Net binnen
  • Geen enkel artikel is gevonden

Circulaire economie

CO2-reductie: wachten is geen optie meer

Het is bijna twee jaar geleden dat het klimaatakkoord in Parijs door 174 landen werd ondertekend. Hierin spraken zij af de temperatuur op aarde niet verder te laten oplopen dan 1,5 graad ten opzichte van het pre-industriële tijdperk. Een streven dat vraagt om een forse reductie van de CO2-uitstoot. Snelheid is daarbij geboden, aldus Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, de organisatie voor innovatie en duurzaamheid. Volgens haar zou de wereld

Het hoe en waarom van de energietransitie

Smeltende ijskappen, zeespiegelstijging, een vervuilde omgeving en extreem weer. Zomaar een greep uit de gevolgen van klimaatverandering – een ontwikkeling die volgens het leeuwendeel van de bevolking veroorzaakt wordt door de mens middels het uitputten en vervuilen van de aarde. Daaruit volgt dat gedragsverandering op globale schaal nodig is om de schade te beperken, onder andere in de vorm van een energietransitie: het overstappen van fossiele brandstoffen naar volledig duurzame

Milieu-experts: olieplatforms bieden ook ecologische kansen

Om en nabij olieplatforms leeft de zee vaak op, met ruimte voor bedreigde en exotische soorten. Onder de huidige reguleringen worden verouderde platforms echter altijd volledig afgebroken, zonder naar positieve ecologische gevolgen te kijken. Milieu-experts pleiten daarom voor beleidshervorming. Dit blijkt uit een enquête onder internationale milieu-experts van universiteiten, regeringen en industrieën, mede-opgesteld door onderzoekers van Wageningen University & Research. Daarin geven bijna 95% van de experts aan dat het

Zonnebrandstoffen mogelijk in twintig jaar concurrerend

De industriële synthese van de hernieuwbare brandstoffen waterstof, syngas, methanol en diesel kan binnen de komende twee decennia concurrerend zijn. Dit volgt uit een techno-economische analyse van onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam (onderzoekszwaartepunt Sustainable Chemistry) en TNO. De resultaten worden op woensdag 11 juli gepubliceerd in Energy & Environmental Science. Op basis van water en kooldioxide en aangedreven met zonne-energie zijn ‘zonnebrandstoffen’ (solar fuels) te produceren, die de huidige

Circulaire economie begint bij beprijzing milieuschade

Beprijzing van milieuschade is belangrijk om tot een meer circulaire economie te komen. Dit werkt het beste als de schade wordt belast bij de veroorzaker ervan. De winst is vooral te behalen bij vervuilende bedrijven. Een volledig circulaire economie is vanwege de aanzienlijke maatschappelijke kosten echter onverstandig. Dit zijn enkele conclusies uit de zojuist verschenen publicatie van het Centraal Planbureau ‘Circulaire economie: Economie en ecologie in balans’. Milieuschade Het gebeurt

Voor een paar euro meer vliegen we op duurzame biobrandstoffen

De luchtvaartsector veroorzaakt 1.5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Naar verwachting is de uitstoot van de sector tegen 2050 met een factor drie tot zes gegroeid. Promovendus Sierk de Jong beredeneert in zijn proefschrift dat we met biobrandstof een groot deel van deze groei kunnen inperken als we de brandstof duurzaam produceren, nieuwe productietechnologieën ontwikkelen en adequate stimuleringsmaatregelen instellen. In het proefschrift geeft de Jong aanbevelingen voor zowel beleidsmakers

Einde aan Groninger gaswinning biedt regio kans op voortrekkersrol energietransitie

Nu het kabinet heeft aangekondigd de gaswinning uit het Groningenveld volledig te willen beëindigen, ontstaan er kansen om te werken aan alternatieven voor de regio. Dankzij de vrije ruimte in de omgeving, een ligging dichtbij de zee en de aanwezigheid van een kennisinfrastructuur op het gebied van energie heeft Groningen een goede uitgangspositie om voorop te lopen in de energietransitie. Dat concluderen RUG-onderzoekers Machiel Mulder en Peter Perey in hun

3 opvallende gevolgen van meer elektrische voertuigen

De gevolgen van de opkomst van elektrische voertuigen (EV’s) zijn vermoedelijk niet wat je verwacht. Onderzoeksbureau McKinsey analyseerde de consequenties en publiceerde de resultaten onlangs op zijn website. 1. Meer elektrische voertuigen zorgt niet voor minder vraag naar ruwe olie Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2030 het verkoopaandeel van EV’s zou kunnen oplopen tot 20% wereldwijd en 35% in Europa. Met zo’n significante stijging zou je denken dat de vraag

De uitdaging voor de bouw: 219 woningen per dag

Vanuit de trein van Almere naar Den Haag kunnen reizigers het ene na het andere bouwproject aanschouwen. Aan de randen van bestaande steden worden nieuwe wijken gecreëerd, maar ook fietsend door de grote steden zelf duurt het niet lang voordat men woningen in aanbouw tegenkomt. Uitzicht op hijskranen en het geluid van heimachines zijn voor inwoners van plaatsen zoals Rotterdam, Amsterdam en Den Haag onderdeel van het dagelijks leven. De

Bouw van wezenlijk belang voor circulaire toekomst

Het huidige Nederlandse economische systeem is grofweg gebaseerd op het winnen, gebruiken en vervolgens weggooien van grondstoffen. In 2011 al waarschuwde de toenmalige secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon dat dit systeem op de lange termijn niet houdbaar is. Hij noemde het blijven behalen van economische groei ten koste van natuurlijke grondstoffen een global suicide pact. Daarmee doelde hij onder andere op de economische en klimaatgerelateerde risico’s die het

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'