Zoals de mens er nu gebruik van maakt, kan de aarde niet blijven voortbestaan. Het besef hierover groeit en houdt zowel overheid, bedrijven als consumenten in toenemende mate bezig. Met name bedrijven in sectoren waar duurzaamheid nog in de kinderschoenen staat, staan voor de uitdaging om al doende te leren. Manon Stoutjesdijk, PR en communicatieadviseur bij Bruynzeel Keukens, weet er alles van. “Er is geen richtlijn en je weet soms niet hoe je bepaalde zaken moet aanvliegen. Maar we zijn ermee gestart, omdat we dit willen.”

Waar komt binnen de keukenbranche het initiatief vandaan om te verduurzamen?
“De overheid zorgt voor een stukje bewustzijn, bijvoorbeeld door middel van doelstellingen met betrekking tot circulariteit. Je merkt echter dat niet alleen de overheid ermee bezig is, het speelt ook in de omgeving. Zo zullen er consumenten zijn die hun keuze om wel of niet met een bedrijf in zee te gaan deels baseren op het mvo-beleid. Wij bestaan al 120 jaar en beseffen dat we alleen kunnen voortbestaan als we ons ook op het gebied van mvo blijven onderscheiden. Hoewel er steeds meer ingespeeld wordt op het feit dat het niet langer kan zoals het nu gaat, ziet nog niet iedereen
direct de noodzaak. Met als gevolg dat niet iedereen er evenveel aandacht voor heeft. Vandaar dat de partijen die wel volop investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen enthousiast reageren op mogelijkheden om samen te werken.”

Jullie zijn een van die partijen.
“Ja, wij worden heel enthousiast van partners die samen met ons initiatieven naar een hoger niveau kunnen tillen. Wij nemen graag de zorg over het keukenvraagstuk weg bij klanten zoals woningcorporaties die circulair willen bouwen. Maar dat kunnen we niet alleen. Daarom zijn we blij met bijvoorbeeld onze spaanplaatleverancier bij wie we incourante voorraad kunnen retourneren. Want wat voor ons afval is, kan voor een ander nog heel waardevol zijn. We hebben partners uit de keten nodig, en willen hen ook inspireren. Daarom vertellen we over onze aanpak en geleerde lessen, om anderen handvatten te bieden. Omdat we de eerste zijn in de branche, moeten we nog veel zelf doen en pionieren. Dat doen we door te vragen, rond te kijken, maar vooral door gewoon te beginnen. We vervullen graag die voortrekkersrol om uiteindelijk met zijn allen te verduurzamen.”

Op welke bereikte resultaten zijn jullie momenteel het meest trots?
“Toen we in 2016 een 0-meting verrichtten, bleek dat we al erg vooruitstrevend waren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. We brengen al sinds 2002 een duurzame keuken op de markt en sinds 2014 ligt er 2300 m2 aan zonnepanelen op het dak van de fabriek, die bovendien wordt verwarmd met behulp van afvalhout. Na de 0-meting is een werkgroep opgericht om dit beleidsmatig verder door te zetten. Het resultaat is onder andere een volledig CO2-neutrale productie sinds 2017 en lakken waarvan 95 procent volledig op waterbasis is. Maar een van de mooiste voorbeelden is wellicht onze circulaire keuken. We halen oude keukens op bij onze zakelijke klanten en hergebruiken die grondstoffen in het productieproces. Zo worden oude keukenkastjes verwerkt tot nieuw spaanplaat. Hiermee helpen we bouw- en projectontwikkelaars die voor 2050 moeten toewerken naar een volledig circulaire economie. Met dit soort samenwerkingen kunnen we anderen enthousiasmeren en leren we bovendien nieuwe partners kennen waarmee we samen aan de slag kunnen met duurzaamheid.”

Meer informatie
mvo.bruynzeelkeukens.nl/