Kansen voor managers
Zakelijke concurrentie wordt door buitenstaanders vaak gezien als een soort slagveld waarin types als Jordan Belfort en Gordon Gekko meer regel dan uitzondering zijn. Maar klopt dat wel? Een nieuw onderzoek van Cass Business School laat zien dat dit beeld misleidend is. Zakelijke concurrentie De onderzoekers demonstreerden dat er in financiële markten met gemeenschappelijke interesses, zoals de verzekeringsbranche, net zo vaak een relationele als een competitieve benadering gehanteerd wordt. Samenwerking
Macht en vooral machtsmisbruik staan de laatste maanden in de belangstelling. Denk aan #MeToo en aan misbruik van sporters. Meestal is er macht en machtsmisbruik in het spel. En controllers, weliswaar van een hele andere orde, hebben ook vaak macht en soms hebben ze zelfs veel macht. Bijvoorbeeld als ze op gezag van de CFO veel invloed kunnen uitoefenen op de budgetten en op het budgetteringsproces of als ze zelf
Vriendjespolitiek is misschien zo gek nog niet. Uit een onderzoek van de Ohio State University blijkt namelijk dat mensen beter samenwerken met bekenden. De sleutel tot een goede samenwerking is dus om werknemers zelf hun teamleden te laten kiezen. Samenwerking vanuit evolutionair perspectief Volgens David Melamed, universitair docent sociologie aan de universiteit, is het belangrijk om te beseffen dat samenwerking vanuit evolutionair perspectief niet logisch is. Hij suggereert namelijk dat
Een agile organisatie is wendbaar en beweegt soepel mee met de ontwikkelingen in de markt en de veranderende vraag van klanten. Alleen door flexibel op nieuwe situaties te reageren kan een onderneming overleven in de steeds sneller veranderende wereld. “Daar is wel een andere mindset voor nodig die door de hele organisatie wordt gedragen, ook door het management. Anders is het zinloos”, zegt Theo Janssen, eigenaar van Delta Change Consultants.
Wat is de invloed van lage prijzen op het gedrag van de consument? Hebben consumenten minder respect voor Ryanair-stewardessen dan die van bijvoorbeeld KLM? Onderzoekers van Maastricht University suggereren dat dat inderdaad het geval is. Lage prijzen kunnen namelijk nadelige effecten met zich meebrengen voor de werknemers van prijsvechters. Invloed van lage prijzen De onderzoekers kwamen tot deze ontdekking op basis van vier studies naar prijsbewust gedrag. Deze studies worden
In tegenstelling tot het uitvoerig onderzochte leiderschap van topmanagers is er verbazingwekkend weinig bekend over leiderschap van het middenmanagement, de leidinggevenden van de zeer omvangrijke lagere echelons van organisaties. Bart Voorn onderzocht de afhankelijke positie van het middenmanagement en het effect van verschillende leiderschapsstijlen onder ruim vierhonderd managers en duizenden medewerkers van een retailorganisatie. Voorn promoveert op 11 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek biedt uniek inzicht in de
Ondernemingen zien steeds meer de waarde in van creativiteit onder werknemers, en er wordt dan ook meer tijd en geld voor vrijgemaakt. Technologiegigant Google verwacht van hun personeel dat ze 80 procent van hun tijd aan routinetaken spenderen, en 20 procent vrijhouden voor creatief werk. Een ander voorbeeld is te vinden in de logistiek, waar veel bedrijven hun werknemers vragen om een paar uur per week te brainstormen over efficiëntere
Een van de grootste problemen voor kleine bedrijven is dat er meestal te veel werk is voor te weinig mensen. Grote organisaties kunnen verschillende afdelingen opzetten voor de verkoop en marketing van producten en diensten, maar het mkb heeft die luxe vaak niet. Welke 4 marketingstrategieën kunnen kleine bedrijven dus toepassen om toch mee te spelen met de grotere jongens? 1. Creëren en verzenden van geautomatiseerde mails Emailmarketing is een
Twee onderzoekers van de University of Texas hebben na bijna 20 jaar opnieuw de impact van seksuele intimidatie op de werkvloer onderzocht. En hoewel het aantal klachten sindsdien met 28 procent is verminderd, is er nog steeds een lange weg te gaan. James Campbell Quick publiceerde al in 1998 een onderzoeksrapport over het fenomeen in de Journal of Occupational Health Psychology. Samen met Ann McFadyen, universitair docent strategisch management, heropende
Een werknemer met een persoonlijkheid die nauw aansluit bij het functieprofiel, verdient vaak meer dan collega’s bij wie dit minder het geval is. Dat blijkt uit een onderzoek dat verschenen is in een uitgave van Psychological Science. Persoonlijkheid en functieprofiel “Onze bevindingen laten zien dat een goede match tussen karaktereigenschappen en functie-eisen een belangrijke voorspeller is van bepaalde uitkomsten zoals salaris,” zegt Jaap Denissen van de Tilburg University. “Dit bouwt