Bijdragen aan een circulaire economie door gebruik te maken van gerecyclede denimstoffen: dat is inmiddels mogelijk, legt Luc Huiberts, verantwoordelijk voor CrossHatch Performance Wear, uit. Door denim te recyclen kan een substantiële stap gezet worden richting de verduurzaming van de kledingindustrie.

Hoe gaat men te werk?

“De denimstoffen zijn geproduceerd uit pre-consumer materiaal in het land van herkomst, waarbij je moet denken aan restproducties, tweede keus en snijafval. Deze zijn puur en lenen zich uitstekend voor hergebruik. Het doek wordt in diverse processen versnipperd, gemengd en uiteindelijk weer gesponnen tot weefgarens waar men weer denimstof van produceert.”

Wat levert het op?

“Afhankelijk van de gekozen recycle-sleutel kun je tot wel 5000 liter water, 0.75 kg meststoffen en 7.7 ml pesticide besparen per spijkerbroek. Cijfers die er niet om liegen. We werken met denimstoffen van geselecteerde producenten waar momenteel het maximale percentage van 66 procent gerecyclede denimstof in zit.

Voor deze 66 procent heb je de aarde niet nodig om katoen te telen en kun je deze vervolgens inzetten voor andere doeleinden zoals akkerbouw en voedselteelt, reduceer je het broeikaseffect en bespaar je op energie en afvalstoffen. Tevens zorg je voor nieuwe werkgelegenheid in de recyclebranche en productiesector en werk je direct mee aan een beter milieu.”

Hoe wordt dit gecontroleerd?

“Door gebruik te maken van pre-consumer materiaal is het gemakkelijker te traceren waar het te recycleren materiaal vandaan komt en daardoor is certificering door bijvoorbeeld Global Recycle Standards (GRS) inmiddels een feit. De traceerbaarheid is transparant gemaakt en vervolgens worden de producten ook nog eens in eigen beheer gemaakt.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“Voorheen was duurzaamheid een onduidelijk en kostbaar begrip waar men niet echt warm voor liep. Door meer en betere informatie ter verduidelijking, wordt men langzaam bewust van de noodzaak. We zijn er inmiddels in geslaagd het volume dusdanig te laten toenemen dat er prijstechnisch niets veranderd is, het doek is van dezelfde hoge kwaliteit; een win-winsituatie.

Door als innovatieve werkkleding-producent zelf het initiatief te nemen wordt het voor de eindgebruiker een stukje gemakkelijker gemaakt. We nemen deze uitdaging serieus en hebben de ontwikkeling in gerecyclede denim inmiddels weer verder doorgevoerd. Zo is onze ambitie, om geheel gerecycled te gaan leveren, weer een stap dichterbij gekomen.”