Toen vlak voor Kerst wederom een lock-down werd aangekondigd, was dat een kleine ramp voor vele retailers. Uitgerekend het moment dat de grootste aantallen verkopen met de hoogste marge moesten plaatsvinden moesten retailers de winkel voor het tweede opeenvolgende jaar sluiten. HR medewerkers die nog geen eindejaarscadeautje hadden gekocht, moesten stel op sprong creatief omgaan met de invulling hiervan. Zo werden er dit jaar vele digitale cadeaukaarten ingekocht als eindejaarsgeschenk, waardoor een ware run ontstond op cadeaukaarten.

Personeel begrijpt doorgaans dat een cadeaukaart handig en neutraal is om te geven door een werkgever. Gemiddeld genomen zijn werknemers dan ook erg blij met een cadeaukaart. Niet voor niets geven ook veel overheden een cadeaukaart aan het personeel.

Cadeaukaart besteden is soms lastig

Na het feestelijke ontvangstmoment, worden veel cadeaukaarten in de lade opgeborgen. Of in een speciale inbox, in het geval van een digitale cadeaukaart. Er is altijd een risico dat een cadeaukaart uiteindelijk verloopt.

Volgens experts weet 90% van de ontvangers van de cadeaukaart niet direct wat ze willen kopen met het tegoed. Er begint een zoektocht waarbij vooral belangrijk is dat de besteedbaarheid breed is. Al is het de vraag of de keuzestress dan niet toeneemt naar mate er meer keus is voor de kaarthouder.

Omwisselconcept

De afgelopen jaren is de “multi-choice” gift card steeds meer in trek. Dit houdt in dat een cadeaukaart wordt ontvangen, en kan worden “omgeruild” voor een cadeaukaart van een retailer om daar vervolgens iets te kopen. Ondanks dat het voor sommige consumenten wat omslachtig kan zijn, neemt de populariteit rap toe. De keuzekaart van Primera en Cadeaubon.nl zijn hiervan goede voorbeelden, maar men kan ook de VVV cadeaukaart besteden door middel van omwisselen. Ook diverse Fashioncheque winkels werken op deze manier. Retailers zoals Zalando, Bol.com, de Bijenkorf en Coolblue maken hier gebruik van.