Wil je aan de slag met zoekmachineoptimalisatie? Dan is het belangrijk dat je de juiste aanpak hanteert. Dit lijkt misschien een open deur, maar toch zien we dat veel mensen hierbij de fout ingaan. Er wordt vaak lukraak wat geprobeerd zonder dat er echt over is nagedacht. Als je dit doet, is de kans op succes vrijwel nihil. Uiteraard zit je hier niet op te wachten. Daarom raden wij je aan een strategie voor Search Engine Optimization (SEO) op te stellen voordat je van start gaat. Probleem is alleen dat veel mensen geen idee hebben hoe zij zo’n strategie opstellen. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. In deze tekst vertellen wij jou namelijk hoe je een realistische SEO strategie creëert.


1. Stel kritieke prestatie-indicatoren op


Sommige mensen starten lukraak met het optimaliseren van hun website. Dit is een optie, maar wij raden het jou niet aan. Waarom niet? Omdat je dan niet weet of jouw aanpak inderdaad zijn vruchten afwerpt. Daarom is het verstandig om de resultaten meetbaar te maken. Kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) helpen jou hier een handje bij. KPI’s helpen jou overigens niet alleen om het succes te meten, maar wijzen jou ook op zaken die niet lekker lopen.

Heb je nog niet eerder KPI’s opgesteld? Dan weet je ongetwijfeld niet welke je op moet nemen in jouw SEO strategie. Zoek bijvoorbeeld eens uit op welke positie je nu staat voor zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Als je dit nu in kaart brengt, kun je in een later stadium bekijken of je mogelijk een hogere positie hebt bemachtigd voor het betreffende zoekwoord.


2. Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden


Zoekwoorden zijn de rode draad binnen SEO. Als je jouw website wilt optimaliseren, moet je deze woorden verwerken in jouw teksten. Kies niet lukraak zoekwoorden uit, maar doe hier eerst uitvoerig onderzoek naar. Op deze manier achterhaal je namelijk wat de beste zoekwoorden zijn om in jouw teksten te verwerken. Wil je ranken op een zoekwoord waar veel concurrentie op is? Vraag jezelf dan af of dit verstandig is. Misschien is het beter om het betreffende zoekwoord te combineren met een plaatsnaam, regio of provincie. Heb je de zoekwoorden bepaald? Neem deze dan ook zeker op in jouw SEO strategie en bepaal hoe en waar je ze in jouw tekst(en) verwerkt.


3. Vergeet de linkbuilding niet


Als je een SEO strategie op gaat stellen, neem je zoekwoorden hier ongetwijfeld in op. Logisch, want dit is één van de belangrijkste onderdelen van zoekmachineoptimalisatie. Toch raden wij je aan om ook aandacht te besteden aan linkbuilding. Helaas is dit vaak het ondergeschoven kindje in een SEO strategie. Toch is het van invloed op de vindbaarheid van jouw website als andere sites naar jouw site linken.

Wanneer je linkbuilding op de juiste manier aanvliegt, kan dit je een hogere positie in de zoekresultaten opleveren. Neem je linkbuilding op in jouw SEO strategie? Vermeld hier dan bij hoe je dit precies aan wilt pakken. Focus je niet op het verkrijgen van zoveel mogelijk links. Het draait tegenwoordig namelijk niet meer om de kwantiteit, maar om de kwaliteit. Ga daarom liever op zoek naar waardevolle links. Probeer bijvoorbeeld een linkje op een nieuwssite te verkrijgen door middel van het verspreiden van een persbericht met daarin een link naar jouw website.


4. Denk ook aan de achterkant van jouw website


Het aanpassen van de teksten op jouw website en linkbuilding zijn twee pijlers van SEO. Als je een SEO strategie op gaat stellen, moet je weten dat er ook nog een derde pijler is: technische SEO. Hierbij draait het allemaal om de achterkant van jouw website. Om de vindbaarheid van jouw site te vergroten, moet je namelijk ook aanpassingen doen aan de achterkant. Zo is het bijvoorbeeld van belang om te zorgen voor een snelle laadtijd. Als het lang duurt voor jouw website geladen is, kan dit een negatief effect hebben op jouw positie in de zoekresultaten. Vergeet daarom geen aandacht te besteden aan de technische SEO bij het opstellen van een realistische SEO strategie.