Binnen supply chain management ligt een toenemende focus op duurzaamheid. Door de grote hoeveelheid uitstoot die vrachtverkeer met zich meebrengt, krijgt het tegengaan van vervuiling steeds meer aandacht, met name binnen de stadslogistiek. Volgens Martijn Noordam, Technical Director van EMOSS, kan elektrisch rijden een grote rol spelen bij het terugdringen van deze uitstoot, en bedrijven tegelijkertijd helpen bij het verminderen van kosten. “Veel mensen denken dat elektrisch rijden voor de toekomst is, maar deze toekomst is niet over twintig jaar, deze toekomst is vandaag.”

Elektrisch rijden kan bijdragen aan terugdringen van stadsvervuiling, kunt u dat toelichten?

“De wereld wordt steeds drukker, waardoor steeds meer mensen zullen gaan rijden. Wanneer men overstapt op elektrisch rijden, zijn de fossiele brandstoffen die nu gebruikt worden voor het vervoer niet meer nodig. Daarnaast kan de elektrische auto gebruikt worden als energiedrager. Tegenwoordig is de wereld één grote iPad; steeds meer gaat digitaal en alles staat met elkaar in verbinding. Door de inzet van nieuwe technologieën kan een elektrische auto, op het moment dat hij niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld dienen als stroomvoorziening van een huis. Hierdoor kan het gebruik van fossiele brandstoffen afnemen. Dit zou vervolgens ook kunnen worden toegepast door bedrijven voor hun panden en wagenpark.”

Wat moet er gebeuren voordat bedrijven kunnen overstappen op elektrische voertuigen?

“De technologie voor elektrisch rijden, de batterijtechnologie, is de laatste jaren zo geprofessionaliseerd dat het nu ook mogelijk is om elektrisch te rijden met bedrijfswagens, zoals vrachtwagens en bestelauto’s. Maar voordat alle bedrijven elektrisch kunnen gaan rijden, moet er nog veel veranderen. Met name wat betreft de infrastructuur moeten nog de nodige hobbels genomen worden. Ik denk dan ook dat elektrisch rijden het eerst zal slagen in de gebieden waar vaste routes zijn richting hubs, waardoor men vaste plekken heeft waar de batterij opgeladen kan worden. Hiervoor zijn wagenparken nodig die de wagens kunnen faciliteren in het elektrisch rijden. Als jij een vloot hebt van 100 vrachtwagens die allemaal opgeladen moeten worden, dan moet daar de ruimte en de gewenste energievoorziening voor zijn. Dit zijn uitdagingen die veel bedrijven nog moeten aangaan. We zien nu al wel veel grote bedrijven die er echt bewust mee bezig zijn. Zo wordt er bij het bouwen van een nieuw pand nagedacht over de infrastructuur en worden loodsen bedekt met zonnepanelen, zodat er gebruik kan worden gemaakt van eigen schone energie.”

Wat is de kracht van elektrisch rijden voor supply chain management?

“Het draait om een slimme aanpak voor de toekomst en het reduceren van de kosten. Als je elektrische energie in je accu’s kunt laden, hoef je geen dure brandstof meer te kopen. Op het moment dat je dit doet met je eigen zonnepanelen en het overschot aan stroom, dat met zonnepanelen veelal ontstaat, levert aan je eigen vloot, ben echt kosten aan het besparen.”

Wat is jullie rol binnen het verduurzamen van de stadslogistiek?

“Wij dragen er zorg voor dat de medium en heavy-duty voertuigen, zoals middelgrote vrachtwagens en stadsdistributievoertuigen, elektrisch kunnen gaan rijden. Om dit mogelijk te maken, ontwerpen en implementeren wij volledig elektrische aandrijflijnen voor de truck- en bus-industrie. Hierbij draait het om de elektromotor met allerlei randcomponenten die nodig zijn om te sturen, remmen, verwarmen en koelen. Eigenlijk zorgen wij voor het complete elektrische concept.”