Big data zijn niet eng. Data zijn er altijd al geweest. Het volume verandert, maar data blijven data. Door het benutten van de nieuwste technieken en de verschillende soorten beschikbare data ontstaat nieuwe waarde voor ondernemers. En daar liggen de kansen, stellen Jordy de Jong en Elwin Kamp, managing director en manager business intelligence van Incentro.

Hoe belangrijk zijn big data voor ondernemers?

De Jong: “Met reeds beschikbare technieken kun je meer waarde creëren binnen je organisatie dan voorheen. Je gebruikt moderne technologieën voor de opslag, de verwerking en de analyse van data.

Hierdoor kun je patronen en verbanden in kaart brengen en de relatie met je klant of je bedrijfsprocessen en producten verbeteren. ‘Vingertoppengevoel’ is belangrijk, maar sturen op ‘keiharde’ informatie is beter.”

Zijn er valkuilen?

Kamp: “Veel bedrijven willen aan de slag met big data, maar weten niet precies hoe ze moeten omgaan met die nieuwe concepten en technieken. Een valkuil is het overslaan van stappen richting volwassenheid in datagebruik.

Zonder de context te kennen, kun je je volwassenheid moeilijk inschatten. Als je de hele organisatie mee wilt nemen, draagvlak wilt creëren, dan moet je zorgvuldig de verschillende stappen doorlopen.

Bij een heel concrete vraag kun je naar diepgaande big data-oplossingen kijken. Bijvoorbeeld: ik wil mijn conversie op klanten verhogen door middel van het personaliseren van e-mail. Als de vragen niet concreet zijn, dan snapt de organisatie niet waar je mee bezig bent.”

Welke toepassingen zijn er?

De Jong: “De toepassingen zie je terug in het zogeheten volwassenheidsmodel. Dit laat zien hoe je als organisatie waarde uit data kunt halen. Het begint met de gestandaardiseerde rapportages. Dit is de traditionele toepassing van data.

Je kunt dan zien wat is er in het verleden is gebeurd. Hoeveel er verkocht is bijvoorbeeld. Een volgende stap is het kijken naar wat er op dit moment gebeurt. Real time-analyses. Voor real time-analyse heb je een stroom van gegevens nodig over het hier en nu in je organisatie.

Nog een stap verder bekijk je welke ontwikkelingen er zijn en hoe je daar op kunt anticiperen. De laatste fase is het voorspellen van de bewegingen die je als organisatie het beste kunt maken. Dan ga je echt modellen bouwen, machine learning, predictive modelling en optimalisatie toepassen.”

Wat levert het op?

Kamp: “Big data leiden tot betere beslissingen. Je kunt sturen op feiten in plaats van op aannames en gevoel. Als je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, dan beperk je de risico’s die je als onderneming loopt.”

De Jong: “In mijn optiek zal kunstmatige intelligentie nooit de mens vervangen, maar zij kan de mens wel helpen om zijn keuzes goed te onderbouwen en steeds meer werk te automatiseren.”

Is het financieel voor elke organisatie haalbaar?

De Jong: “Absoluut. Je kunt ervoor kiezen om big data te analyseren op een cloudplatform. Er zijn dan nauwelijks investeringen nodig in hardware en software. Je hoeft geen IT-experts in dienst te nemen om de infrastructuur te beheren. Het platform staat immers al.

Je kunt je volledig focussen op waardecreatie. Een ander voordeel is de schaalbaarheid. Cloudleveranciers beschikken over veel capaciteit in hardware en netwerkverbindingen. Je kunt dus klein beginnen, bijvoorbeeld door te checken wat er nu eigenlijk met je data gebeurt en wat je ermee kunt.”

Hoe veilig is het om in de cloud te werken?

Kamp: ”Ik denk dat de grote leveranciers in de cloud veel verder zijn in het beveiligen van data dan een willekeurig Nederlands bedrijf. Er vindt versleuteling van de data plaats zodat er niets uitgelezen kan worden. En de sleutel ligt bij de eigenaar van de data.

Als je moet kiezen tussen de cloud en een eigen infrastructuur vraag je dan af hoe zeker je bent van de veiligheid van je eigen infrastructuur en hoe gevoelig de data zijn die je wilt analyseren. In veel gevallen gaat het om relatief onschuldige informatie, waar niemand buiten je eigen organisatie iets mee kan.”

Wat hebben jullie met big data?

De Jong: “Wij zijn specialisten in business intelligence. Ons werkveld omvat alles dat met big data te maken heeft: van data-integratie tot en met data science.” Kamp: “Wij zijn een gemêleerd gezelschap.

Er werken hier mensen met allerlei wetenschappelijke achtergronden: computer science, data science, sociologie, psychologie, verandermanagement, werktuigbouwkunde, bio genetica. Die mix van bloedgroepen zorgt voor een cultuur van professionals die gelukkig worden van innovatieve big data-toepassingen.”