Special wendbaar ondernemen
De wereld verandert. De markt verandert. De klant verandert. Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. En dan rijst de vraag: “Hoe kan ik als organisatie klaarstaan met een antwoord, nog voor de vraag wordt gesteld?” Of: “Hoe kan ik als dienstverlener mijn klant optimale service bieden?” Flexibiliteit is hierbij het codewoord. Agility is de trend. En binnen agility een veelheid aan raamwerken. Allemaal flexibel en kort-cyclisch. Allemaal met focus op
Veel bedrijven laten hun service beoordelen aan de hand van klantenonderzoek. Meten is immers weten. Maar alleen meten is niet genoeg. Hoe kan feedback zo worden verzameld en ingezet dat het leidt tot meer betrokken medewerkers, meer loyale klanten en groei van de organisatie? “Met het vaststellen dat de mate van tevredenheid onder klanten en mede-werkers hoog genoeg is na een tweejaarlijkse meting, laat je groeipotentie liggen”, stelt Rogier Taylor,
Nu producten en diensten van verschillende aanbieders steeds meer op elkaar lijken, zoeken bedrijven andere manieren om zich te onderscheiden. “Klantcontact wordt steeds belangrijker”, constateert Maurice Jacobs, algemeen directeur van SmartCenter. “Onderzoek toont aan dat bedrijven met een uitmuntende klantenservice het meest succesvol zijn.” Zijn bedrijven zich daar voldoende van bewust? “Niet altijd. Het is ook niet hun core business. Vaak doen bedrijven het er min of meer bij. Maar
Een ervaren projectmanager die al vaker succesvol projecten heeft begeleid, is van enorme meerwaarde. Toch schakelt niet iedereen een ervaren projectmanager in, met als gevolg dat nog steeds zeven op de tien projecten mislukken. “Een projectmanager is als een topsportcoach”, stelt Wil Daniels, programma- en projectmanager bij Purple Square Management Partners BV. “Hij zorgt dat ieder teamlid weet wat van hem of haar verwacht wordt, stelt iedereen in staat optimaal
Bij wendbaar ondernemen hoort het inzichtelijk krijgen van wensen en behoeften van de klant. Hierbij worden vaak gevoelige gegevens verzameld, die een beveiligingsrisico met zich meebrengen, legt Berend Tel uit. Hij is eigenaar van Axxemble, een bedrijf dat software biedt om de beveiliging op orde te krijgen. Welke beveiligingsrisico’s lopen or-ganisaties bij het verzamelen van klantgegevens? “Elke organisatie die gegevens verzamelt en verwerkt, is verantwoordelijk voor die gegevens. Wanneer deze