Interview

Deelauto onderdeel van groter mobiliteitsvraagstuk

Als het gaat over het mobiliteitsvraagstuk, wordt vaak gekeken naar stedelijke regio’s en dan met name naar de binnensteden. Op zich logisch: met de aantrekkende kracht van de stad loopt het juist daar vast. Maar ook het platteland heeft te maken met een mobiliteitsvraagstuk. Lokale bussen zitten tijdens de spits overvol, maar daarbuiten zijn ze vrijwel leeg en onrendabel. Welke oplossingen zijn er voor het platteland? Chris Heiligers van EC-Rent

Testen is te laat

Met de groei en ontwikkeling van smart mobility wordt de infrastructuur complexer. Steeds meer hardware, software en communicatiestromen moeten met elkaar samenwerken. Om de kans op denkfouten en het risico van schade te verkleinen moeten de uitgangspunten en de belangrijkste ontwerpkeuzes al voor de start van een project worden getoetst, vinden algemeen directeur Hans de Man en commercieel directeur Jan Martijn Teeuw van Soltegro. Hoe ontstaan ontwerpfouten in een ontwikkelproces?

Slimme mobiliteit draait om evenwicht

Slimme mobiliteit ofwel smart mobility biedt nieuwe mogelijkheden om de bestaande infrastructuur zo efficiënt mogelijk in te richten en Nederland ook in de toekomst bereikbaar, veilig en leefbaar te houden. Dat zegt Robin van Haasteren, directeur New Business & Marketing bij Vialis, een van de ondernemingen van VolkerWessels. Waarom wordt informatie- en communicatietechnologie ingezet voor mobiliteit? “Uitbreiden van de infrastructuur om de doorstroming te waarborgen, is door de beperkte ruimte

Mensen verleiden tot gedragsverandering

Vaak wordt vanuit een technisch oogpunt gezocht naar oplossingen voor het mobiliteitsvraagstuk. Ongeacht de technische mogelijkheden, is de mens uiteindelijk de beslissende factor, betoogt Chrétienne Hoek, CEO van BNV Mobility. “De reiziger bepaalt of hij een bepaalde techniek wil gebruiken. Door mensen te informeren en innovatieve diensten te ontwikkelen, kunnen gedragsveranderingen daadwerkelijk worden bereikt.” Wat zijn momenteel de grootste uitdagingen op het gebied van mobiliteit in Nederland? “Als je kijkt

Veiligheid voor alles bij smart mobility

Smart mobility betekent onder andere dat auto’s met elkaar en met de infrastructuur communiceren. Het is een nieuwe stap in verkeersmanagement, een vakgebied waarin Nederland uitblinkt. “Dat we in Nederland goed bezig zijn met slimme mobiliteit, komt doordat we het verkeer als een systeem zien en niet als optelsom van individuele objecten”, zegt Maurice Geraets, directeur van NXP Nederland. Veiligheid speelt hierbij een sleutelrol, stelt hij. Hoe ontwikkel je technologie

‘Auto huren net zo makkelijk als pak koffie kopen’

Waar autodelen in de begindagen vooral omarmd werd door een idealistisch publiek, is tegenwoordig een groeiende groep meer pragmatische autorijders geïnteresseerd in het delen van een auto in plaats van er zelf een aan te schaffen. Gebruikersgemak is hierbij een basisvoorwaarde, vertelt Andrew Berkhout van Greenwheels. Hoe veel en wat voor mensen maken in Nederland gebruik van autodelen? “Het is nog een kleine groep: recente cijfers geven aan dat 1

Beter samenwerken dan concurreren

Vergelijkbare bedrijven concurreren tegenwoordig meer met de mobiliteitsketen dan met elkaar. Tegelijkertijd werken ze vaker samen en zoeken ze toegevoegde waarde in het ontwikkelen van producten. “Productontwikkeling is de combinatie van verbeelding en techniek”, aldus Jacques Goddijn, algemeen directeur van HR Groep. Hoe ziet u de mobiliteitsketen veranderen? “Door het aanbestedingsmodel, waarbij de overheid ingenieurs eerst de kostprijs van een product of dienst laat berekenen, worden bedrijven gedwongen om één

Data en technologie hoofdspelers in mobiliteit

Hoe de stad van de toekomst eruitziet blijft gissen, maar zeker is dat mobiliteit een belangrijke rol speelt en data en technologie een hoofdrol. “De dynamiek in de stad groeit en dat biedt grote uitdagingen voor ons vakgebied”, aldus Rob Althuisius, afdelingshoofd mobiliteit bij ingenieursadviesbureau Sweco. Wat zijn de effecten van de toenemende urbanisatie op mobiliteit? “De groei van de stad stelt nieuwe eisen aan ons stedelijk mobiliteitssysteem. Er zijn

Jouw fiets is mijn fiets

We leven in een land dat meer fietsen heeft dan inwoners. Tegelijkertijd is dit het land waar nog steeds zoveel mensen voor de auto kiezen, dat files eerder regel dan uitzondering zijn. Hoe kan dat? Waar zit het probleem en wat kunnen we daaraan doen? Het is tijd dat Nederland overgaat op een duurzaam en flexibel systeem waarbij niet het bezit van een fiets, maar het gebruik ervan centraal staat.

De revolutie van de e-bike

Het mobiliteitsvraagstuk vraagt om verduurzaming. Daar komt bij dat fossiele brandstoffen eindig zijn. Elektrisch vervoer heeft de toekomst en met name de elektrische fiets of e-bike kan een bijdrage leveren aan oplossing van het fileprobleem. Gerben Klein Baltink, CEO van Trefecta Mobility, geeft zijn visie. Hoe zwaar moeten we in het mobiliteitsvraagstuk tillen aan duurzaamheid? “Wat mij betreft volledig. Verduurzaming is een leidend thema. Het mooie van e-bikes is bovendien

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'