Het online aanbod voor online aggregators is groot en daarom bestaat de kans dat je er over nadenkt om er in 2022 een te gebruiken. In dit artikel leggen we je uit wat een online aggregator precies is en welke voordelen er verbonden zitten aan het gebruik.
Wat is een online aggregator?
Een online aggregator zorgt ervoor dat lezers via één platform toegang hebben tot content van meerdere aanbieders. Denk daarbij aan een website waarop reviews van verschillende online casino’s te lezen zijn. Zij verzamelen voor de consument alle informatie die nodig is om te bepalen of een online casino de moeite waard is.
Om echt effectief te zijn, heeft een platform een goede aggregate score nodig. Een aggregatie score van 81% houdt bijvoorbeeld in dat 81% van de mensen die een review lezen, ook doorklikken naar de website van de aanbieder. Voor een online casino is dit dus een goede manier om nieuwe spelers aan te trekken.
Verborgen reclame
Niets is zo effectief als een goede review voor je website. Wanneer je het zo bekijkt, kun je stellen dat een aggregator eigenlijk de beste vorm van verborgen reclame is. Bezoekers zien het namelijk niet als reclame, voor hen is een onafhankelijke review iets wat ze zelf opzoeken, niet iets waar ze mee geconfronteerd worden. Het effect van een goede review kan echter vele malen groter zijn dan van een reclame. Consumenten hechten namelijk meer waarde aan reviews dan aan reclames en daardoor zal je meer nieuwe klanten kunnen trekken.
Positieve aandacht op een aggregator is voor je bedrijf dus heel goed. Het is een mogelijkheid om positieve aandacht te creëren, zonder dat mensen het irritant vinden. Daarbij krijgen bezoekers ook meteen de juiste informatie over je bedrijf. Een review van een online casino laat bijvoorbeeld zien welke betaalmethoden je kunt gebruiken, wat voor spellen er worden aangeboden en hoe de klantenservice te bereiken is. Dit is veel meer informatie dan je in een advertentie kwijt kan.
Vertrouwen opbouwen
Als jouw bedrijf voorkomt bij een online aggregator, creëert dat bij de consument vertrouwen. Het feit dat de online aggegator met jouw bedrijf in zee wil, laat zien dat je betrouwbaar genoeg bent. Wanneer jij bepaalde dingen niet doet of afspraken niet nakomt, heeft dit namelijk ook een negatieve invloed op de online aggregator zelf.
Denk daarbij aan een online aggregator waarbij verschillende websites die kleding verkopen met elkaar verbonden worden. Een consument kan daar bijvoorbeeld zoeken naar een zwarte jurk en vervolgens kiezen uit verschillende producten die met die zoekterm overeenkomen. Zodra de consument dan bestelt en een verkeerd product ontvangt, is dat ook slecht voor de aggregator. Die moet namelijk ook met de klacht van deze consument omgaan en zij lopen het risico dat de consument hun reputatie zal schaden.
Bewezen effectief
Een van de sectoren die heel veel baat heeft bij een online aggregator is de reisindustrie. Websites waarop consumenten verschillende reisaanbieders met elkaar kunnen vergelijken zijn erg populair en een recente studie heeft uitgewezen dat ongeveer 41% van alle boekingen via een online aggregator wordt geplaatst. Het bleek dat de meeste mensen hun zoektocht begonnen bij een aggregator in plaats van naar de websites van de individuele aanbieders te gaan.
Dat is logisch, want via een online aggregator kan een consument in één keer alle opties bekijken en vergelijken. Dit scheelt niet alleen veel werk, maar het kan ook goedkoper zijn. Sommige online aggregators laten aanbieders zien waar consumenten zelf nog niet over hadden nagedacht. Een reis kan via de online aggregator ook meteen worden geboekt, wat het voor de consumenten alleen maar handiger maakt om op deze manier een reis te boeken.
Het is het dus zeker waard om ook in 2022 weer gebruik te maken van online aggregators. In de eerste plaats is het een hele goede manier om een grote groep mensen op de hoogte te brengen van het bestaan van je bedrijf en het tegelijkertijd te promoten. Daarbij hebben consumenten ook meer vertrouwen in een bedrijf dat via een online aggregator wordt aangeboden. Tot slot is het zoeken naar producten of diensten via een online aggregator voor consumenten ook het handigst. Ze krijgen meteen een overzicht van al hun opties, die ze meteen met elkaar kunnen vergelijken. Jij wil dus zeker dat jouw bedrijf daar tussen staat!