Waar moet u op letten wanneer u uw pensioen op orde wilt hebben? Branchevereniging Adfiz reikt vier tips aan voor een goede pensioenregeling.

1. Hoe kies ik de juiste pensioenregeling?

Pensioenregelingen zijn er in veel soorten en maten. Heeft u de kennis om zelf goed te bepalen wat bij uw wensen past? U moet dan het antwoord weten op bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat betekent het financieel voor mijn bedrijf als ik mijn werknemers zekerheid wil bieden over de hoogte van hun pensioen?
  • Welke mogelijkheden wil ik inbouwen voor vermogensopbouw via beleggen? Met of zonder garanties?
  • Hoe wil ik arbeidsongeschiktheid aanvullend verzekeren in de pensioenregeling? Als aparte verzekering of geïntegreerd in de pensioenregeling?
  • Hoe ga ik om met nabestaandenpensioen? Bijvoorbeeld als niet alle medewerkers een partner hebben. En welke eindleeftijd vindt u redelijk voor het wezenpensioen?
  • Wat zijn de voor- en nadelen van een pensioenfonds, een pensioenverzekering en een pensioen premie instelling (PPI)?
  • Hoe zorg ik dat de regeling betaalbaar is en blijft voor mijn bedrijf?

U heeft hier veel te kiezen en daar is veel kennis van pensioenregelingen voor nodig. Daarbij komt dat niet alle (extra) regelingen altijd evenveel waarde hebben in relatie tot de kosten die ermee gemoeid zijn.

2. Hoe zorg ik dat de pensioenregeling met mij meegroeit?

Uw bedrijf en de markt ontwikkelen zich. Dat vraagt om doorlopende aandacht voor de pensioenregeling. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

    • Uw bedrijf groeit hard en daarmee het aantal medewerkers. Wat betekent dat voor de keuze van de pensioenregeling?
    • Uw personeelsbestand vergrijst. Sluiten alle voorwaarden en regelingen aan bij deze situatie?
    • Veranderende wet- en regelgeving heeft invloed op uw pensioenregeling. Wanneer is aanpassing van de pensioenregeling noodzakelijk?

    Een passende pensioenregeling vraagt vooraf en ook na het afsluiten om uw aandacht en om goede kennis van zaken.

    3. Hoe informeer ik mijn medewerkers?

    Als werkgever heeft u een wettelijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat werknemers op tijd en goed worden geïnformeerd. Dit vraagt om begrip van de pensioenregeling, wat u veel tijd kan kosten. Bent u daar zelf toe in staat en heeft u daarvoor de tijd?

    4. Hoe kies ik een goede pensioenadviseur?

    Een goede pensioenadviseur toetst wat voor u belangrijk is, maakt u bewust van wat u precies wilt, en zoekt de oplossing die dan het best bij uw bedrijf past. Dit alles tegen een aanvaardbare prijs.

    Het belangrijkste verschil tussen verkoop en onafhankelijk advies is of u tevreden bent met een adviseur van een aanbieder die uitgaat van het eigen product dat hij u kan bieden. Of zoekt u een adviseur die u helpt zicht te krijgen op wat u kunt wensen? En u bovendien bijstaat in de keuze uit die wensen en daarna voor u het geschikte product selecteert en de geschikte aanbieder? Niet alleen nu, maar ook als tijdens de looptijd nieuwe oplossingen beter bij uw bedrijf passen.

    Andere aspecten om op te letten bij de keuze voor een adviseur: de locatie, het tijdstip, de werkwijze, de manier van informeren en de vraag of er een ‘klik’ is.