Internetverkoop blijft maar toenemen. Goed nieuws voor de verpakkings-industrie, want veel transport vindt plaats in kartonnen dozen. Die zijn voor 80 procent van duurzaam materiaal gemaakt. “Betere samenwerking tussen verpakkers en retailers kan verpakkingen nog duurzamer en goedkoper maken”, aldus Henk de Jong van De Jong Verpakking.

De verpakkingsindustrie profiteert van groeiende internetverkoop. Hoe duurzaam is uw industrie eigenlijk?

“De laatste twee jaar zien we een groei van 3 tot 5 procent in kartonafzet door de toename van de internetverkopen. Karton is een van de mooiste verpakkingen die er is. Dozen bestaan voor 80 procent uit gerecycled materiaal. De overige 20 procent komt van bomen uit speciale bossen. We zijn verplicht voor iedere gerooide boom drie bomen terug te planten. Van iedere kartonnen doos wordt 90 tot 95 procent gerecycled. Het is dus een prachtig mooi en duurzaam product.”

Geldt dat ook voor plastic verpakkingen?

“Groenten en fruit worden vaak in plastic kisten vervoerd. Die nemen bij transport meer ruimte in dan dozen. Dat is minder duurzaam. Bovendien zijn ze vaak vuil. De onverpakte sla en spruiten komen er in aanraking met het bacterieleven. Ik begrijp niet dat retailers daar niets van zeggen. Onderzoek van de Universiteit van Bologna toont aan dat groenten en fruit verpakt in karton gemiddeld drie dagen langer shelf life hebben. Daarbij wordt papier van steeds betere kwaliteit, waardoor de vijf laagjes in een doos dunner kunnen. Dat scheelt tonnen papier per jaar en zorgt voor lagere productiekosten.”

In de keten wordt te weinig naar elkaar geluisterd, vindt u. Hoe merkt u dat?

“Verpakkingsbedrijven verkopen dozen aan kwekers, exporteurs en veilingen, maar hebben weinig contact met de kopende partij: retailers. Dat is jammer, want als je samen goede verpakkingen maakt, kun je besparen op transport. Nu maakt een verpakkingsbedrijf voor ieder transport dezelfde sterke doos, maar als de retailer vertelt waar de doos naartoe gaat, kun je bijvoorbeeld voor bezorging in de buurt een lichtere doos maken. Ook worden plastic verpakkingen vaak niet voor 100 procent benut. Van die paar onbenutte centimeters kun je een nieuwe doos maken. Betere ketensamenwerking kan processen nog duurzamer en goedkoper maken.”

Wat doet uw bedrijf om die ketensamenwerking te verbeteren?

“Wij zoeken contact met retailers. Voor hen zijn transport en verpakkingen vaak sluitposten en daarom vinden ze het niet altijd even belangrijk. In de onderhandeling met de exporteur gaat het altijd om prijs, maar als je naar transport en verpakkingen kijkt, kan die prijs juist omlaag. Met één retailer hebben we wel goed contact. Zij hebben daar iemand voor aangesteld. Dat kost misschien wat, maar dat geld verdien je gemakkelijk terug, want daar besparen we veel geld. Het is een win-winsituatie, waarbij niemand marges hoeft in te leveren. Ik denk dat vooral in de logistiek nog winst valt te behalen.”

Hoe duurzaam is uw bedrijf?

“De Jong Verpakking wekt energie op met 30 duizend vierkante meter zonnepanelen. Die energie is voldoende voor 750 huishoudens. Daarnaast kopen we de modernste machines met de meest energiezuinige elektromotoren. Die zijn duur, maar energie is een kostenpost, dus hoe minder energie je verbruikt, des te beter. Op de langere termijn verdient het apparaat zich terug.”