Van oudsher heeft Schijvens zich, als producent van bedrijfskleding, altijd bekommerd om het welzijn van mens en milieu en dat is terug te zien in haar bedrijfsstrategie. Schijvens is zich al jaren terdege bewust dat voortgaan op de traditionele manier van produceren op termijn niet meer houdbaar is en dit besef is terug te lezen in haar missie en visie.

Zij streeft naar een economie waarin de goederen van vandaag de basis vormen voor de producten van morgen. Schijvens’ missie is om een duurzame bedrijfskleding (gedragen kledingstukken) te produceren die door de werknemers met trots en veel plezier wordt gedragen.

Door het naleven van de ‘Fair Wear Foundation code of conduct’ en door te werken met fabrikanten met een Bluesign en/of Gots label, blijft Schijvens haar productieketen verbeteren. Om in 2020 volledig circulair te kunnen produceren, heeft Schijvens een meerderheidsbelang genomen in een productielocatie in Turkije zodat ze haar product life cycle nog beter kan optimaliseren.

Indrukwekkend portfolio

Schijvens heeft in al die jaren de juiste samenwerkingsverbanden opgezet, voert een transparante bedrijfsvoering en gaat de dialoog aan met haar partners en klanten.

Al jaren kan het bogen op een indrukwekkend portfolio met klanten zoals Hema, Kruidvat, Sligro, Qatar Airways, Gamma, Praxis, Karwei, Blokker, Engie, Fabory, Intratuin, Em-te, Makro, Etos, CSU, Kwantum, Leen Bakker, Xenos, Smurfit Kappa, Tesla, NS Retail, Stayokay, Ricoh, Welkoop, Staples en Intersafe.

Samenwerken naar ambities

Samen met haar co-innovatiepartners is Schijvens continu op zoek naar verbeteringen en het werkt actief aan de verdere verduurzaming van bedrijfskledingcollecties en het productie-proces. Een mooi voorbeeld van dit streven is de samenwerking met NS Retail.

Voor de medewerkers van ‘Kiosk’ en ‘Broodzaak’ heeft Schijvens poloshirts, bestaande uit gerecycled polyester en koffiedrab, ontworpen en geproduceerd. Een ander project dat in april 2017 wordt uitgerold is de duurzaam geproduceerde post-consumer bedrijfskleding voor alle medewerkers van Stayokay.

Vanaf begin april dragen de medewerkers bedrijfskleding die bestaat uit 50 procent ‘reeds eerder gedragen kleding’ gemengd met 50 procent gerecycled pet-polyester. Deze collectie is een reflectie van het duurzaamheidsbeleid van beide partijen: Schijvens en Stayokay, en tevens de eerste pilot binnen het ECAP-project, een initiatief van de Europese Unie om circulair ondernemen in de textielsector vorm te geven.