Interview

‘Scrum en agile vergen moed, lef en transparantie’

Wie scrum of agile wil werken, moet wel weten waarom hij dat doet. Scrum werkt niet voor iedereen en een duidelijk doel dat breed gedragen wordt is noodzakelijk. Michael Franken van Zilverline vertelt over de kansen en valkuilen van scrum ondernemen. Wanneer is agile of scrum een juiste keuze? “Het verschilt per bedrijf of agile of scrum ondernemen echt gaat werken. Ten eerste: scrum moet het middel zijn om een

‘Roep om authenticiteit dwingt tot meer klantgerichtheid’

Als we de jaarverslagen en websites mogen geloven, ligt de gemiddelde klant in Nederland flink in de watten. In de praktijk hebben veel managers echter moeite om hun klantgerichte claim waar te maken. Ongeveer vijftien procent van de business to business-klanten in Nederland is ontevreden. Hoe komt dat en vooral; wat kun je doen om tevreden klanten te houden? Hans Hylkema, Oprichter van klantenonderzoeksbureau Customeyes geeft inzichten uit de praktijk.

‘De mens maakt het verschil in de customer journey’

Het is van onschatbare waarde voor organisaties om gedurende het customer journey-proces een vinger aan de pols te houden. Het draait allemaal om meten hoe klanten en medewerkers innovaties ervaren, vertellen Hirschel Hessel en Stef van Dieren, werkzaam bij De Klantcontact Monitor. Een customer journey, wat is dat eigenlijk? Hessel: “Een customer journey is de reis die een klant binnen een organisatie doorloopt. De klant beleeft verschillende momenten, ook wel

Ene gemeente is veel ‘digitaler’ dan de andere

Burgers moeten in 2017 hun zaken digitaal kunnen afhandelen bij overheden. Achter die ambitie kan minister Plasterk van Binnenlandse Zaken een vinkje zetten. Maar tussen de ene gemeente en de andere zijn wel grote verschillen. Mark Voogd, voormalig ambtenaar bij de gemeente Dordrecht en oprichter en directeur van Mozard BV, legt uit waarom. De minister formuleerde deze ambitie in 2013. Hoe stond de digitalisering er destijds voor? “De digitale volwassenheid

Klantcontact medebepalend voor reputatie

Nu producten en diensten van verschillende aanbieders steeds meer op elkaar lijken, zoeken bedrijven andere manieren om zich te onderscheiden. “Klantcontact wordt steeds belangrijker”, constateert Maurice Jacobs, algemeen directeur van SmartCenter. “Onderzoek toont aan dat bedrijven met een uitmuntende klantenservice het meest succesvol zijn.” Zijn bedrijven zich daar voldoende van bewust? “Niet altijd. Het is ook niet hun core business. Vaak doen bedrijven het er min of meer bij. Maar

Projectmanager zorgt voor optimale teamprestatie

Een ervaren projectmanager die al vaker succesvol projecten heeft begeleid, is van enorme meerwaarde. Toch schakelt niet iedereen een ervaren projectmanager in, met als gevolg dat nog steeds zeven op de tien projecten mislukken. “Een projectmanager is als een topsportcoach”, stelt Wil Daniels, programma- en projectmanager bij Purple Square Management Partners BV. “Hij zorgt dat ieder teamlid weet wat van hem of haar verwacht wordt, stelt iedereen in staat optimaal

Bescherm uw klanten en bescherm uzelf

Bij wendbaar ondernemen hoort het inzichtelijk krijgen van wensen en behoeften van de klant. Hierbij worden vaak gevoelige gegevens verzameld, die een beveiligingsrisico met zich meebrengen, legt Berend Tel uit. Hij is eigenaar van Axxemble, een bedrijf dat software biedt om de beveiliging op orde te krijgen. Welke beveiligingsrisico’s lopen or-ganisaties bij het verzamelen van klantgegevens? “Elke organisatie die gegevens verzamelt en verwerkt, is verantwoordelijk voor die gegevens. Wanneer deze

Afval als begin van iets moois

In de Metropoolregio Amsterdam wordt er net als in de rest van Nederland volop ingezet op de circulaire economie, waarin met duurzame energiebronnen producten en grondstoffen volledig hergebruikt worden. Jacqueline Cramer is hoogleraar duurzaam innoveren en ambassadeur circulaire economie voor de Amsterdam Economic Board, waarvan de overgang naar een circulaire economie in de metropoolregio Amsterdam een pijler is. Samen met Angeline Kierkels, algemeen directeur van afval-, grondstoffen- en energiebedrijf Meerlanden,

De milieustraat als ‘circulaire hotspot’

Het doel is om in 2050 alle grondstoffen opnieuw te gebruiken. Om dit te bereiken moeten we af van de wegwerpcultuur, en vanuit de overheid en het bedrijfsleven gaan inspireren en creëren om de verspilling van grondstoffen en de uitputting van onze aarde aan te pakken. Hoe doe je dat, van afval af? En hoe enthousiasmeer je mensen daarvoor? Een middel om dit te bewerkstelligen is de milieustraat. De milieustraat

Volop bezig met circulaire inrichting

Voor een volledige transitie naar een circulaire economie moeten producenten, leveranciers en klanten betrokken raken. “Een circulair product is beter voor de aardbol, maar niet goedkoper dan een nieuw product”, aldus Rick Veenendaal, manager circulaire economie van Gispen. Wat is uw definitie van een circulair product? “Ik hanteer drie basisprincipes. Het ontwerp moet geschikt zijn voor hergebruik, voor dezelfde functie of onderdelen voor een andere functie, zoals van een kast

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'