Interview
“Het komt erg vaak voor dat mensen naar hun werk toe gaan en de dag doorworstelen. Vervolgens doodmoe thuiskomen en nergens meer zin in hebben. Het is opvallend dat deze mensen in hun vrije tijd zoveel meer doen. Dan zijn zij bijvoorbeeld teamcoach of penningmeester bij de voetbalclub. Het is doodzonde dat zij deze talenten en passie niet inzetten op hun werk.” zegt Miranda Steenvoorden. Samen met haar partner Alexander
Talent is een abstract begrip waar verschillende perspectieven op zijn. Arbeids- en organisatiepsychologen Wendel Greve en Yvonne ’t Hart hanteren hun eigen metafoor. “Wij geloven dat iedereen talenten heeft. Talenten kun je zien als de wortels van een boom. De vruchten zijn het gedrag dat mensen laten zien.” Samen vormen zij sinds 2004 de directie van advies- en trainingsbureau Greve & ’t Hart talentontwikkeling. Hoe kan je talent ontdekken in
Dat het bedrijfsleven veel raakvlakken met de sportwereld heeft, is alom bekend. Maar Alice Felter van Intellect Coaching heeft beide werelden ook daadwerkelijk meegemaakt. Als internationaal topsporter in de fietscross- en basketbalwereld, gebruikt ze nu haar kennis om sport- en organisatieteams te helpen om vooral samen hun doelen te bereiken. Hoe vergelijk je topsport met het bedrijfsleven? “Dankzij 20 jaar als speler en coach op nationaal topsportniveau, en ruim 15
Leonique van Tol, Linda Verdiesen en Simone van Loon waren voorheen werkzaam in het bedrijfsleven en toen al bezig met de menselijke kant van organisaties. Zonder dat ze elkaar kenden maakten ze zo’n 10 jaar geleden eenzelfde ervaring mee in de paardenbak. Vanuit deze ervaring is Bureau van Betekenis ontstaan, een trainingsbureau dat organisaties helpt bij het ontwikkelen van talent en leiderschap door de natuurlijke interactie met paarden. Hoe is
In de sterk gedigitaliseerde wereld wordt het goed bewaken van gevoelige gegevens steeds belangrijker. Niet alleen consumenten, maar ook bedrijven zien de noodzaak om waardevolle data veilig te kunnen gebruiken, opslaan en verplaatsen. Kiezen voor een IT-leverancier die de bescherming van gegevens hoog in het vaandel heeft staan, ontzorgt, waardoor ondernemers vooral weer met hun eigen werk bezig kunnen zijn. “Gebruiksvriendelijkheid van een oplossing gaat boven alles”, aldus Gerrit Bloot,
Steeds meer bedrijven maken gebruik van big data. Er zijn zelfs al bedrijven die hier volledig afhankelijk van zijn. Denk hierbij aan Facebook, taxibedrijf Uber en Airbnb. Om de voordelen van big data optimaal en veilig te kunnen benutten, is het nodig om standaarden voor big data te ontwikkelen. Alleen dan kunnen data probleemloos worden gedeeld en kunnen data-analyses worden (her) gebruikt. Een belangrijke voorwaarde is dat nationaal en internationaal
Big data zijn niet eng. Data zijn er altijd al geweest. Het volume verandert, maar data blijven data. Door het benutten van de nieuwste technieken en de verschillende soorten beschikbare data ontstaat nieuwe waarde voor ondernemers. En daar liggen de kansen, stellen Jordy de Jong en Elwin Kamp, managing director en manager business intelligence van Incentro. Hoe belangrijk zijn big data voor ondernemers? De Jong: “Met reeds beschikbare technieken kun
Het is de grootste misvatting binnen het mkb: de gedachte ‘wie hackt mij nou?’. Het idee niet interessant te zijn voor cybercriminelen zorgt er bij mkb’ers nogal eens voor dat het belang van goede databeveiliging onderschat wordt. Dat terwijl juist niet de grootte van een bedrijf, maar de data waarmee gewerkt wordt van belang zijn voor een cybercrimineel. Martijn van Lom General Manager bij Kaspersky Lab kan het daarom niet
Zo snel mogelijk data delen om bijvoorbeeld een behandelmethode te ontwikkelen of te verbeteren. Het blijft een utopie in de zorg. Dit terwijl specialisten tal van mogelijkheden zien en de techniek al klaarligt. Belangen van zorginstellingen, academici, zorgverzekeraars en farmaceuten lijken een vooruitgang in de weg te staan. Waarom? En welke oplossing biedt uitkomst? Paul Somberg, CEO van de research manager, schijnt licht op de zaak. Welke rol speelt datamanagement
Verengingen, branche- en beroepsorganisaties kunnen, net als gewone bedrijven, veel toegevoegde waarde halen uit het zorgvuldig managen van hun data. Maar hoe? En wat levert dat op? Jo Deforce, directeur van softwarebedrijf CCI Groep, legt het uit. Waarom is een vereniging zo’n andere organisatie dan een bedrijf? “De vereniging is een parapluterm voor een breed spectrum aan organisaties: je hebt het over tennisclubs, maar ook over coöperatieve verenigingen zoals de