Veel beleggers denken dat adviezen van beursanalisten een goede leidraad zijn voor investeringen, maar een nieuw onderzoek bewijst het tegendeel. Onderzoekers van de Bocconi University hebben namelijk aangetoond dat het beter is om die adviezen compleet links te laten liggen.

Positief en negatief beoordeelde aandelen

De psycholoog Nicola Gennaioli en zijn collega’s kwamen tot deze conclusie na het analyseren van de Amerikaanse beurscijfers van de afgelopen 35 jaar. De 10 procent aandelen waar analisten destijds het meest positief over waren, leverde jaarlijks gemiddeld maar 3 procent rendement op. Terwijl de 10 procent minst aanbevolen aandelen een onverwachte winst van 15 procent opleverde.

Cognitieve wetenschap in beursadviezen

Het team onderzocht de oorzaken achter dit fenomeen met behulp van de cognitieve wetenschap. Vooral het concept van representativiteit van de psychologen Daniel Kahneman en Amos Tversky werd hiervoor geraadpleegd. Dit houdt in dat mensen die beslissingen moeten maken de representatieve kenmerken van een groep of fenomeen vaak te zwaar meewegen.

De nieuwe Google

Een voorbeeld hiervan is dat analisten die een sterke winstgroei zien (een representatief kenmerk) vaak denken dat die bedrijven de nieuwe Google worden. En hoewel sterke winstgroei een goede indicator is voor succes, is de kans dat dit aanhoudt eigenlijk erg klein. De verwachtingen worden dus te hoog gesteld en dit leidt weer tot grote teleurstelling. Koersmodellen die deze logica en de overtuigingen van beleggers en analisten in overweging nemen, kunnen zowel de kwalitatieve als kwantitatieve resultaten verklaren. Dit geldt ook voor successen en mislukkingen op het gebied van krediet- en renteverschillen.

Europese onderzoekraad

De studie is onderdeel van een onderzoeksinitiatief van de Europese onderzoekraad, met als doel het verkrijgen van inzichten uit de cognitieve wetenschap om economische modellen mee te ontwikkelen. Het concept van Kahneman en Tversky vormt hier de grondslag voor. “Een klassiek voorbeeld hiervan is dat we over het algemeen denken dat Ieren roodharig zijn, omdat rood haar vaker voorkomt onder de Ierse bevolking,” stelt Gennaioli. “Maar slechts 10 procent van de Ieren hebben echt rood haar.”

Gedrag en verwachtingen

Representativiteit helpt bij het verklaren van gedrag en verwachtingen binnen verschillende domeinen. Zo heeft het team van Gennaioli ook aangetoond dat zelfverzekerdheid er sterk mee samen hangt. Een voorbeeld daarvan is de terughoudendheid van vrouwen om te concurreren in door mannen gedomineerde vakgebieden zoals wiskunde. Een select aantal uitzonderlijk getalenteerde mannen in de wiskunde, kan er bijvoorbeeld al voor zorgen dat vrouwelijk talent ondervertegenwoordigd is in de data.

De resultaten zijn in het onderzoeksrapport Diagnostic Expectations and Stock Returns gepubliceerd.