Agile en scrum werken beter voor product en mens
In deze tijd van grote veranderingen en snel voortschrijdende technologie moeten bedrijven sneller inzicht hebben in belangrijke ontwikkelingen, marktissues en veranderende wensen en behoeften van klanten en daar ook naar kunnen handelen. Agile en scrum bieden dan uitkomst, zowel voor producten als werknemers. Agile en scrum lijken modewoorden, maar de termen bestaan al ongeveer twintig jaar. Agile betekent behendig of lenig en ontstond als manier van softwareontwikkeling. Het concept stamt uit het Agile Manifesto, dat in 2001 door een aantal voortrekkers uit de softwarewereld is opgesteld als reactie op de waterval-ontwikkelmodellen die bedrijven tot dan toe vaak hanteerden. De voortrekkers ervoeren deze modellen als bureaucratisch, traag en bekrompen en als belemmering voor hun creativiteit en effectiviteit. Agile-kenmerken zijn: risicovermindering door softwareontwikkeling in korte periodes (‘sprints’ of ‘iteraties’), directe en open communicatie, evaluaties van een leverbaar product en het ontwikkelproces zelf aan het eind van een sprint, en dat na elke sprint het team een werkende versie van het product moet afleveren dat in de bestaande software kan worden geïntegreerd. Agile-methode scrum Een veel gehanteerde agile-methode is scrum, een rugbyterm waarbij samenwerking heel belangrijk is en je snel moet inspelen op veranderende omstandigheden. De term scrum dook in 1986 voor het
-
‘Complexity is simplicity that failed’
Hoewel agile in de kern eenvoudig is, ondervinden veel organisaties problemen met het transformeren naar deze manier van werken. Dat
-
Agile in de praktijk vaak niet volledig benut
Met agile werken zijn organisaties beter in staat om te gaan met de toenemende complexiteit en onvoorspelbaarheid van de markt
-
Samen verantwoordelijk voor eindresultaat
Een nieuwe manier van werken vereist meer dan alleen theoretische kennis. Je moet ook weten hoe je die kennis vervolgens
-
Voortdurend verbeteren bij ONVZ Zorgverzekeraar dankzij agile werken
Om verzekerden nog beter van dienst te zijn en de klantbeleving duurzaam te verbeteren, heeft ONVZ Zorgverzekeraar een aantal agile
Next step: scaling agile
In bedrijven waar digital een belangrijke succesfactor is, is het essentieel om snel en wendbaar nieuwe functionaliteit te kunnen ontwikkelen, stelt Corine van Drunen van QiQQER. Veel bedrijven werken hierom al met agile methodieken zoals scrum. Wat is het voordeel van agile werken? “Het grote voordeel van agile werken is dat je direct feedback krijgt (plan, do, check, adjust) waardoor je echt kunt ontwikkelen wat de klant wil. Daarnaast is gedurende het hele ontwikkelproces voor iedereen transparant wat geleverd wordt door wie en heeft iedereen continu zicht op de voortgang.” Wat is scaling agile? “De volgende stap voor bedrijven is het opschalen van het lean-agile werken naar de totale organisatie. Dat noemen we scaling agile. Echter op het moment dat je met meerdere teams cross-functioneel samenwerkt en parallel continu hardware en software oplevert wordt de behoefte aan afstemming en governance steeds groter. Zeker voor bedrijven met legacy-systemen is het niet eenvoudig om teams zelfstandig te laten.” Hoe implementeer je scaling agile? “Er is een aantal scaled agile frameworks in de markt dat een handleiding biedt om de voordelen van lean-agile te bereiken binnen grote organisaties. Een van die frameworks dat enorm snel groeit is het SAFe framework. In the VS
-
‘Meer rendement agile projecten bij focus op business goals’
“Software wordt gebouwd met een doel. Het doel is er een probleem mee op te lossen of waarde te creëren.
-
Medewerkers worden enthousiaste ondernemers
In het verleden werden beslissingen centraal genomen en werden mensen centraal aangestuurd. Ze werden verteld wat te doen en zelfs
-
Beter, sneller en relevanter veranderen
Waar het voorheen soms anderhalf jaar duurde voordat een idee tot uitvoering kon worden gebracht, is het in organisaties met
‘De mens maakt het verschil in de customer journey’
Het is van onschatbare waarde voor organisaties om gedurende het customer journey-proces een vinger aan de pols te houden. Het draait allemaal om meten hoe klanten en medewerkers innovaties ervaren, vertellen Hirschel Hessel en Stef van Dieren, werkzaam bij De Klantcontact Monitor. Een customer journey, wat is dat eigenlijk? Hessel: “Een customer journey is de reis die een klant binnen een organisatie doorloopt. De klant beleeft verschillende momenten, ook wel touchpoints genaamd; een bezoek aan de website, de levering van een product of een vraag aan de klantenservice. Deze touchpoints worden opgepakt door verschillende personen binnen een organisatie die hier verantwoordelijk voor zijn. De klant bepaalt het tempo en de volgorde van de reis, die de organisatie zo positief mogelijk probeert te beïnvloeden. De klant is net een stuiterbal binnen de organisatie. Hij schiet door elke afdeling heen. En juist dat maakt de customer journey zo interessant. Het maakt de klant niet uit bij wie hij terecht komt, de ogen van de klant zien één bedrijf.” Hoe werkt customer journey mapping? Van Dieren: “Je verzamelt de verant-woordelijken van alle touchpoints en je tekent de customer journey door de organisatie uit. Zo ontstaat een soort blauwdruk waarmee bewustzijn wordt gekweekt over
-
Nooit meer in de rij voor een paspoort
Gemeenten hebben zo hun eigen manieren om beter en wendbaar aan te sluiten bij de wensen en behoeften van hun
-
Ene gemeente is veel ‘digitaler’ dan de andere
Burgers moeten in 2017 hun zaken digitaal kunnen afhandelen bij overheden. Achter die ambitie kan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken
-
Agile biedt projectmanager oude stijl kansen
Steeds meer bedrijven experimenteren met zelfsturende teams. Wat is het gevolg voor de traditionele projectmanager? Gaat zijn rol verdwijnen ten
Stop starting. Start finishing. Start Kanban!
De wereld verandert. De markt verandert. De klant verandert. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. En dan rijst de vraag: “Hoe kan ik als organisatie klaarstaan met een antwoord, nog voor de vraag wordt gesteld?” Of: “Hoe kan ik als dienstverlener mijn klant optimale service bieden?” Flexibiliteit is hierbij het codewoord. Agility is de trend. En binnen agility een veelheid aan raamwerken. Allemaal flexibel en kort-cyclisch. Allemaal met focus op doing the right things. Allemaal met een basis van voortdurend verbeteren, experimenteren en optimalisatie. En toch, toch steekt daar één raamwerk met kop en schouders boven uit. Een raamwerk dat zelfs binnen de andere agile methodieken past én ook daar kan leiden tot verbetering: Kanban. Kanban is the alternative path to Agility. Kanban is verantwoord veranderen. Kanban is een raamwerk welke, mits goed geïmplementeerd, direct leidt tot een verbetering in de dienstverlening. Met als ultieme doel een organisatie te laten evolueren naar fit for purpose. In tegenstelling tot de meeste agile raamwerken richt Kanban zich niet op agility op zich. Kanban richt zich op kortere doorlooptijden, een hogere kwaliteit en een grotere efficiëntie. Het bereiken van agility is een mooie bijvangst. En ook niet onbelangrijk, Kanban houdt rekening met de
-
Benut het potentieel van feedback op uw organisatie
Veel bedrijven laten hun service beoordelen aan de hand van klantenonderzoek. Meten is immers weten. Maar alleen meten is niet
-
Klantcontact medebepalend voor reputatie
Nu producten en diensten van verschillende aanbieders steeds meer op elkaar lijken, zoeken bedrijven andere manieren om zich te onderscheiden.
-
Projectmanager zorgt voor optimale teamprestatie
Een ervaren projectmanager die al vaker succesvol projecten heeft begeleid, is van enorme meerwaarde. Toch schakelt niet iedereen een ervaren