Hoe vaak heb je nou eigenlijk pech onderweg? Eens in de vier jaar of misschien wel nooit? Is een abonnement dan niet zonde? Dat vroeg Jaap de Groot, founder van RoadGuard, zich ook af. Hij ontwikkelde samen met een team van enthousiaste specialisten een appplatform waarmee je hulp regelt bij pech onderweg. Zonder abonnement.

Waarom moet pechhulp op de schop?

“Gemiddeld hebben Nederlanders slechts eens in de vier jaar autopech. Toch betalen we netjes ieder jaar 100 euro of meer voor ons pechhulpabonnement. Waarom eigenlijk, als het risico dat we lopen niet al te groot is? Steeds meer consumenten vragen zich dat af. Er is behoefte aan een nieuwe aanpak. Één waarin de consument alleen betaalt voor de dienst die hij gebruikt.”

Hoe biedt RoadGuard uitkomst?

“RoadGuard biedt pechhulp on demand. Je betaalt alleen voor hulp als jij die ook daadwerkelijk nodig hebt. Zonder abonnement of verzekering. Waar je ook staat in Nederland. In de app zie je direct wat de hulp je kost, wie er naar je onderweg is en hoe lang dat duurt.

 

De dichtstbijzijnde gecertificeerde monteur komt naar je toe, je herkent hem aan zijn profielfoto. De monteur maakt jouw auto. Jij betaalt de monteur. Alleen voor de hulp die jij op dat moment kreeg. Bovendien biedt RoadGuard sinds mei 2017 ook dekking in heel Europa.”

Hoe zijn de eerste reacties op de particuliere variant?

“Mensen zijn dolenthousiast. Sinds mei vorig jaar tellen we honderdduizend downloads. Een paar duizend mensen hielpen wij al op weg. Zij beoordeelden ons gemiddeld met een 8.6. De duizenden pechmeldingen waren heel divers, RoadGuard is namelijk zowel geschikt voor je auto, busje, motor, scooter en caravan als het voertuig van een ander.”

Waarom nu ook een zakelijke variant?

“Toen wij onze particuliere variant uitbrachten, meldden bedrijven zich plotseling ook spontaan aan. Ook zij wilden niet langer onnodig betalen en vastzitten aan een abonnement. Daarnaast is de ondernemer toe aan meer transparantie in pechhulp.

Als een werknemer op de weg zit, is hij vaak onderweg naar een belangrijke afspraak. Een klant wil weten hoe lang het nog duurt voor zijn afspraak opdaagt, en de werkgever wil de werknemer weer zo snel mogelijk op de weg hebben. Want tijd kost nu eenmaal geld. De zakelijke variant van RoadGuard biedt ondernemers daarom naast pechhulp ook heldere communicatie naar alle partijen én vervangend vervoer aan.”

Hoe werkt RoadGuard Zakelijk?

“In de particuliere variant betaalt degene die in de auto zit de rekening aan de monteur. In de zakelijke variant ontvangt de werkgever of wagenparkbeheerder de rekening. Een speciaal daarvoor ontwikkeld dashboard maakt dat mogelijk. Heeft de werknemer pech, dan voert hij zijn kenteken ter plaatse, of al eerder, in zijn app in. De app herkent het bedrijfsvoertuig en stuurt de factuur via het dashboard naar de betalende partij.

Daarnaast verstuurt het dashboard automatisch een berichtje naar de werkgever of wagenparkbeheerder. Hierin staat informatie over de pechlocatie en het tijdstip van hulp. Zo is iedereen op de hoogte. Duurt de reparatie te lang? Dan biedt RoadGuard de werknemer vervangend vervoer. Wel zo handig.”

Kijk voor meer informatie op www.roadguard.nl.