Een van de grootste problemen voor kleine bedrijven is dat er meestal te veel werk is voor te weinig mensen. Grote organisaties kunnen verschillende afdelingen opzetten voor de verkoop en marketing van producten en diensten, maar het mkb heeft die luxe vaak niet.
Welke 4 marketingstrategieën kunnen kleine bedrijven dus toepassen om toch mee te spelen met de grotere jongens?
1. Creëren en verzenden van geautomatiseerde mails
Emailmarketing is een van de meest kosteneffectieve manieren om je doelgroep te bereiken, maar heeft geen hoog slagingspercentage wanneer het niet goed uitgevoerd wordt. Te veel tekst kan bijvoorbeeld afschrikwekkend zijn voor de doelgroep. Het is daarom verstandig om ook gebruik te maken van afbeeldingen en zelfs video’s.
Er zijn genoeg (gratis) webapplicaties die je kunnen helpen bij het maken en versturen van nieuwsbrieven, waarbij je alleen basiskennis van HTML hoeft te hebben. Deze mails kun je automatiseren en inzetten wanneer je denkt dat ze het meeste effect hebben. Bij veel webapplicaties wordt er ook automatisch een rapportage gemaakt van de resultaten.
2. Automatisch meten van de resultaten
Het is belangrijk om te weten welke content, producten of diensten het meest gewild zijn bij je doelgroep, maar je hebt niet altijd de tijd om dit constant in de gaten te houden. Gelukkig zijn er wederom genoeg alternatieven voor: met verschillende gratis sales and marketing tools kun je de resultaten automatisch bijhouden.
“Marketingautomatisering kan helpen bij het redirecten van klanten naar je webshop. Een voorbeeld daarvan is het verstrekken van kortingen of het versturen van andere stimulansen om het koopproces af te maken,” schrijft Daniel Newman voor het Amerikaanse kennisplatform Entrepeneur.
3. Monitoren van social media-kanalen
Social media is een beetje als een Zwitsers zakmes: er zit bepaalde functionaliteit in die erg nuttig is, maar andere onderdelen gebruik je nooit. Het kost ook veel tijd en geld om alle functies van social media te benutten, en dit zijn nou juist middelen die kleine bedrijven vaak niet bezitten. Het monitoren van social media helpt om hierbij de juiste keuze te maken.
“Bij het monitoren van social media-kanalen (het luisteren naar de doelgroep) krijg je meer inzicht in welke exacte zoekwoorden en onderwerpen relevant zijn voor je bedrijf,” schrijft Christina Newberry van Hootsuite. Deze informatie kan je onder andere gebruiken voor een Google AdWords-campagne en het bepalen van je contentstrategie.
4. Creëren van dynamische content
Het creëren van content kan niet helemaal geautomatiseerd worden, maar er zijn wel tools die het proces makkelijker maken. Zo heb je bepaalde toepassingen zoals Google Trends die automatisch meten welke onderwerpen er spelen binnen de verschillende industrieën. Met deze informatie kan je de juiste contentstrategie bepalen voor je doelgroep.
De voordelen van deze werkwijze en andere vormen van marketingautomatisering overstijgen het delegeren van routineklussen. Op de lange termijn helpt het namelijk om data vast te leggen die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van je algehele marketingstrategie.