Ben jij de trotse eigenaar van een eigen zaak? Top. Dat geeft je waarschijnlijk een groot gevoel van vrijheid. Je staat op eigen benen, verdient je eigen boterham en maakt je eigen keuze in de te varen koers.

Hopelijk gaat het al goed met de zaak en haal je de onkosten eruit en blijft er aan het eind van de maand voldoende over om van te leven. Maar extra winst is altijd welkom, toch? Hieronder geven we een aantal tips hoe je jouw onderneming meer winstgevend kunt maken.

Inkopen kritisch bekijken

Waarschijnlijk heb je in jouw onderneming te maken met diverse inkopen van producten om je werk te kunnen doen. Dit kan voor verschillende bedrijven natuurlijk fors verschillen in financiële zin. Maar het is altijd handig om bijvoorbeeld jaarlijks alle inkopen eens kritisch te bekijken. Kijk elk jaar wat je bij welke leverancier koopt en of dit wellicht goedkoper kan. 

Uiteraard kun je eerst eens het gesprek aan gaan met de huidige leveranciers voordat je bij alternatieve partijen informeert. Stel dat je het afgelopen jaar tien procent meer producten hebt afgenomen bij een leverancier, dan is deze wellicht bereid om iets aan de prijs te doen.

Andere producten

Als je bijvoorbeeld tien producten in een bepaalde categorie verkoopt, dan kun je de mogelijkheden bekijken om meer producten in dezelfde categorie te verkopen. Misschien kun je deze producten wel bij dezelfde leveranciers afnemen als waar je nu ook zaken mee doet. Zodoende verhoog je de omzet bij deze leveranciers en kun je misschien met hen praten over de verkoopprijs.

Andere afzetmarkt

Richt je jezelf nu op een bepaalde afzetmarkt met je product of dienst? Kijk eens of er andere afzetmarkten zijn waarop je kunt toetreden met hetgeen je nu al aanbiedt.

Rendabeler produceren

Ben je een producent van een bepaald product en heb je hiervoor een fabriek ingericht? Kijk dan eens kritisch naar het productieproces. Is hier nog wat aan te verbeteren? Kijk bijvoorbeeld eens naar de uitval die er ontstaat. Is dit toe te wijden aan een aantal vaste oorzaken? Dan kun je bepalen wat de hoofdoorzaak is en deze vervolgens aanpakken. Op die manier kun je komen tot veel minder uitval, dus meer omzet en meer winst.

Energieleverancier

Kijk sowieso jaarlijks naar je energierekening. Vergelijk het contract wat je nu hebt met dat wat andere aanbieders kunnen leveren. Hier kun je jaarlijks veel op besparen wat uiteindelijk de winst ten goede komt.

Breedband internet

Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, dan is internet daarbij natuurlijk cruciaal. Een snelle internetverbinding kan de efficiëntie van je bedrijf dan sterk verbeteren. Kies daarom voor breedband internet. Je kunt je verkooptransacties dan een stuk sneller afhandelen. Dat betekent meer verkopen in een uur en een efficiëntere tijdsindeling van jezelf.