Komt het vertrouwde bedrijfsrestaurant ooit weer terug? Voor cateraars en organisaties is het een uitdaging om een alternatief te bedenken. Aanvullende maatregelen zijn nodig om ‘corona proof’ te lunchen. Maatregelen die misschien wel blijvend zijn. Tijd om het bedrijfsrestaurant opnieuw uit te vinden. 

Spreiding van de drukte 

Met z’n allen tegelijkertijd aanschuiven in de lange rij voor het lunchbuffet zal plaats maken voor een spreiding van de drukte. Mensen zullen niet meer dicht op elkaar willen of mogen staan. Rijvorming moet zoveel mogelijk vermeden worden. Lunchen in tijdvakken, het gebruik van apps of grote beeldschermen die de drukte aangeven moeten hierbij helpen. 

Shift Happens is een voorbeeld van een app waarmee bezoekers van bedrijfsrestaurants gereguleerd kunnen worden. Met behulp van deze app kunnen gasten zich inschrijven voor een tijdvak in het bedrijfsrestaurant om zo ‘corona proof’ te lunchen. 

Smart distancing

Afstand houden blijft de norm, óók tussen gerechten. Zorg voor voldoende afstand tussen het assortiment zodat mensen iets kunnen pakken of opscheppen en voldoende afstand van elkaar houden. Zet een duidelijke looproute uit en geef met behulp van stickers op de vloer de afstand aan. 

Schuiven mensen vervolgens in het restaurant aan om te lunchen? Zorg dan voor een ruime opzet door tafels weg te halen en voldoende ruimte tussen de tafels te realiseren. “Met behulp van plantenbakken kan eenvoudig een sfeervolle afscheiding worden gecreëerd”, tipt interieurontwerper Nienke van Homint Projectinrichting

Contactloos betalen 

Kies voor een cashless bedrijfsrestaurant door alleen pinbetalingen mogelijk te maken. Deze manier van betalen gaat niet alleen een stuk sneller, het is ook veiliger en hygiënischer. Of maak gebruik van zelfbedieningskassa’s en zorg voor voldoende desinfectiemiddelen om het scherm na gebruik weer schoon te maken. 

Online menu en vooruit bestellen 

Voorkom keuzestress door mensen van te voren de mogelijkheid te geven om het assortiment online te bekijken en alvast een bestelling te plaatsen. Vers belegde broodjes kunnen hierdoor alvast klaargezet worden en op het gewenste tijdstip afgehaald worden. Dit voorkomt dat mensen moeten wachten totdat hun bestelling klaar. Bovendien gaat het voedselverspilling tegen doordat van te voren bekend is wat er besteld is. 

Grab and go concept 

Het zelf opscheppen, snijden en pakken van voedingswaren zal plaatsmaken voor een ‘grab-and-go’ concept of buffetten bediend door medewerkers. Dit voorkomt dat mensen eten pakken en vervolgens toch weer terug leggen. Grote schalen met vers fruit, salades en belegde broodjes maken plaats voor geportioneerde en voorverpakte voedingswaren. Zoals broodjes in zakjes en soepen en salades in kleine bakjes. 

Hygiëne 

Er zal extra aandacht voor hygiëne zijn. Bij binnenkomst in het bedrijfsrestaurant worden gasten gevraagd om hun handen te desinfecteren. Medewerkers in het restaurant dragen bij voorkeur handschoenen en mondkapjes en de tafels worden extra vaak schoongemaakt. Voedingswaren die niet verpakt kunnen worden en ‘open en bloot’ liggen worden door middel van hoestruiten of ademschotten beschermd. 

Onbemande catering

In sommige organisaties komt het traditionele bedrijfsrestaurant niet meer terug en maakt het plaats voor onbemande catering. Maar ook als aanvulling op het bedrijfsrestaurant biedt onbemande catering in de vorm van een micro supermarkt of maaltijdautomaat een corona proof alternatief. Het voordeel van onbemande catering is dat het 24/7 toegankelijk is. Dit maakt het vooral interessant voor organisaties met flexibele werktijden. 

Meer informatie:

https://www.homint.nl