Nieuws

Nederlanders hebben veel vertrouwen in echtheid eurobiljetten

De Nederlandsche Bank peilt elke twee jaar hoe het Nederlandse publiek denkt over eurobiljetten. Het laatste onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders in 2017 laat zien dat 74% van de Nederlanders de vormgeving van de biljetten mooi vindt en dat men steeds meer vertrouwen heeft in de echtheid van de biljetten. Waardering eurobiljetten Bijna driekwart van de respondenten is positief over het uiterlijk van de eurobiljetten. Daarmee blijft de waardering voor

Aantal snelgroeiende bedrijven omhoog

Het aantal snelgroeiende bedrijven is in 2016 verder toegenomen. Vooral in de bouw en de horeca steeg het aantal bedrijven dat hun personeelsbestand snel uitbreidde. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over het Nederlandse bedrijfsleven. In totaal telde het bedrijfsleven vorig jaar bijna 7 300 bedrijven die als ‘snelle groeier’ kunnen worden aangemerkt. Dat is het hoogste aantal sinds de start van de metingen in 2010. Ook

De voordelen van het vertonen van concurrerende prijzen

Toen dr. Mohammed Zia vluchtprijzen op Expedia bekeek, was hij verrast toen hij ook de concurrerende prijzen van andere vluchtaanbieders voor ogen kreeg. “In plaats van het verkopen van hun producten, liet Expedia me ook naar de prijsvechters kijken.” Dit zette hem aan het denken: “Waarom zou een commercieel bedrijf zijn klanten naar de concurrent verwijzen?” Vertonen van concurrerende prijzen Zia, die een PhD managementwetenschappen aan de Naveen Jindal School

Veel managers misinterpreteren klanttevredenheid

Ondanks de miljoenen die bedrijven spenderen om informatie te vergaren over de klanttevredenheid, zijn managers vaak niet in staat om de verwachtingen van de klant te begrijpen. Dat blijkt uit een onderzoek van Indiana University’s Kelley School of Business. Misinterpretatie van klanttevredenheid De onderzoekers vergeleken de antwoorden van 70 duizend Amerikaanse klanttevredenheidsonderzoeken met die van 1068 managers op dezelfde vragen. Hieruit kwam naar voren dat managers uit verschillende branches de

De opmars van sociale ondernemingen in Nederland

Sociale ondernemingen maken een steeds groter deel uit van het Nederlandse bedrijfsleven. ABN AMRO schat dat er momenteel zo’n vier- tot vijfduizend bedrijven zijn met een maatschappelijke missie. Voorbeelden hiervan zijn de Nederlandse chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely en telefoonverkoper Fairphone. Sociale ondernemingen Sociale ondernemingen zijn bedrijven die wel opereren vanuit een commercieel oogpunt, maar daarnaast werken aan het oplossen van sociale kwesties. Zo wilde Teun van de Keuken, initiatiefnemer van Tony’s

De groeiende loonkloof tussen werkgever en werknemer

Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat de groei in de loonkloof tussen werkgever en werknemer standhoudt, alleen wel met een lichte daling. De krant onderzocht hiervoor de salarissen van de top van 114 bedrijven en organisaties. Onderzoek naar de loonkloof Voor het onderzoek werden de salarissen van de bedrijfstop jaarlijks onder de loep genomen. Hieruit kwam een gemiddelde groei van 2.8 procent naar voren. De bedrijfstop verdiende in 2016

Ambassades zorgen voor aantoonbaar meer handel en investeringen

Opkomende economieën zoals China, India en Nigeria spelen een groeiende rol in de wereldeconomie en Westerse landen combineren ‘hulp en handel’ steeds nadrukkelijker. Dit leidt tot een toenemende aandacht voor economische diplomatie en dat blijkt zeer effectief. Dat stelt Selwyn Moons van het International Institute of Social Studies (ISS). Hij promoveert 14 juli 2017 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Moons onderzocht de effecten die economische diplomatie heeft op handel en

Privacyrisico’s van Artificial Intelligence

Wanneer het om privacyrisico’s gaat wordt er vaak aan menselijk falen gedacht, maar ook aan automatische processen zijn risico’s verbonden. Met de opkomst van zelfbesturende auto’s, drones en andere toepassingen van Artificial Intelligence (AI) wordt dit een steeds belangrijkere kwestie. Wat zijn dus eigenlijk de privacyrisico’s van AI? Dataverzameling door Artificial Intelligence Tijdens automatische processen worden enorme hoeveelheden data geproduceerd en verzameld. Dit kan natuurlijk ook privacygevoelige data zijn, en

Nederlandse organisaties nog te weinig bezig met big data

Big data staat voor het verwerkingsproces van grote hoeveelheden gegevens om zo betere beslissingen te kunnen maken. Dit moet een essentieel onderdeel van je bedrijfsstrategie zijn wanneer je als organisatie wilt groeien. Maar de initiatiefnemers van het project “Datagedreven Diensteninnovatie: Compliancy en Transparancy by Design” van de Hogeschool Utrecht (HU), vinden dat een te klein deel van het Nederlandse bedrijfsleven gebruikmaakt van de mogelijkheden van big data. “Nederlandse organisaties moeten

10 nieuwe eisen bij outsourcing van data

Bij outsourcing van data lopen bedrijven en organisaties een erg hoog risico, en dit komt niet alleen door cybercriminaliteit. Wanneer data extern bewaard en beveiligd wordt heb je geen oog op de manier waarop ermee om wordt gegaan. Het Zweedse transportagentschap STA (Swedish Transport Agency) draagt bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor een enorm datalek bij de outsourcing van gegevens van miljoenen Zweedse burgers. De overheidsinstantie dacht hun databases veilig in de

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'