Consumenten die thuis gebruikmaken van digitale spraakassistenten zoals Google Home of Amazon Echo, spenderen minder tijd op hun smartphone. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Accenture onder 21 duizend consumenten.

Digitale spraakassistenten

Digitale spraakassistenten zijn stemgestuurde apparaten die verschillende taken uit kunnen voeren, zoals het regelen van de temperatuur en het afspelen van muziek. Uit een online enquête van Accenture bleek dat mensen met zulke apparaten de smartphone vaker laten liggen. Dit wijst op een nieuwe woontrend voor de toekomst: twee derde van de respondenten zegt namelijk hun smartphone minder vaak te gebruiken voor entertainment, online aankopen en het opzoeken van informatie.

“Digitale spraakassistenten vormen stevige concurrentie voor de smartphone als centrale hub in huis,” zegt David Sovie. Hij is de internationale technische directeur van Accenture. “Deze betaalbare apparaten bieden waardevolle en praktische voordelen en zijn relatief makkelijk te gebruiken. De snelgroeiende populariteit ervan is een van de meest opvallende trends in de high tech-industrie.”

Snelgroeiende populariteit

De resultaten uit de enquête tonen aan dat het bezit van digitale spraakassistenten dit jaar zeer waarschijnlijk meer dan verdubbelt. In 2018 zal 39 procent van de online populatie in India een digitale spraakassistent hebben. Daaropvolgend zijn de Verenigde Staten (37 procent) en Brazilië (34 procent) koplopers in de adaptatie van digitale spraakassistenten.

Deze producten stijgen niet alleen in vraag, maar ze voldoen ook aan de wensen en behoeften van de consument. 63 procent van de respondenten zegt al een digitale spraakassistent te gebruiken of er interesse in te hebben, waarbij de overgrote meerderheid (94 procent) van de huidige gebruikers tevreden of zeer tevreden is met deze producten.

Augmented en virtual reality

Naast digitale spraakassistenten werd de interesse in augmented reality en virtual reality onder de loep genomen. Hieruit kwam naar voren dat de toepassingen voor deze technologieën veel verder gaan dan alleen entertainment. Ze kunnen ook voor praktische doeleinden ingezet worden, zoals het verschaffen van informatie over de omgeving en het leren van vaardigheden (67 procent). Andere voorbeelden zijn het passen van kleding (61 procent) of het live ervaren van sportevenementen (52 procent).

Methodologie

De respondenten hadden een leeftijd van 14 tot 55 jaar, en kwamen uit 19 verschillende landen waaronder Australië, Canada, en Nederland. De resultaten zijn gepubliceerd in het onderzoeksrapport Time to Navigate the Super Myway: Giving Consumers Exactly What They’re Looking For.