Wil je dat je website goed wordt gevonden in zoekmachines, dan is er meer nodig dan alleen maar een website bouwen en hem online zetten. Vroeger, toen het internet nog een stuk kleiner was, was dat voldoende, maar tijden zijn echt veranderd. Wil je dat je site goed wordt gevonden in zoekmachines en dat bezoekers je site goed weten te vinden, dan zal je meer moeten doen. Ervoor zorgen dat de site is geoptimaliseerd voor zoekmachines, bijvoorbeeld. Maar ook adverteren is vrijwel onmisbaar. Hoe maak je op deze gebieden de juiste keuzes, en hoe pak je het precies aan als je het goed wilt doen? Is dit iets wat je helemaal zelf kunt doen, of kun je er maar beter wat hulp bij inschakelen?

SEO: de zoekmachines een beetje helpen

Een goede zoekmachine bouwen, dat is tegenwoordig echt hogere wiskunde. Er zijn zo ontzettend veel websites, dat iedere zoekmachine zo zijn eigen methodes ontwikkelt om gebruikers niet alleen alle resultaten die met hun zoekterm overeenkomen te laten zien, maar om dit ook nog eens op volgorde van relevantie te doen.

Dat laatste is heel belangrijk wanneer je een website hebt. Zijn er duizenden websites over het onderwerp waar de jouwe ook over gaat, dan heb je er heel weinig aan wanneer je als nummer 351 in de zoekresultaten wordt getoond. Toegegeven, je laat er dan nog steeds heel wat achter je, maar er zullen weinig gebruikers zijn die zo ver naar beneden scrollen in de resultaten. Wil je echt veel traffic vanuit zoekmachines, dan zal je bij voorkeur in de top 10 moeten staan.

Hoe kom je daar terecht? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Je moet zorgen dat je site door de zoekmachines relevant wordt geworden. Hiervoor hebben de machines algoritmes gemaakt, die de rangschikking bepalen. Deze doorgronden en je site erop aanpassen kan je aardig helpen. SEO noemen we dat, het aanpassen van je site aan de zoekmachines. Iets wat je zelf een beetje kunt doen, maar waar je professionals bij nodig hebt als je het echt goed wilt doen.

SEA: adverteren in zoekmachines

In zoekmachines komen niet alleen maar ‘toevallige’ resultaten naar boven van websites die goed gevonden worden. Je ziet steeds vaker ook gesponsorde resultaten ertussen staan. Ook dit kan je als website-eigenaar helpen om fors meer traffic te realiseren. Je moet dan echter wel goede keuzes maken, en zorgen dat je gesponsorde links alleen tevoorschijn komen bij mensen voor wie jouw site echt relevant is, anders is het weggegooid geld. Dit optimaliseren noemen we SEA, en ja, ook dit is iets waar de meeste bedrijven liever hulp bij inschakelen. Professionals die precies weten welke zoektermen interessant zijn om op te adverteren, zodat je er ook écht winst uit kunt behalen.