Fusies tussen bedrijven zijn goed voor de aandeelhouderswaarde en het marktaandeel. Dat bevestigt een nieuwe studie van de University of Waterloo.

Verdubbeling van het marktaandeel

Uit het onderzoek bleek zelfs dat het marktaandeel van de nieuwe onderneming groter was dan het marktaandeel van de twee samengevoegde organisaties samen. Volgens onderzoeker Anindya Sen, hoogleraar economie aan de universiteit, heeft dit eerder te maken met een verbeterde efficiëntie dan een verhoogde marktkracht:

“Bedrijven die fusies aangaan realiseren een soort synergie die ten goede komt aan alle aandeelhouders. Consumenten betalen namelijk niet noodzakelijkerwijs hogere prijzen, en beleggers winnen door de aandelen van dergelijke bedrijven in hun portefeuilles te houden.”

Onderzoek naar fusies

Om tot deze conclusie te komen verzamelden de onderzoekers data van meer dan 5000 beursgenoteerde productiebedrijven tussen 1980 en 2003. Deze dataset omvatte ook financiële informatie en patenten, en stelde de onderzoekers in staat om gefuseerde bedrijven te vergelijken met bedrijven die geen fusies hadden ondergaan.

Eerdere studies waren vaak gericht op een enkel bedrijf of een korter tijdsbestek, en leverden meestal gemengde resultaten. Zo kon er dus niet duidelijk worden vastgesteld of fusies bedrijven productiever en winstgevender maken.

Overtuigend bewijs

“We hebben eerder gezien dat bedrijven fuseren onder de veronderstelling dat het waarde creëert, maar hier was weinig tot geen empirisch bewijs voor”, stelt Sen. “Ons onderzoek biedt overtuigend bewijs én meer duidelijkheid over hoe bedrijven kunnen profiteren van fusies.” Volgens de onderzoekers zijn de resultaten ook nuttig voor instanties die zich bezighouden met het voltrekken van het mededingingsrecht.

Het onderzoeksrapport “Market value, market share, and mergers: Evidence from a panel of U.S. firms” is gepubliceerd in Managerial and Decision Economics.