Steeds meer zakelijke rijders willen zelf hun mobiliteit regelen. Met een mobiliteitsbudget kan dat, maar werkt dat ook? Tijden veranderen en zo ook de wensen binnen de zakelijke mobiliteit. Met name werkgevers willen nadenken over hoe mobiliteit anders kan, volgens Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Daar ligt vaak een duurzame gedachte aan ten grondslag. Werknemers zijn echter tevreden met het huidige mobiliteitsbeleid, blijkt uit recent onderzoek onder 3.500 zakelijke rijders. “Bij ongeveer 90 procent van de werknemers staat het gemak van een auto van de zaak nog altijd voorop”, legt Hemerik uit.

“Keuzevrijheid en flexibiliteit zijn voor bestuurders redenen om wél te willen veranderen.”

Mobiliteitsbudget

Invulling van mobiliteit kan tot discussie leiden. Zo geven werkgevers aan dat slechts een vijfde van hun medewerkers gebruik wil maken van een mobiliteitsbudget. Daarom moeten betrokken partijen met elkaar in overleg treden, vindt Hemerik. “Keuzevrijheid en flexibiliteit zijn voor bestuurders redenen om wél te willen veranderen. Bovendien merken zij lagere kosten direct in hun portemonnee. Vul daarom het nieuwe mobiliteitsbeleid zo in dat het de waardering van beide partijen krijgt.” Volgens Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), willen zakelijke rijders, waaronder een groeiende groep ZZP’ers, hun vervoer juist zelf regelen. De VZR is de belangenbehartiger voor iedereen die zakelijke kilometers maakt in een leaseauto of met een eigen auto op basis van een mobiliteitsbudget.

Van Delft stelt dat een auto van de zaak niet meer de ultieme droom is van de werknemer. Vooral jongeren hechten daar volgens hem minder waarde aan. “Laten we de zelfstandigheid van werknemers vergroten door hen zelf de keuze te laten maken hoe zij hun zakelijke kilometers willen maken: met de auto, op de fiets of met bus, trein en tram.” En is het wel altijd nodig om te reizen voor een zakelijke bespreking, vraagt hij zich af. Dankzij de huidige digitale technieken zijn er immers tal van andere mogelijkheden om te overleggen. Volgens Hemerik stimuleert een flexibel mobiliteitsbudget medewerkers inderdaad om de beste manier te kiezen om van A naar B te komen.

Elektrische auto

Onder zakelijke leaserijders is de elektrische auto bezig aan een opmars, blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) van 2017. Vorig jaar had nog slechts 7 procent van de zakelijke gebruikers belangstelling voor elektrisch rijden. Dit jaar is dat aandeel gestegen naar 13 procent. Dat is goed voor het milieu, benadrukt Hemerik. “Leaseauto’s zijn gemiddeld, jonger, zuiniger en uitgerust met nieuwe, milieuvriendelijke technieken. Na enkele jaren vinden deze schone en veilige auto’s hun weg naar de tweedehandsmarkt.”

Naast de toenemende populariteit van de elektrische auto stijgt ook de belangstelling voor private lease, een in populariteit groeiende dienst die steeds vaker wordt aangeboden. Samen met de Consumentenbond heeft de VNA daarom het Keurmerk Private Lease in het leven geroepen. Dat biedt consumenten zekerheid, doordat voor alle leasemaatschappijen met het keurmerk dezelfde algemene voorwaarden gelden. Hemerik: “Private lease biedt consumenten de kans om elektrisch te rijden. Zo kunnen ook particulieren in de toekomst gebruik maken van elektrische mobiliteit”.