Investeren in productveiligheid, diversiteit en het verminderen van de CO2-uitstoot zijn allemaal voorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Deze maatregelen kunnen de desbetreffende directeur veel waardering opleveren, maar ook ontslag. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Notre Dame dat gepubliceerd is in de Strategic Management Journal.

Vergelijkend onderzoek

De onderzoekers hielden vijf jaar lang de Fortune 500 in de gaten. In deze ranglijst, die gebaseerd is op de jaaromzet van Amerikaanse bedrijven, konden de onderzoekers zien welke veranderingen er doorgevoerd werden. Voornamelijk veranderingen in het bestuur, de jaarcijfers en het MVO-beleid werden onder de loep genomen.

Op deze manier kregen ze een duidelijk beeld van welke organisaties een MVO-beleid hanteerden, wat hun jaaromzet was en welke effect dit had op het bestuur. Vertrokken de directeuren vrijwillig of werden ze weggestemd door bestuursleden en aandeelhouders?

De keerzijde van MVO

“Als een directeur investeert in MVO en de prestaties van het bedrijf gaan drastisch omlaag, dan gaat het risico op ontslag voor hem omhoog,” zegt Tim Hubbard. Hij is universitair hoofddocent Management aan het Notre Dame’s Mendoza College of Business. “Maar aan de andere kant is dat risico veel kleiner als de prestaties omhooggaan. Dit laat zien dat investeren in MVO een tweezijdig zwaard is: doe het goed en je bent een held, doe het verkeerd en je wordt ontslagen.”

Het onderzoek toont dus aan dat de gevolgen van MVO aanzienlijk kunnen zijn. “Directeuren die op hoog niveau maatschappelijk ondernemen hebben 84 procent meer kans op ontslag bij slechte prestaties vergeleken met directeuren die minder aan MVO doen,” stelt Hubbard. “Maar onderzoek laat ook zien dat een MVO-beleid met goede resultaten de kans op ontslag met 53 procent verlaagt.”

Persoonlijke consequenties voor directeuren

“Het is belangrijk om te begrijpen met welke persoonlijke consequenties directeuren te maken krijgen bij het investeren in MVO,” legt Hubbard uit. “Er wordt steeds meer geïnvesteerd in MVO en het ontwikkelt zich echt tot een integraal onderdeel van het bedrijfsleven. Maar tegelijkertijd zijn die investeringen niet altijd rendabel. Onderzoeken hebben nog niet aangetoond of er een duidelijk verband is tussen MVO en winst, en er bestaat dan ook veel scepsis over MVO.”

Wanneer belanghebbenden dus interesse hebben in een MVO-beleid, moeten ze rekening houden met deze persoonlijke consequenties. Het is onterecht om directeuren af te rekenen op een keuze die met meerdere bestuursleden gemaakt is.

Het bedrijfsdoel

“Winst maken is het belangrijkste doel van een bedrijf, maar het wordt ook steeds meer gemeengoed om dit op maatschappelijk verantwoorde wijze te bereiken,” vindt Hubbard. “Als bestuursleden en aandeelhouders een MVO-beleid willen, moeten ze ook bepaalde beloningssystemen en vangnetten voor de directeur opstellen. Dit kan directeuren helpen bij het maken van deze omstreden keuzes.”