Liever ‘smart data’ dan ‘big data’, vindt Jacques Adriaansen, Business Improvement Thought Leader bij Every Angle. Want big data hebben potentie, maar dat moet er wel uitgehaald worden. Dat is niet eenvoudig.

Big data hebben potentie, maar u plaatst kanttekeningen. Kunt u dat toelichten?

“Het staat buiten kijf dat big data potentieel hebben, maar het is complexe materie. Als ik bij bedrijven en organisaties kijk, zie ik dat ze moeite hebben om informatie te halen uit gestructureerde data in het SAP-systeem.

Het kost veel tijd om iets nieuws te krijgen van de IT-afdeling: de oorzaak is gelegen in de complexiteit van datastructuren. De oplossing ligt niet in de toepassing ‘big data toevoegen aan de gestructureerde data’. Big data zijn per definitie ongestructureerd, het gaat niet helpen om de ERP-omgeving simpeler te maken met ongestructureerde data.”

Wat heb je nodig om goede informatie uit big data te halen?

“Big data zijn aan een technische evolutie onderhevig. Dat maakt het moeilijk om juiste keuzes te maken. Wat je nodig hebt is een team van ‘Data Scientists’. Deze mensen hebben veel skills, op veel verschillende gebieden.

De vraag die ondernemers zichzelf moeten stellen is: gaan big data mijn organisatie helpen en ga ik investeren in software om de goede informatie uit die data te halen? Vervolgens heb je een team nodig, omdat één persoon nooit alle benodigde skills kan beheersen. De Data Scientists zoeken naar correlaties in de grote berg aan data. Daarvoor moeten zij de business goed kennen en out-of-the-box kunnen denken.”

Waar moeten bedrijven ten opzichte van big data op letten?

“Ze moeten zoeken naar ‘smart data’. Naar een hoop data staren en hopen dat er iets uitkomt dat je bedrijf verbetert, dat gaat niet werken. Dus: de wereld heeft geen big data nodig, maar smart data. Dat zit ook veel dichter bij het ERP-systeem van een bedrijf.”

En dan is er nog het gat tussen de business en IT.

“Klopt, het staat hoog op het prioriteitenlijstje van veel bedrijven om dit gat te dichten. IT levert nu vaak redelijk gestandaardiseerde informatie, maar de vragen van de werkvloer zijn veel meer ad hoc en complex.

Wat zowel de business als IT willen, is Real Business User Self-Service. Elke gebruiker moet in staat zijn om meer dan 90 procent van zijn vragen binnen drie minuten op te lossen, zonder hulp van IT. Dan moet je op een andere manier naar datastructuren kijken.

En dat is exact wat Every Angle doet. Big data kunnen, zoals gezegd, veel opleveren. Maar minstens zo belangrijk is het om je operationele mensen goede informatie te geven waarmee ze direct betere beslissingen kunnen nemen.” “Wilt u van gedachten wisselen over dit onderwerp? Dan kom ik graag met u in contact!”

Over Every Angle

Every Angle is een internationaal softwarebedrijf dat elk niveau van de organisatie in staat stelt hun SAP-systeem volledig te begrijpen, controleren en te verbeteren. De geavanceerde, ingebouwde intelligentie van Every Angle past zich automatisch aan de configuraties van elk bedrijf aan, en werkt op elk SAP-systeem, inclusief HANA.

Every Angle’s plug-and-play cross-process self-service oplossing stelt gebruikers in staat belangrijke problemen te identificeren en op te lossen, waardoor IT zich kan concentreren op meer strategische initiatieven.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Every Angle.