Mobiliteit
Veel IT-projecten worden al snel complex en ondoorzichtig. Er is inmiddels een ontwikkeling gaande waarbij betrokken partijen flexibeler opereren, beter samenwerken en bijvoorbeeld hun relevante data met elkaar willen delen, maar het kan nog voortvarender, stelt Tim Stribos, Head of Growth bij softwareontwikkelaar Moqod. Wat maakt IT-projecten, zoals in de mobiliteit, zo ingewikkeld? “Bij zo’n IT-project zijn altijd veel partijen betrokken, die allemaal hun eigen belangen hebben. Men heeft de
De binnenstedelijke ontwikkeling in Nederland verloopt zo snel dat de infrastructuur in rap tempo overbelast raakt. Hoewel een heroverweging op investeringen in de infrastructuur noodzakelijk lijkt, kan het ook anders, vinden Pieter Kal (Business Manager Signalling & Infra) en Maarten Spaargaren (algemeen directeur) van Ricardo Rail. “Door technische mogelijkheden en innovaties te benutten, kunnen bestaande budgetten anders worden ingevuld en kan op dezelfde infrastructuur uiteindelijk meer vervoerd worden.” “Studies van
Gemeenten staan voor een uitdaging op het gebied van mobiliteit. Met name in stedelijke gebieden blijft de hoeveelheid mensen en verkeer toenemen. Om dit ook in de toekomst in goede banen te blijven leiden, zouden gemeenten het mobiliteitsvraagstuk – meer nog dan nu – moeten opnemen in een bredere visie voor de leefomgeving. De nieuwe Omgevingswet is daartoe bij uitstek geschikt, zeggen Peter Kroeze (directeur) en Melvine Ruigrok (verkeerskundig adviseur)
De manier waarop de consument de auto gebruikt verandert in hoog tempo. Duurzamere, elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s, deelauto’s en mobility as a service, zijn nog maar een paar ontwikkelingen die aangeven dat het traditionele idee van mobiliteit zijn langste tijd heeft gehad. Tijd voor een frisse kijk op mobiliteit. Business Lease heeft zo’n frisse kijk: het bedrijf levert innovatieve mobiliteitsoplossingen voor bedrijven en particulieren. Onderzoeken tonen aan dat rond 2030
De energievoorziening van Nederland zal over dertig jaar voor veruit het grootste deel uit hernieuwbare bronnen komen. Naar verwachting zullen zon, wind, regen, getijden en aardwarmte dan de plaats van kolen en gas hebben ingenomen. De energie die de hernieuwbare bronnen opwekken zal de eindgebruiker vrijwel geheel in de vorm van elektriciteit bereiken. De afhankelijkheid van elektriciteit zal daarom de komende tijd steeds groter worden. Het voordeel is dat dit
Rijkswaterstaat en het CBS brengen met het vernieuwde onderzoek ‘Onderweg in Nederland’ in kaart hoe inwoners van Nederland zich verplaatsen. Hoe ver reizen zij dagelijks? Welk vervoermiddel gebruiken ze daarvoor? En waar gaan ze naar toe? Het CBS heeft dit onderzoek in een intensief samenwerkingstraject met opdrachtgever Rijkswaterstaat en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vernieuwd: voor betere cijfers, tegen lagere kosten en lagere lasten. Onderweg in Nederland Op 22 november 2017
‘Platformeconomie’ is een ware trendterm. De bekendere online deelplatformen, voor onder meer auto’s en huizen, maakten dit begrip tot een heuse utopie. Zij zijn de voorlopers van de deeleconomie en nieuwe netwerksamenleving. En dat belooft wat. Hoe groot is de deeleconomie in Nederland, welke voor- en welke nadelen brengt deze vorm van vraag en aanbod met zich mee, en wat brengt de toekomst? Platformen bieden transparantie in vaak ondoorzichtige markten,
Veel van de Nederlandse infrastructuur is kort na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Dit betekent dat de technische levensduur ervan richting het einde gaat. Het zal een enorme opgave zijn om deze infrastructuur te vervangen. Daarom zijn goed assetmanagement en tijdig onderhoud essentieel. Niet alleen kunnen de kosten van de vervanging daarmee verspreid worden – door tijdig onderhoud gaat infrastructuur langer mee, het zorgt er ook voor dat de infrastructuur toekomstbestendig
Bij parkeren hoort veiligheid. In de keuze voor een parkeerlocatie spelen een groot aantal factoren mee, en veiligheid voor mens en auto is een van de belangrijkste. Er bestaat daarin een duidelijk onderscheid tussen parkeren in parkeergarages en parkeren buiten, in de openbare ruimte. Het cliché wil dat men parkeren op straat veiliger zou vinden dan in een parkeergarage. Garages worden al snel geassocieerd met donkere, krappe ruimtes waar sociale