Van oudsher bestaan er drie soorten verzuim: wit, zwart en grijs. Van wit verzuim is sprake wanneer een werknemer vanwege objectief medische redenen niet in staat is zijn of haar werkzaamheden uit te voeren. Dit moet officieel bevestigd worden door bijvoorbeeld de bedrijfsarts of een psycholoog. Ziekmeldingen van werknemers die eigenlijk niet ziek zijn en hun werkzaamheden wel degelijk zouden kunnen uitvoeren, worden aangeduid als zwart verzuim. Grijs verzuim zit, logischerwijs, tussen wit en zwart in. Hier spreekt men van een ziekmelding waarvoor wel een geldige reden is, maar waarvan het niet objectief aan te tonen is of bijvoorbeeld de duur van het verzuim reëel is ten opzichte van de klachten. Daarbij kan men denken aan de werknemer die net nog even dat ene dagje vrij meepakt
-
Alleen veilige werknemer kan duurzaam inzetbaar zijn
Ieder bedrijf streeft gezonde en vitale werknemers na, omdat dit de productiviteit van het bedrijf positief beïnvloedt. Naast de gebruikelijke
-
Nieuwe Arbowet vestigt aandacht op preventie
Met de wijzigingen in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) die per 1 juli 2017 zijn ingetreden, kunnen werkgevers er niet meer omheen:
Laat de vuile vaat liever op het aanrecht staan
In 2016 werden in Nederland 55.000 woninginbraken gepleegd. Dat is een forse daling ten opzichte van de 92.000 in 2012. Deze daling is wellicht toe te schrijven aan de extra preventieve en repressiemaatregelen vanuit de overheid en de private sector, zoals de inzet op de vervolging van en hulpverlening aan veelplegers. Toch zijn veel mensen zich nog niet bewust van het gevaar van inbraak, signaleert Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken. Emotionele schade Woninginbraak staat bekend als een high impact crime, die veel invloed heeft op het veiligheidsgevoel van mensen, vertelt Staal. Veel inbraakslachtoffers ervaren psychologische, en soms zelfs lichamelijke klachten, zoals slapeloosheid of wakker worden van ieder geluid. Mensen geven daarnaast vaak aan hun gevoel voor veiligheid kwijt te zijn. In sommige gevallen besluiten ze zelfs te verhuizen, omdat ze zich niet meer veilig voelen in hun huis. Aangezien de verzekering veelal een deel van de schade vergoedt, blijft de financiële schade meestal beperkt. De emotionele schade is veel groter, zegt Staal. “Daarnaast vinden mensen het verlies van bijvoorbeeld een laptop met foto’s erop heel erg, evenals sieraden van emotionele waarde. Deze dingen zijn niet meer te vervangen.” Over het onderwerp veiligheid wordt altijd met gevoel gesproken,
-
Oplossingen waardoor mensen zich veilig voelen
In een land als Nederland, waar veiligheid over het algemeen vanzelfsprekend lijkt, denken de meeste mensen nog nauwelijks na over
De belangrijke termen agile en risicomanagement
Agile en risicomanagement zijn twee termen die nog lang niet altijd in één adem worden genoemd, maar wel degelijk veel gemeenschappelijke waarden hebben. Organisaties die agile ondernemen kunnen zichzelf namelijk veel kosten en tijd besparen en daarmee bedrijfsrisico’s indammen. Het devies: als iets niet goed blijkt te zijn, stop er dan ook op tijd mee. Het meest illustrerende voorbeeld van efficiënt risicomanagement in een agile structuur, weliswaar rijkelijk laat toegepast, deed zich voor in 2012, stelt Scrum-grondlegger Jeff Sutherland. In dat jaar slaagde de Amerikaanse federale politiedienst FBI erin het grootschalige softwareproject ‘Sentinel’ werkend en wel op de markt te brengen. Let wel: hieraan vooraf ging een langslepend, kosten- en tijdrovend project genaamd Virtual Case File. Tussen 2000 en 2005 spendeerde de FBI namelijk zo’n 600 miljoen dollar aan het project, dat de database van de politiedienst volledig moest digitaliseren. Na vijf jaar werk was het resultaat er allesbehalve naar: de software functioneerde niet naar behoren en het project Virtual Case File was officieel mislukt. De FBI sloeg in 2006 spijkers met koppen en besloot over te gaan op agile met een nieuw budget van 425 miljoen dollar. Aan het eind van de rit, zes jaar later, lag het volledig
-
Duidelijkheid scheppen in veranderende sector
Sinds 1 januari 2017 geldt ketenaansprakelijkheid voor de loonbetaling ook voor het goederenvervoer over de weg. Mede vanwege het grensoverschrijdend
-
Risico’s managen door agile werken
De flexibiliteit van agile werken stelt organisaties niet alleen in staat om sneller en beter in te springen op de
-
Help, mijn organisatie wordt agile, wat nu?
Scrum, Kanban, Lean Startup, zelforganiserende teams, dienend leiderschap, retrospectives en kort cyclisch samenwerken waarbij de klant centraal staat. Termen die