Onderwijs van de toekomst

“Technologie vooropstellen in onderwijs is onverstandig”

‘Opkomst en ondergang van de iPadschool’ luidde een recente kop in de NRC. Het Parool schreef eind vorig jaar al een artikel met de kop ‘Hoe de Steve Jobsschool uitliep op een fiasco’. Nu het faillissement voor Maurice de Honds Stichting ‘Onderwijs 4 Nieuwe Tijd’ (O4NT) is ingediend bij de Amsterdamse rechtbank, rijst de vraag: wat kan het Nederlandse onderwijs van het experiment met de iPadscholen leren? Onderwijswetenschapper van de

Kennis onmisbaar voor toekomst techniek en ICT

Voor bedrijven in de techniek- en ICT-sector is het tekort aan technici en ICT’ers op de Nederlandse arbeidsmarkt al jaren evident. Ook voor jongeren met een aansluitende vakopleiding is al langer goed te merken dat de markt om bepaalde krachten staat te springen. “Op een bijeenkomst voor de installatiebranche krijgt een student installatietechniek zo van vier verschillende bedrijven een baan aangeboden, nog voordat hij of zij het diploma op zak

Onderwijs dat klaarstoomt voor de toekomst

In de snel veranderende samenleving kan en mag het onderwijs niet achterblijven. Onderwijs heeft immers de belangrijke taak de burgers van morgen klaar te stomen voor de toekomst. Daarom dient onderwijs mee te bewegen met de maatschappij en moet het voortdurend openstaan voor innovaties en vernieuwingen. De leraar heeft hier een essentieel aandeel in, en zal ook in de toekomst onmisbaar zijn. Meebewegen en veerkracht De maatschappij is momenteel onderhevig

De revolutie van gepersonaliseerd leren

Steeds meer scholen bewegen zich in de richting van gepersonaliseerd onderwijs. Een concept dat zich lastig laat definiëren. Kort gezegd gaat het over leerdoelen, afstemming op het individu en ruimte voor eigen regie en eigenaarschap. Leren en lesgeven waarbij leerlingen meer gemotiveerd en betrokken kunnen raken. Gepersonaliseerd leren Gepersonaliseerd leren is een ontwikkeling die veel verwachtingen wekt, aldus Martijn Meeter. Hij is hoogleraar Onderwijskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

De toekomst van het onderwijs is hybride

Net zoals het onderwijs voortdurend evolueert met het oog op de toekomst, is ook het beroep van leraar aan veranderingen onderhevig. Het lerarentekort blijft groot en jonge professionals – de toekomstige leraren – kijken anders aan tegen werk en carrière. Als gevolg hiervan ontstaat een anders soort leraarschap, waarbij het leraar zijn gecombineerd wordt met een baan in het bedrijfsleven, de overheid of als zelfstandige. Dit hybride leraarschap biedt vele

‘Dit is een baan waarin je echt iets betekent’

In landen als China en Griekenland genieten leraren veel aanzien, laat de Global Teacher Status Index (2013) zien. In Nederland is de status van het beroep veel minder. Waarom eigenlijk? “Als leraar kun je juist iets betekenen voor jongeren en het verschil maken voor de maatschappij”, zegt Mattijs van Mansfeld, leraar en afdelingsmanager Sport College bij een regionaal opleidingencentrum (ROC). Het mag wel eens afgelopen zijn met al dat negatieve

Persoonlijke ontwikkeling stimuleren met onderwijs

Wanneer leerlingen eigenaar zijn van hun eigen leerproces, raken ze intrinsiek gemotiveerd, beleven ze meer plezier aan leren en maken ze veel persoonlijke groei door, zegt Willy Wijnands, grondlegger van eduScrum. “Leerlingen halen samen het beste uit elkaar en zichzelf naar boven.” Hoe kunnen leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces? “Door in kleine groepen aan opdrachten te werken, ontdekken ze op hun eigen manier waar ze goed in zijn

Meld je aan voor de nieuwsbrief

* Elke week het laatste zakelijke nieuws
* Interviews met zakelijke (eind)beslissers
* Inclusief het gratis boekje '15 visies van sectorexperts'