Hoewel mannen voorheen profiteerden van gendervooroordelen bij het verkrijgen van investeringen voor start-ups, is het tegenovergestelde nu waar bij crowdfunding. Dat is de opmerkelijke conclusie uit een onderzoek van India University.

Gendervooroordelen

In het verleden was het voor vrouwelijke ondernemers moeilijker om financiering en durfkapitaal voor hun organisatie te regelen. Dit had vaak te maken met het stereotype dat bedrijfsleiders mannelijk moeten zijn. Uit het onderzoek, dat gepubliceerd is in de Journal of Business Venturing, blijkt echter dat vrouwen tegenwoordig meer kans maken op investeringen via crowdfunding.

“Onze resultaten laten zien dat crowdfunders over het algemeen denken dat vrouwelijke ondernemers betrouwbaarder zijn dan mannen”, zegt Regan Stevenson, docent management en ondernemen aan de universiteit. “Dit soort vooroordelen leiden tot meer investeringen in bedrijven die door vrouwen gerund worden.” Wanneer investeerders dus gendervooroordelen hebben, zullen ze gemiddeld gezien eerder investeren in vrouwen: het tegenovergestelde effect van wat eerder is aangetoond.

Data van Kickstarter

Om erachter te komen welke voordelen er voorbijkwamen analyseerden de onderzoekers 416 projecten van het crowdfunding platform Kickstarter. Hierbij brachten ze het geslacht van de ondernemer, het aantal investeringen en het succes van de start-ups in kaart tijdens een periode van drie jaar.

Ze ontdekten dat vrouwen vaker financiering ontvangen voor hun projecten, maar de reden daarvoor was nog onbekend. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen, voerden de onderzoeker een aanvullend onderzoek uit onder 73 amateurbeleggers uit het oosten van de Verenigde Staten. De resultaten hiervan bevestigden hun vermoedens dat vooroordelen over betrouwbaarheid en geslacht een rol spelen in het maken van financiële keuzes.

Eerder onderzoek

De resultaten van de studie zijn opmerkelijk aangezien eerder bleek dat bedrijven met vrouwen aan de top slechts 1,3 procent durfkapitaal kregen. Daarnaast moeten ze ook vaker een groter aandeel in het bedrijf afstaan wanneer ze private financiering ontvangen. Maar bij crowdfunding blijken mannen dus aan het kortste eind te trekken.

“Eerder onderzoek suggereerde dat vrouwelijke ondernemers meer mannelijke eigenschappen moesten vertonen om investeerders aan te trekken”, stelt Stevenson. “Dit advies is niet alleen dogmatisch, maar ook onverstandig voor vrouwen die een bedrijf willen beginnen via crowdfunding.” Het mes snijdt dus soms aan twee kanten als het gaat om gendervooroordelen in het bedrijfsleven.