De verpakkingsmiddelenindustrie verandert. De markt wil kleinere series, meer variatie en meer maatwerk, een hogere kwaliteit en snellere levering. Dat heeft te maken met de toename van het aantal kleinere gezinnen en eenpersoonshuishoudens, met behoefte aan gemak en met aandacht voor gezondheid en voedselkwaliteit. Maar het heeft ook te maken met de groei van aankopen via internet. Voor de verpakkingsproducenten betekent dit dat het productieproces complexer wordt. “Je krijgt minder tijd om ervaring op te doen en fouten worden duurder betaald”, zegt Wout Verbruggen, directeur van Snel BV, producent van kartonnen verpakkingen.

Wat is de rol van verpakking?

“Een grote internationale verpakkingsproducent heeft daar recentelijk onderzoek naar gedaan. De conclusie luidde dat verpakking gelijk staat aan merkbeleving. De rol van verpakkingen is belangrijker dan ooit. Verpakking is volgens het onderzoek hét antwoord op de complexe uitdagingen van merken om zich te onderscheiden. Daarnaast heeft de toename van online aankopen een grote impact. De eerste kennismaking is niet meer in de winkel, maar ná de aankoop. De binnenkant van een verpakking, die bescherming moet bieden tijdens het transport, wordt daarmee steeds belangrijker.”

Welke consequenties hebben de genoemde ontwikkelingen?

“De snelheid en strengere eisen betekenen dat je moet investeren in intelligente machines en geavanceerde randapparatuur, waardoor je de productiviteit kunt verhogen, de efficiency kunt verbeteren en de prijsdruk in de markt kunt opvangen. Daarnaast is de communicatie tussen alle betrokken partijen in de keten erg belangrijk. Goed naar elkaar luisteren en de zaken zorgvuldig op elkaar afstemmen, daar gaat het om. Er valt nog wel wat te winnen, denk ik. Bijvoorbeeld door de verpakkingsindustrie vroeger bij het ontwikkelingsproces van een product te betrekken. Dan kun je soms slagen maken die anders pas veel later en met allerlei kunst- en vliegwerk gemaakt moeten worden.”

Wat betekent dit voor de interne organisatie?

“Net zo belangrijk als de machines zijn de mensen die ermee werken, want in de maakindustrie bepaalt het vakmanschap uiteindelijk het verschil. Je moet mensen meenemen in de veranderingen. Beleving is dan belangrijk, net als het besef waarom ze bepaalde handelingen verrichten. Opleiding en training spelen hierin een grote rol. Verder is het belangrijk dat het proces rondom je corebusiness strak georganiseerd is. Omdat er steeds sneller moet worden geproduceerd, moet je jezelf volledig kunnen focussen op datgene waar het om gaat en geen tijd verliezen aan randzaken.”

Hoe spelen jullie in op de veranderingen?

“Wij besteden veel aandacht aan de kennis en kunde van de mensen in de productie, bijvoorbeeld door interne en externe opleidingen. We zorgen dat hun kennis up-to-date is, zodat ze met hun vakmanschap toegevoegde waarde kunnen bieden en we kunnen voldoen aan de vragen die we van onze klanten krijgen. Verder hebben we fors geïnvesteerd in controle-apparatuur. Wij verwerken vouwkarton, massief karton en golfkarton. Al met al zijn er vele toepassingen, onder andere in de voedingsmiddelen- en drankindustrie. Onze machines hebben een enorme snelheid. Als er een lijmdruppel verkeerd valt, dan zie je dat niet met het blote oog. Daarom hebben we controleapparatuur in onze machines ingebouwd. Een verkeerde verpakking wordt automatisch uit de productielijn geworpen. Het allerbelangrijkste om in te kunnen spelen op veranderingen blijft echter goed luisteren naar wat een klant van je verwacht.”