Special wendbaar ondernemen
“Software wordt gebouwd met een doel. Het doel is er een probleem mee op te lossen of waarde te creëren. Hoewel developmentteams tegenwoordig in staat zijn om razendsnel software te ontwerpen, ontwikkelen en te installeren, wordt er nauwelijks gemeten of de gestelde doelen daadwerkelijk gehaald zijn, en of we deze doelen blijven behalen. De echte waarde zit hem in het continu toetsen of de opgeleverde software ook daadwerkelijk bijdraagt en
In het verleden werden beslissingen centraal genomen en werden mensen centraal aangestuurd. Ze werden verteld wat te doen en zelfs wanneer, waar en hoe ze dat moesten doen. “Zo raken mensen nooit geïnspireerd tot bijzondere daden”, stelt Eelco Rustenburg, partner bij Blinklane Consulting en Gladwell Academy. “Geef je een team van medewerkers echter een missie, een doel, een droom en de verantwoordelijkheid om die droom te realiseren, dan ontstaat betrokkenheid
Waar het voorheen soms anderhalf jaar duurde voordat een idee tot uitvoering kon worden gebracht, is het in organisaties met een agile werkwijze mogelijk om binnen een maand een compleet nieuwe homepage live te zetten. Dit zag Gladwell gebeuren bij een grote verzekeraar met agile teams. “Als je multidisciplinair werkt, kun je heel snel tot goede resultaten komen”, vertelt Niels Groen, trainer bij Gladwell Academy en Senior Consultant bij BlinkLane
Wie scrum of agile wil werken, moet wel weten waarom hij dat doet. Scrum werkt niet voor iedereen en een duidelijk doel dat breed gedragen wordt is noodzakelijk. Michael Franken van Zilverline vertelt over de kansen en valkuilen van scrum ondernemen. Wanneer is agile of scrum een juiste keuze? “Het verschilt per bedrijf of agile of scrum ondernemen echt gaat werken. Ten eerste: scrum moet het middel zijn om een
Als we de jaarverslagen en websites mogen geloven, ligt de gemiddelde klant in Nederland flink in de watten. In de praktijk hebben veel managers echter moeite om hun klantgerichte claim waar te maken. Ongeveer vijftien procent van de business to business-klanten in Nederland is ontevreden. Hoe komt dat en vooral; wat kun je doen om tevreden klanten te houden? Hans Hylkema, Oprichter van klantenonderzoeksbureau Customeyes geeft inzichten uit de praktijk.
Het binnenbrengen van nieuwe klanten is iets waar veel bedrijven hun focus op leggen. Het hoofddoel hierachter is het genereren van een goede omzet. De vraag is of dit wel de juiste werkwijze is. Volgens Jos Burgers en Rijn Vogelaar, beiden auteur en veelgevraagd spreker, is dit niet het geval. Zij zijn ervan overtuigd dat het creëren en inzetten van enthousiaste klanten veel meer opbrengt. Wanneer men ervoor zorgt dat
Het is van onschatbare waarde voor organisaties om gedurende het customer journey-proces een vinger aan de pols te houden. Het draait allemaal om meten hoe klanten en medewerkers innovaties ervaren, vertellen Hirschel Hessel en Stef van Dieren, werkzaam bij De Klantcontact Monitor. Een customer journey, wat is dat eigenlijk? Hessel: “Een customer journey is de reis die een klant binnen een organisatie doorloopt. De klant beleeft verschillende momenten, ook wel
Gemeenten hebben zo hun eigen manieren om beter en wendbaar aan te sluiten bij de wensen en behoeften van hun inwoners. Twee voorbeelden uit de praktijk: Molenwaard en Zaanstad. ‘Waar hebben we eigenlijk een nieuw, miljoenen kostend gemeentehuis voor nodig?’ Die vraag stelden de Zuid- Hollandse gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland zich toen zij in 2013 op het punt stonden te fuseren om gemeente Molenwaard te worden. ‘Eigenlijk nergens voor’,
Burgers moeten in 2017 hun zaken digitaal kunnen afhandelen bij overheden. Achter die ambitie kan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken een vinkje zetten. Maar tussen de ene gemeente en de andere zijn wel grote verschillen. Mark Voogd, voormalig ambtenaar bij de gemeente Dordrecht en oprichter en directeur van Mozard BV, legt uit waarom. De minister formuleerde deze ambitie in 2013. Hoe stond de digitalisering er destijds voor? “De digitale volwassenheid
Steeds meer bedrijven experimenteren met zelfsturende teams. Wat is het gevolg voor de traditionele projectmanager? Gaat zijn rol verdwijnen ten faveure van de portfoliomanager? Uit diverse onderzoeken blijkt dat strategische wendbaarheid hoog op het prioriteitenlijstje staat van topmanagers. De geschiedenis leert dat voor bedrijven als Nokia en Kodak de transformatie te laat kwam. Ze gingen failliet of werden voor een prikkie opgekocht. In de Nederlandse winkelstraat is dit ook zichtbaar: