Digitalisering van de publieke sector
In een tijdperk waarin de term ‘smart’ mensen om de oren vliegt, loopt de impact van de verschillende toepassingen sterk uiteen. Smartphones hebben hun waarde inmiddels wel bewezen, maar over het nut van smartwatches, smart locks en slimme huishoudelijke apparaten zijn de meningen verdeeld. Op een grotere schaal tonen slimme toepassingen echter hun ware kracht, door verschillende softwaresystemen op ingenieuze wijze met elkaar te laten communiceren. Dit maakt het mogelijk
Digitalisering en duurzaamheid zijn twee verschillende trends die in essentie hetzelfde doel dienen: efficiënter omgaan met de beschikbare middelen. In de laatste decennia zijn deze trends dan ook veelvoudig in samenhang gebracht. Dit is eveneens het geval in de bouwsector, waarin steeds meer gebruik wordt gemaakt van slimme technologieën om gebouwen beter te laten presteren. Wat speelt er momenteel op het gebied van digitalisering en duurzaamheid in deze sector? Smart
Artificial Intelligence (AI) is een relatief nieuwe technologie die naar alle waarschijnlijkheid eindeloze mogelijkheden gaat bieden. Dit is dan ook een belangrijke reden dat de overleden wetenschapper Stephen Hawking erg sceptisch tegenover AI stond, en zelfs waarschuwde voor het potentieel van kunstmatige intelligentie om een bedreiging te vormen voor de mensheid. Toch denkt niet iedereen er zo over, blijkt uit een internationale enquête van onderzoeksbureau Accenture. De meeste burgers staan
Nederland dataland. Een minder bekende term dan de vertrouwde spreuk over de Nederlandse relatie met water. Toch is het land hard bezig om zichzelf op het gebied van digitalisering minstens zo sterk te profileren. In juni dit jaar presenteerde het kabinet de strategie ‘Nederland Digitaal’, met als doel om van Nederland dé digitale koploper van Europa te maken. “Of het nu gaat om mondiale uitdagingen als betere en betaalbare zorg,
‘Als het maar niet tot verveling leidt’. Het leven in de hedendaagse stedelijke openbare ruimte is gericht op maximaliseren van toevallige ontmoetingen en buitengewone ervaringen. De dominante ervaringsstructuur wordt gekenmerkt door een manische rusteloosheid gericht op het pragmatische, positieve en fun ervaringen. Populaire smartphone applicaties, zoals Grindr, Whatsapp, Instagram en Snapchat – zijn daarin een bepalend onderdeel, concludeert filosoof Robin van den Akker aan de Erasmus Universiteit Rotterdam in zijn
De digitalisering van de overheid verloopt nog moeizaam. Het aanbesteden van digitaliseringsopdrachten kost veel tijd en geld, terwijl het gewenste resultaat soms uitblijft. Voor succesvolle digitalisering zijn snelheid, bij de basis beginnen en een houding waarbij de gebruiker echt centraal gesteld wordt van belang, stelt Frits van Endhoven, senior salesmanager overheid bij Blueriq. Hoe zou een digitale overheid eruit moeten zien? “Je verwacht een dienstverlening gelijk aan die van grote
Het is van groot belang dat gemeenten digitaliseren. Niet alleen om optimaal met de huidige trends mee te bewegen, maar ook om aan te sluiten bij de verwachtingen van inwoners. Daarbij staat datagedreven sturing volop in de belangstelling. Het is een ontwikkeling die alles van doen heeft met de informatiesamenleving, zegt Franc Weerwind, burgemeester van Almere. Burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn constant online om producten en diensten af te
De combinatie van de onderwerpen digitalisering en overheid zal bij menigeen een beeld oproepen van DigiD, gemeentelijke websites en digitale belastingformulieren. Dat er gewerkt wordt aan het toepassen van digitale technologie binnen de overheid zelf klopt – hiermee wordt gestreefd naar een meer digitale vorm van dienstverlening en besturing van het land. Digitalisering creëert echter nog een ander vraagstuk voor de overheid, omdat nieuwe technologieën en mogelijkheden ook buiten de
De samenleving wordt steeds meer digitaal. Van een huisartsconsult tot geld overboeken en van een parkeervergunning aanvragen tot het doorgeven van een verhuizing – meer en meer diensten zijn online toegankelijk. Ook publieke organisaties zoals overheidsinstanties bieden in toenemende mate de mogelijkheid om zaken digitaal te regelen. Dat biedt kansen, bijvoorbeeld op het gebied van snellere dienstverlening, een hoger gebruiksgemak en kostenbesparing. Om bij te kunnen blijven in een veranderende
Het gebruik van data is in opkomst. Organisaties zijn zich steeds vaker bewust van het feit dat data iets kunnen betekenen bij het verbeteren van de bedrijfsvoering en dienstverlening. De uitdaging in de praktijk is het adopteren van de juiste technologie en het aftasten van de ethische en wettelijke grenzen, zegt Laurens Koster, medeoprichter en business analytics consultant bij Future Facts. ‘Data zijn het nieuwe goud’, is een veelgehoorde kreet.