Een auto die te water raakt is een veelvoorkomend ongeluk in het Nederlandse verkeer. Per jaar belanden zo’n 750 personenauto’s in (on)diep water, waarbij ongeveer vijftig tot zestig Nederlanders komen te overlijden.
Ongevallen met auto’s te water lopen vaak ernstiger af dan andere ongevallen, laat onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zien. Dat blijkt uit het hoge aandeel doden en ziekenhuisgewonden bij auto te water. In het waterrijke Nederland zijn deze ongelukken een groot probleem, nog versterkt door de toenemende drukte op de weg, zegt Ben Zegwaard, voormalig adviseur Preventie van de Raad van Korpschefs.
Deuren en ramen blokkeren
Auto’s te water gaan Zegwaard aan het hart. “Bij de politie zijn we daar al sinds 1997 mee bezig. Toen verdronken drie agenten bij zo’n ongeval. Dat heeft enorme impact gehad op collega’s. Waarom konden zij niet uit de auto komen?” Uit onderzoek blijkt dat elektronische voertuigvoorzieningen in ramen en deuren direct blokkeren wanneer een auto te water raakt, en leiden tot ontsnappingsproblemen, meldt het SWOV.
Handmatige hulpmiddelen
Er bestaan enkele handmatige hulpmiddelen, zoals een reguliere veiligheidshamer (life hammer) of een veiligheidshamer met springveer, die de passagier op de ruit zet om het glas te breken. Auto’s standaard uitrusten met bijvoorbeeld dit laatste hulpmiddel kan, in combinatie met goede voorlichting aan het publiek, volgens Zegwaard een goed begin zijn.
De reguliere veiligheidshamer is, als een auto volledig te water raakt, echter niet goed te gebruiken, aangezien de passagier onvoldoende kracht kan zetten, vertelt hij. Zegwaard verbaast zich erover dat er nog geen adequate standaardoplossing verplicht is gesteld in auto’s. “De kennis en mogelijkheden worden nog onvoldoende benut.” Hij vindt dat de auto industrie zou moeten kiezen voor het pre-productie inbouwen van een veiligheidssysteem voor deze situatie. Hij hoopt dat in de toekomst alle auto’s uitgerust zullen zijn met deze of nieuwe, geavanceerdere veiligheidssystemen. “Het belangrijkste is dat mensen weten wat de mogelijkheden zijn en hoe ze die moeten gebruiken.”